
UPDATE: Ședința de la Palatul Victoria s-a încheiat. Elena Lasconi a plecat fără să facă declarații. Potrivit unor surse politice, USR nu a vrut să semneze comunicatul de presă de după întâlnire pentru că liderii partidului au fost nemulțumiți că nu sunt propunerilor lor acolo și documentul trebuie „discutat intern”. PSD le-a reproșat celor din USR că nu au venit la întâlnirile precedente și de asta nu se regăsesc propunerilor lor în draft.
La întâlnirea de la Guvern s-a stabilit și cum se va face împărțirea ministerelor. Astfel, vor fi trei pachete de ministere care vor fi împărțite între partide: ministere CSAT, ministere de dezvoltare și restul ministerelor.
Liderii principalelor partide pro-europene din România s-au reunit, astăzi, la Palatul Victoria pentru a se pune de acord asupra principiilor viitorului program de guvernare. Astfel, PSD, PNL, UDMR și Grupul Minorităților Naționale au convenit ca noul program de guvernare să fie unul al reformelor și investițiilor, un program de reducere a cheltuielilor statului și al modernizării României. Conform surselor Realitatea Plus, USR a cerut, în cadrul ședinței, să nu fie trecut în acest program, întrucât nu îl pot asuma până nu discută în cadrul partidului.
Principiile programului de guvernare vizează sustenabilitatea și predictibilitatea macro-economică în acord cu așteptările mediului de afaceri, sindicatelor și societății civile.
În acest moment de răscruce, partidele care își asumă responsabilitatea guvernării conștientizează că România trebuie să fie, fără compromisuri, demnă de sacrificiile și idealurile Revoluției din 1989 și de așteptările cetățenilor în 2024. La 35 de ani de la prăbușirea regimului comunist trebuie să demonstrăm că democrația înseamnă mai mult decât promisiuni – înseamnă responsabilitate, echitate și măsuri concrete care să se reflecte în viața de zi cu zi a oamenilor.
În acest context, susținem ferm necesitatea unui echilibru corect al responsabilităților: statul este pentru cetățean, și nu cetățeanul pentru stat. Acest principiu fundamental nu doar ne ghidează, ci ne și obligă la acțiuni decisive și concrete.
Astfel, au fost agreate următoarele principii și măsuri, pe domenii:
Reforma statului
Reforma administrației centrale
În administrația centrală, reducem numărul de ministere la maximum 16 și numărul agențiilor cu cel puțin 25%;
– Comasarea serviciilor deconcentrate ale ministerelor (niciun minister să nu dețină mai mult de două servicii deconcentrate la nivel teritorial);
– Reducerea numărului de secretari de stat cu cel puțin 50%. Regula de maximum 2 secretari de stat/minister/maximum 3 la ministerele mari;
– Audit de eficiență pentru fiecare autoritate centrală, instituții regionale și companii de stat, în primele 6 luni ale anului viitor;
– Desființarea instituțiilor regionale începând cu 1 martie reprezintă un pas ferm către o administrație mai eficientă și mai aproape de cetățean. Această măsură are scopul de a reduce birocrația excesivă, de a elimina structurile paralele și de a crește transparența în gestionarea resurselor publice.
Totodată, este nevoie de lansarea unui program strategic de sprijin pentru eliminarea inegalităților teritoriale și accelerarea dezvoltării zonelor defavorizate din cadrul regiunilor de dezvoltare. Programul vizează investiții țintite în infrastructură, educație, sănătate și economie locală, pentru a crea oportunități concrete în comunitățile vulnerabile. Ne propunem să asigurăm acces egal la servicii publice de calitate, să atragem investiții și să stimulăm crearea de locuri de muncă, astfel încât fiecare regiune să aibă șansa unui viitor prosper.
– Debirocratizare, simplificare, dereglementare
– Comasarea autorităților de reglementare din același domeniu de activitate în baza unei analize, în termen de 6 luni;
– Anularea sau simplificarea unor reglementări nefuncționale sau supra-birocratice;
– Digitalizarea și interconectarea bazelor de date de la nivelul administrațiilor publice centrale și locale;
– De la 1 iulie, instituțiile statului nu vor mai avea dreptul să solicite cetățenilor documente sau hârtii care sunt deja emise de alte instituții publice. Această măsură va elimina redundanțele birocratice, va simplifica accesul la servicii și va demonstra respect față de timpul și efortul cetățenilor.
– Descentralizarea și creșterea eficienței administrației publice locale
– Transfer de active, competențe și responsabilități de la nivelul ierarhic superior către cele inferioare;
– Identificarea activelor instituțiilor centrale lăsate în paragină sau prost administrate și transferarea lor în proprietatea publică sau privată a primăriilor;
Transfer de competențe în teritoriu între instituțiile statului. Vor fi identificate, pe baza discuțiilor cu asociațiile primarilor și președinților de Consilii Județene, competențele ce pot fi transferate la nivel local, conform principiului subsidiarității.
Finanțarea proiectelor de la bugetul de stat pe bază de eficiență și co-finanțare din partea autorităților locale.
Reforme privind reducerea cheltuielilor și a risipei banilor publici
Reașezarea bugetului conform noilor priorități de dezvoltare. Analiza eficienței cheltuielilor în marile sisteme publice.
Raționalizarea cheltuielilor nejustificate. Extinderea achizițiilor centralizate. Mecanism de control pentru creșterile care depășesc 20% față de costurile medii ale instituțiilor publice.
Prioritizarea proiectelor de investiții pentru care se alocă efectiv fonduri la nivel guvernamental și local. Eficientizarea sistemului de achiziții publice.
Un nou statut al funcționarului public, care să cuprindă criterii de performanță, salarizare în funcție de criterii meritocratice.
Reforme privind consolidarea fiscal-bugetară
Consolidare fiscal-bugetară în 7 ani pentru o Românie puternică în UE, conform angajamentelor privind setul de reforme și investiții asumate prin Planul bugetar-structural național pe termen mediu al României și PNRR. Concomitent cu reducerea deficitului bugetar ESA la 7% din PIB în 2025 și menținerea datoriei în PIB mai mică de 60%.
Menținerea cotei unice pentru predictibilitate fiscală;
Reducerea taxelor si impozitelor pe muncă. Reducerea poverii fiscale pe muncă cu până la 5 puncte procentuale, în cazul salariilor mici și al familiilor cu copii.
Zero contribuție la asigurarea de sănătate CASS pentru studenții care ocupă un loc de muncă în timpul studiilor de licență și masterat (vârsta mai mică de 26 de ani).
Scutirea de CASS și opțiune la plata CAS pentru pensionarii care au stagiul complet de cotizare contributiv și se angajează pe un loc de muncă, pentru încurajarea îmbătrânirii active.
Impozitarea progresivă a marilor averi.
Investiții
Peste 155 miliarde euro investiții publice în următorii 5 ani (120 miliarde euro in 4 ani). De exemplu, 8% din PIB investiții din buget și fonduri europene în anul 2025 (adică 150 miliarde lei, pentru investiții în școli, spitale, autostrăzi și cale ferată, agricultură și mediu).
Cele mai mari investiții din istorie în infrastructura de transport. Peste 27 miliarde euro investiții pentru a finaliza rețeaua de 2000 km de autostrăzi și drumuri expres și peste 2700 km de infrastructură feroviara.
Finalizarea celor 3 spitale regionale, construirea a 10 noi spitale, modernizarea a 17 spitale, construirea celor 200 centre comunitare integrate de sănătate în urbanul mic și rural și dotarea celor 2600 cabinete.
Peste 16 miliarde euro în următorii 4 ani pentru investiții masive în irigații și stimuli pentru fabrici noi de procesare, susținerea depozitării și ambalarea produselor.
Peste 6 miliarde euro investiții în sistemul de educație. Generalizarea Programului Masa Caldă în școlile din România. Sprijin pentru 750.000 de copii vulnerabili, pentru a reduce abandonul școlar. 900 creșe și grădinițe construite. Dotări moderne pentru 9000 școli și 1200 microbuze electrice pentru transportul elevilor.
Investiții în tineri. Peste 1 miliard euro în învățământul dual + reducerea fiscalității;
Stimuli economici de 6-8% din PIB anual pentru creșterea producției industriale aici, în România (10 miliarde euro anual scheme de ajutor de stat și garanții etc). Schema de sprijin pentru marea industrie (1 miliard euro, Schema de sprijin pentru industria prelucrătoare și investiții în înaltă tehnologie, sprijin pentru industria materialelor de construcții, INVESTALIM etc)
Implementăm un program amplu de dezvoltare care va viza 300 de orașe, cu o populație de sub 100.000 de locuitori. Scopul acestui program este reducerea disparităților teritoriale, modernizarea infrastructurii locale și stimularea economiei regionale, pentru ca aceste comunități să devină mai atractive pentru investiții, locuire și dezvoltare sustenabilă. Obiectivul acestui program este modernizarea infrastructurii urbane, îmbunătățirea calității serviciilor publice și stimularea economiei locale. Trebuie să continuăm modernizarea rețelelor de transport, investiții verzi, tranziția digitală și dezvoltarea spațiilor comunitare, astfel încât aceste orașe să devină mai locuibile, competitive și sustenabile.
Pachet demografic – Sprijin pentru familiile cu copii
Facilități concrete pentru achiziționarea locuințelor, inclusiv programe de subvenționare și garanții pentru credite.
Credite avantajoase cu sprijin pentru dobânzi, care să ofere familiilor acces la resurse financiare necesare pentru un trai decent.
Construirea a 000 de locuințe sociale în următorii ani, pentru a asigura soluții accesibile de locuire, sprijinind în mod special familiile tinere și cele cu copii, contribuind astfel la revitalizarea demografică.
Construirea de creșe va continua, pentru a sprijini familiile tinere și a oferi condiții moderne pentru îngrijirea copiilor. Investim în educație pentru toți, asigurând acces echitabil la învățământ de calitate, indiferent de regiune sau situație socială, pentru ca niciun copil să nu fie lăsat în urmă.
Elena Lasconi a declarat, marți, la Guvern, că nu a fost invitată la negocierile din Coaliție și că a aflat ”din presă”. Președinta USR spune că partidul pe care îl conduce vrea să intre la guvernare și că și-a chemat și colegii la discuțiile de la Palatul Victoria. Declarațiile au fost făcute după ce liderii coaliției au convocat o întâlnire la ora 14, la Guvern. Ulterior, USR a acuzat că nu a fost invitat, iar Lasconi le-a dat liderilor mesaje pe WhatsApp, însă aceștia nu i-au răspuns. În jurul orei 16, Elena Lasconi a ajuns la Guvern, a urcat în sala în care se purtau discuțiile din Coaliție, după care le-a spus liderilor PSD, PNL și UDMR că va ieși să își sune colegii, iar aceștia au văzut-o pe ecranele televizoarelor la declarații, susțin surse participante la discuții.
Candidatul comun la prezidențiale, misiune imposibilă pentru coaliția pro-europeană, Lasconi a dat un mesaj pe WhatsApp către Ciolacu, Bolojan și Kelemen, aceștia i-au dat cu ”seen”.
Liderii partidelor pro-europene par să fie puşi în faţa unei misiuni aproape imposibile: găsirea candidatului pentru alegerile prezidenţiale. Negocierile şi discuţiile din ultima săptămână nu au avut niciun rezultat. Potrivit unor surse, sunt două tabere împărţite: una care vrea un candidat unic, iar cealaltă care propune doi candidaţi – unul de dreapta şi unul de stânga.
La o săptămână de la începerea negocierilor în noua coaliție de guvernare, PSD, PNL, USR, UDMR și Minoritățile Naționale nu au găsit o soluție pentru candidatul la prezidențiale.
Sunt două direcții în coaliție, unele partide vor doi candidați, unul de dreapta și altul de stânga, în timp ce altele vor un candidat unic al coaliției. Surse politice susțin că social-democrații sunt dispuși să cedeze candidatura la prezidențiale partidelor din polul de dreapta, în condițiile în care PSD primește postul de premier pentru Marcel Ciolacu. PSD vrea să evite situația de la alegerile anulate, când lupta din coaliția de guvernare a făcut ca nici candidatul PSD și nici al PNL să nu intre în turul 2. Iar aici, contrar așteptărilor, UDMR s-a aliniat cu PSD și cer un candidat comun, care să aibă șanse în fața unui eventual candidat al suveraniștilor.
De cealaltă parte, USR încă nu e dispusă să renunțe la candidatura Elenei Lasconi și ar vrea susținerea și din partea celorlalte partide.
Până atunci, prioritate o are desemnarea viitorului guvern, iar partidele coaliției vor să facă și un profil al unui posibil candidat la prezidențiale. În funcție de profilul stabilit vor vedea dacă pot veni cu candidat comun, susținut și de electoratul de stânga și de cel de dreapta, sau vor trebui să caute doi candidați.
USR a susținut azi că, nu a primit invitația pentru întâlnirea de la ora 14, de la Guvern, cu ceilalți lideri ai partidelor pro-europene care negociază formarea unui guvern. Surse din partid au declarat pentru Antena 3 CNN că Lasconi a trimis un mesaj pe grupul de WhatsApp unde sunt ceilalți lideri PSD, PNL și UDMR cerându-le acestora o întâlnire în această după-amiază. Aceasta nu ar fi primit niciun răspuns, însă surse din PSD spun că Elena Lasconi ar fi trebuit să vină la întâlnirea stabilită deja.
Liderii noii coaliții negocieri marți, la ora 14, la Guvern. Potrivit unor surse politice, există două scenarii pentru negocierile de astăzi: un scenariu în care cei de USR vin la întâlnire și vor discuta despre formarea guvernului cu toate cele patru partide pro-europene, sau scenariul în care cei din USR nu vor veni și atunci vor discuta despre un guvern fără USR.
Ședința are loc după primele tensiuni între USR și restul partidelor care vor forma viitoarea coaliție de guvernare. Luni, liderii USR i-au acuzat pe partenerii de negociere că nu le prezintă cifrele bugetului, acuzațiile fiind făcute chiar după o întâlnire la care a participat ministrul Finanțelor Marcel Boloș. Ulterior, într-o ședință a conducerii, liderii USR au decis să continue negocierile, însă, pe seară, la întâlnirea coaliției nu a mai participat niciun reprezentant al partidului.
”Nu merge nimeni de la USR până nu ne dau cifrele bugetului”, au declarat surse din partid. De partea celalaltă, liderii PSD, PNL și UDMR susțin că cei din USR par să caute motive pentru a nu intra la guvernare.
După ședința Coaliției, reprezentanții celor trei partide au transmis un ultimatum USR, în care îi avertizau că PSD, PNL, UDMR și Minoritățile au majoritate pentru învestirea unui guvern. „PSD, PNL, UDMR și Grupul minorităților naționale au voturile necesare pentru a forma un Guvern și o majoritate parlamentară chiar și în eventualitatea în care USR va decide să nu mai facă parte din această coaliție”, se arată în comunicatul transmis de liderii alianței.
Potrivit comunicatului, liderii USR au lipsit pentru a doua oară de la o ședință a noii coaliții.
”Reprezentanții alianței au luat act de faptul că, pentru a doua oară, reprezentanții USR decid să nu se prezinte la o reuniune stabilită dinainte a coaliției pro-europene. Deși toți participanții – PSD, PNL, USR, UDMR și Grupul minorităților naționale – conveniseră deja că nu discută deocamdată despre distribuirea funcțiilor politice”, au precizat liderii celor trei partide.
Liderul deputaţilor USR, Ionuţ Moşteanu, a afirmat, marţi, că nu este urgentă formarea unui guvern, întrucât România are un Executiv în funcţie care poate asigura funcţionarea ţării.
”În momentul ăsta nu ştim nici numele potenţialului premier (…) Noi am mai fost în filmul ăsta în 2020 (…) să ne grăbim, să facem repede un Guvern şi apoi vedem noi ce facem. Nu funcţionează aşa”, a afirmat, marţi, Ionuţ Moşteanu.
Ce măsuri economice și fiscale s-au discutat la Guvern pentru 2025. USR-iștii au început scandalul, UDMR le cere să fie raționali.
Surse participante la discuțiile de luni au declarat pentru Antena3.ro că PSD, PNL, UDMR vor ca noua coaliție să își asume reducerea deficitului bugetar, reformele fiscale, dar masurile concrete, felul în care să fie implementate prin legea Bugetului, să cada în seama viitorului guvern. Cu alte cuvinte, viitorul premier și viitorul ministru al Finanțelor să ia aceste decizii, după ce va fi învestit noul Executiv, în condițiile în care, în acest moment, nu se cunosc nici numele premierului și nici modul în care vor fi împărțite ministerele între partide.
În schimb, USR vrea ca inclusiv bugetul pe anul viitor, dar și măsurile fiscale să fie adoptate acum în coaliție și doar puse în practica de guvern.
Cei de la USR au făcut scandal, atât în ședința de la Guvern, unde „au venit pe post de inchizitori”, după cum susțin lideri ai celorlalte partide participante la negocieri, cât și după aceea, în fața presei. Claudiu Năsui și Cristian Ghinea l-au acuzat pe Marcel Boloș că nu a prezentat cifrele corecte și solicitate și au anunțat că USR nu mai participă la discuțiile programate pentru luni seara și că pune condiții pentru a participa la guvernare alături de PSD, PNL și UDMR.
După ieșirea nervoasă a USR-iștilor, liderul senatorilor UDMR, Cseke Attila, a făcut un apel, luni, la raţionament şi echilibru, și a cerut ca cei de la USR să nu mai ”redea discuții din Coaliție”.
USR îi spune „NU” lui Nicușor Dan și dă de înțeles că merge tot cu Elena Lasconi la prezidențiale.
Liderul deputaților USR și purtător de cuvânt, Ionuț Moșteanu, a anunțat că formațiunea pe care o reprezintă are candidat pentru prezidențiale, în persoana Elenei Lasconi și nu intenționează să-și schimbe opțiunea, după ce edilul general Nicușor Dan și-a anunțat intenția de a candida ca independent.
”Am văzut anunțul candidaturii lui Nicușor Dan la prezidențiale. USR l-a susținut la primăria Bucureștiului și în 2020 și anul acesta pentru încă 4 ani pentru că a arătat că știe ce e de făcut la Capitală, are un plan și se ține de el.
E multă treabă de făcut aici și are toată susținerea noastră pentru a duce la capăt acest proiect pe care și l-a asumat în fața bucureștenilor.
Avem candidat la prezidențiale, ales în Congres, și anume Elena Lasconi. Peste 1,7 milioane de români i-au acordat încrederea și votul și au trimis-o în turul 2. Acest vot trebuie respectat. O să-l ascultăm și pe Nicușor să înțelegem cum vede el alegerile prezidențiale. Momentan nici nu știm când vor fi alegeri.
Acum prioritatea noastră e să facem un guvern dacă vom găsi bună credință, asumarea situației bugetare și curaj pentru reforme la PSD și PNL.”, arată liderul deputaților USR.
