Plata contribuţiilor de sănătate pentru pensii mai mari de 4.000 lei este neconstituţională, a decis CCR, dar taloanele erau deja tipărite la data deciziei, astfel că sumele au fost reţinute. Acum, banii vor fi acordaţi seniorilor la următoarea pensie.
Taloanele de pensii au fost tipărite gresit pentru luna ianuarie. E vorba despre pensiile mai mari de 4000 de lei pentru care s-a platit ilegal contributia de 10% la Sanatate. Statul ar putea păstra acesti bani, iar pensionarii nu ii vor mai primi înapoi.
Concret, CCR a decis luna trecută că nici o pensie aflată în plată, fie ea specială sau contributivă, nu poate fi micsorată prin OUG. Era vorba despre contributia de 10% la Sănătate, introdusă de Guvern prin OUG pentru pensiile mai mari de 4000 lei.
O măsură neconstitutională potrivit judecătorilor CCR. Care au explicat în motivare faptul că Guvernul nu poate diminua cuantumul pensiilor aflate în plată prin OUG: nici prin introducerea de impozite, nici prin alte contribuții impuse, pentru că o astfel de măsură ar afecta dreptul fundamental la pensie prevăzut de Constitutie. Motivarea Curtii a venit pe 29 decembire, motiv pt care taloanele de pensii pe luna ianuarie au fost tipărite gresit pentru românii cu pensii de peste 4000 de lei. Altfel spus, acestora li s-a retinut si in luna ianuarie contributia 10% la Sanatate.
Pensii 2023. Ministrul Muncii sustine că taloanele de pensie au fost tipărite inainte de Decizia Curtii si tot inainte au fost trimise si sumele de bani in teritoriu. Motiv pentru care Casa Nationala de Pensii va aplica decizia CCR abia din luna februarie, atunci când românii cu pensii de peste 4000 de lei nu vor mai plăti contributia la sanatate. Mai grav este că pensionarii care au plătit această contributie de 10% ar putea sa nu-si mai recupereze banii. Asta pentru că atâta vreme cât o lege este în vigoare, ea se bucură de prezumtia de constitutionalitate, până în momentul unei Decizii CCR. Liderii Coalitiei ar vrea să înlocuiască OUG cu un proiect de lege prin care să introducă din nou această contributie, de data aceasta prin Parlament. Cu argumentul că CCR a desfiintat doar modalitatea prin care au fost taxate pensiile, adică prin OUG, nu măsura impozitării pe fond.
Sindicatul Polițiștilor din România ”Diamantul” Oficial a transmis de altfel încă de zilele trecute un mesaj important pentru cei cu pensii mai mari de 4000 lei, care au plătit CASS, de la 1 ianuarie 2022, pentru partea din pensie care a depășit 4000 lei. ”În atenția pensionarilor cu pensii mai mari de 4000 lei, care ați plătit CASS, de la 1 ianuarie 2022, pentru partea din pensie care a depășit 4000 lei. Dacă ați plătit, cât ați plătit, vedeți pe fluturaș. Dacă aveți cont la CPS MAI, e foarte ușor să aflați sumele. Și atenție, duceți-va pe anul 2021, că să vedeți că în 2021, de exemplu, nu ați plătit CASS. Doar începând cu ianuarie”, se arată într-o postare pe Facebook.
Pentru cei cu sume mici, nu ar merita deranjul, se arată în informare. ”Însă cei văduviți de sume mai consistente, puteți să va recuperați banii, dacă va mișcați repede.
Așadar:
1) Faceți cerere către Casă de Pensii să va restituie sumele încasate abuziv, de la 1 ianuarie 2022, cu titlu de CASS, în baza OUG 130/2021.
2) Băgați acțiune la instanța astfel că publicarea deciziei CCR să va prindă cu acțiunea înregistrată la instanța. E musai să băgați acțiune înainte de publicarea deciziei.
Că să merite, eventual va cuplați 5-10-20 inși la acțiune, că să împărțiți onorariul avocatului”, a comentat Emil Păscut pe pagina de socializare.
Trebuie spus că cei de la Curtea Constituţională au decis joi că sunt neconstituţionale mai multe prevederi din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 130/2021 prin care a fost instituită obligativitatea plăţii asigurărilor de sănătate pentru persoanele care obţin venituri din pensii mai mari de 4.000 de lei lunar.
CCR a admis joi, cu majoritate de voturi, o excepţie de neconstituţionalitate şi a constatat că sunt neconstituţionale dispoziţiile art. XXIV pct.11 [cu referire la art.153 alin.(1) lit.f ind.2)], pct.12 cu referire la art.154 alin.(1) lit.h) sintagma ”de până la suma de 4.000 lei lunar inclusiv”, pct.13 cu referire la art.155 alin.(1) pct.a ind.1), pct.14 cu referire la sintagma „venituri din pensii” din cuprinsul titlului secţiunii a 3-a capitolul III al titlului V ”Contribuţii sociale obligatorii”, pct.16 cu referire la art.157 ind.3, pct.17 cu referire la sintagma „precum şi al veniturilor din pensii” din cuprinsul titlului secţiunii a 4-a capitolul III al titlului V „Contribuţii sociale obligatorii”, pct.18 cu referire la art.168 alin.(1) în privinţa trimiterii la art.153 alin.(1) lit.f ind.2), alin.(5) în privinţa trimiterii la art.157 ind.3 şi alin.(7) ind.1 şi pct.19 cu referire la alin.(1) lit.a) în privinţa trimiterii la art.153 alin.(1) lit.f ind.2) şi art. XXV alin.(1) lit.c) cu referire la pct.12, 13, 16, 18 în privinţa alineatelor (1) şi (5) ale art.168 şi pct.19 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative.
În esenţă, Curtea a reţinut că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.130/2021 a diminuat cuantumul pensiei prin instituirea unei contribuţii la bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate.
”Or, prin ordonanţă de urgenţă, nu se poate diminua cuantumul pensiei, nici prin instituirea de impozite, nici prin instituirea de alte contribuţii, pentru că o asemenea măsură conduce la o afectare a dreptului la pensie prevăzut de art.47 alin.(2) din Constituţie, fiind, astfel, contrară art.115 alin.(6) din Constituţie, care interzice afectarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale prin ordonanţe de urgenţă”, spune CCR.