Boardingpass.ro, a publicat imagini cu aeronava închiriată de Administrația Prezidențială pentru a-l transporta pe președintele Iohannis în Japonia, acolo unde a desfășurat o vizită oficială. ”Acesta este interiorul Boeingului 737-900ER(BBJ) Global Jet cu care președintele României călătorește în Japonia și Singapore.
Sfidare și aroganță. Klaus și Carmen Iohannis, au mers în ”vizita oficială de stat” din Japonia, la bordul unui avion privat închiriat. Este vorba despre un Boeing 737 care aparține companiei Global Jet. Acesta este încadrat la categoria VIP și poate găzdui până 19 pasageri. Administrația Prezidențială nu a făcut publice costurile închirierii aeronavei.
Cu acest avion, președintele țării a călătorit pe ruta București – Sibiu – Tokyo Haneda în 4-5 martie 2023.
Deoarece autonomia avionului este insuficientă pentru un zbor fără escală din Sibiu până în capitala Japoniei, piloții au efectuat o oprire pentru realimentare în Baku (Azerbaidjan), mai scrie Boarding Pass.
Durata zborului dintre București și Sibiu a fost de 31 de minute, cea a zborului dintre Sibiu și Baku a fost de două ore și 48 de minute, iar zborul dintre Baku și Tokyo a avut o durată de nouă ore, conform sursei citate.
Capacitatea sa de transport este de numai 19 pasageri. Cu acest avion, președintele țării a călătorit pe ruta București – Sibiu – Tokyo Haneda în 4-5 martie 2023. Deoarece autonomia avionului este insuficientă pentru un zbor fără escală din Sibiu până în capitala Japoniei, piloții ai efectuat o oprire pentru realimentare în Baku (Azerbaidjan).
Durata zborului dintre București și Sibiu a fost de 31 de minute, cea a zborului dintre Sibiu și Baku a fost de două ore și 48 de minute, iar zborul dintre Baku si Tokyo a avut o durată de nouă ore”, scrie pe pagina de Facebook.
Compania Global Jet de la care Administrația Prezidențială a închiriat aeronava cu care președintele Iohannis s-a deplasat în Japonia a purtat și denumirea Silver Arrows, în trecut, și este o companie privată de charter aerian din Luxemburg care operează avioane de afaceri. Aceasta are sediul central în Hesperange și are baza pe Aeroportul Luxemburg.
Boeing BBJ3, avionul folosit de președintele Iohannis este una dintre cele mai recente și mai mari variante ale liniei Boeing 737, conform site-ului oficial al companiei.
”Cabina acestui avion privat VIP uimitor pentru 19 pasageri oferă un spațiu amplu și posibilități de intimitate pentru a se bucura de fiecare moment, de la relaxarea în salonul VIP la vizionarea de filme în sala de cinema, la împărtășirea unei cine de 5 stele și reîncărcarea bateriilor cu un somn relaxant în cabina principală”, este descrisă aeronava.
Compania s-a ocupat în trecut și de managementul avioanelor deținute de Roman Ambramovich, printre ele afându-se și un Boeing 787 Dreamliner, considerat a fi la momentul respectiv unul din cele mai scumpe avioane private din Rusia, care a fost configurat după preferințele sale.
Conform Boardingpass, prețul de listă al aparatului Boeing 787-8 Dreamliner costă aproximativ 248 de milioane de dolari dar, în urma modificărilor aduse avionului, valoarea Dreamlinerului deținut de Abramovich ar fi urcat cu cel puțin 100 de milioane de dolari.
Fostul purtător de cuvânt al companiei TAROM, Marius Popescu, a semnalat de marți seară că Administrația Prezidențială a închiriat un avion de la Global Jet pentru a se deplasa în Japonia.
”Sunteți curioși cu ce avion călătorește președintele Iohannis? Ei bine, aceasta este aeronava Boeing 737-900ER, înmatriculată LX-DIO, aparținând companiei luxemburgheze Global Jet (nu, nu e TAROM). Avionul a transportat președintele, soția acestuia și staff-ul Administrației Prezidențiale, din România în Japonia. Ruta: București -> Sibiu (prima doamnă) -> Baku (alimentare) -> Tokyo. Info de pe BoardingPass”, a scris Popescu pe pagina sa de Facebook.
Preşedintele Camerei Deputaţilor, liderul PSD Marcel Ciolacu a declarat miercuri, la Parlament, că un stat de mărimea, de pretenţiile şi de poziţia României în interiorul UE şi NATO merită să aibă o aeronavă prezidenţială, în urma informaţiilor apărute privind deplasarea şefului statului, Klaus Iohannis, în vizita oficială efectuată în Japonia, cu o aeronavă privată. ”Aşa consider eu, că a venit momentul să luăm şi această decizie”, a mai spus preşedintele PSD.
”Ce ne dorim de la România în viitor? Ne dorim o Românie normală, în care preşedintele statului are aeronavă şi, cu demnitate, reprezintă România, pentru că este preşedintele pe care noi l-am ales, majoritatea? Eu cred că un stat de mărimea, de pretenţiile României şi de poziţia României în interiorul UE şi NATO merită să aibă o aeronavă prezidenţială şi această discuţie să fie închisă odată pentru totdeauna”,a spus preşedintele PSD.
”Ca să înţelem foarte clar, aeronavă prezidenţială nu înseamnă că călătoreşte numai preşedintele în deplasările externe, ci este o aeronavă care se pune la dispoziţia statului român, unde cheltuielile sunt deschise”, a mai spus el.
Marcel Ciolacu a precizat că este momentul să se ia o astfel de decizie.
”Aşa consider eu, că a venit momentul să luăm şi această decizie. Dacă ne dorim să rămânem în continuare, la fel ca şi cu pensiile speciale, în această dispută politică, de a prinde unul sau două procente, peste noapte şi de a face praf toate instituţiile statului român şi aici nu vorbesc de persoane, de Klaus Iohannis, de Marcel Ciolacu sau de Nicolae Ciucă. Vorbesc de preşedintele României, de prim-ministrul României, de preşedintele Senatului. Dacă dorim să construim în continuare aceeaşi ură (..) având exemplul statelor dezvoltate, care au toate aeronavă prezidenţială, este decizia noastră. Şi a noastră, a politicienilor şi a presei”, a subliniat Ciolacu.
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a declarat miercuri despre achiziţia unei aeronave oficiale, după relatările potrivit cărora Klaus Iohannis a mers cu o aeronavă privată în vizita oficială din Japonia, că el crede că şi statul român e necesar să aibă aşa ceva. ”Îmi asum ceea ce spun, chiar dacă îmi voi atrage critici”, a mai spus Grindeanu. Boarding Pass, site specializat în ştiri din domeniul aviaţiei, a relatat că preşedintele Iohannis a mers în Japonia cu un avion privat care a plecat de la Bucureşti şi a făcut o escală la Sibiu, precum şi o oprire pentru realimentare în Baku (Azerbaidjan).
Întrebat dacă Administraţia Prezidenţială a cerut Guvernului o aeronavă oficială, ministrul Transporturilor a declarat că nu este la curent cu o asemenea cerere. ”E posibil să fi fost dar nu ştiu în acest moment”.
”Aş vrea să vă spun o chestiune pe care statul român, din punctul meu de vedere, trebuie să o rezolve şi îmi asum acest lucru, chiar dacă îmi voi atrage critici. La fel cum alte state din lumea aceasta au o aeronavă oficială, eu cred că şi statul român e necesar să aibă aşa ceva, care să deservească Administraţia Prezidenţială, Guvernul şi celelalte instituţii, pentru că de foarte multe ori, poate e cazul şi acum, la această vizită (a preşedintelui Klaus Iohannis în Japonia – n.r.), inclusiv dumneavoastră, presa, când mergeţi în anumite deplasări, cred că ar fi mult mai facil să se întâmple în mod organizat şi împreună cu toată delegaţia oficială”, a spus ministrul.
El a continuat: ”Îmi asum ceea ce spun, chiar dacă îmi voi atrage critici, eu cred că e un standard pe care trebuie să îl atingem şi noi şi e nevoie de aşa ceva”.
Despre faptul că se discută de 10 ani despre o astfel de achiziţie, Grindeanu a spus: ”Toată lumea a fugit de aşa ceva, pentru că nu au vrut să fie văzuţi ca şi oameni care vor să facă cheltuieli de acest tip. Eu cred că e necesară această cheltuială”.
”În momentul în care ai o aeronavă de acest tip, cum vorbeam mai devreme, cred că lucrurile sunt transparente la maxim, pentru că sunt cât se poate de clare. De aceea, eu consider necesar ca, sigur, nu se poate pe bugetul anului 2023 sau în viitorul imediat apropiat, dar eu cred că în viitor trebuie să ne asumăm lucrurile astea, chiar dacă ar putea părea, dacă o judeci într-o cheie populistă, că e un minus. Nu e aşa. În momentul în care vorbim de o aeronavă oficială, ceea ce nu e cazul acum, o aeronavă care să deservească ceea ce spuneam ia devreme, se intră într-un regim special, sigur că trebuie toate aprobăriel de pe aeroporturile de destinaţie. Ideea de bază, din punctul meu de bază, e de a achiziţiona şi de a avea o aeronavă oficială a statului român. Cred că este un pas pe care România trebuie să îl facă”, a explicat Sorin Grindeanu.
Ministrul a menţionat că atunci când a fost premier a mers doar cu companiaTarom.