Acasă Economie Ministrul Agriculturii răspunde inițiativei preluate de Georgescu și Ponta din Balcani, în scandalul boicotării supermarketurilor: ”Ar însemna faliment”

Ministrul Agriculturii răspunde inițiativei preluate de Georgescu și Ponta din Balcani, în scandalul boicotării supermarketurilor: ”Ar însemna faliment”

0
0
140

Ministrul Agriculturii răspunde inițiativei preluate de Georgescu și Ponta din Balcani, în scandalul boicotării supermarketurilor: ”Ar însemna faliment”.

Florin Barbu, ministrul Agriculturii, avertizează că un boicot al supermarketurilor din România ar putea dăuna grav procesatorilor locali, având în vedere că 70% din produsele de pe rafturi sunt fabricate de firme românești. Declarația sa a venit ca reacție la sugestiile lui Călin Georgescu și Victor Ponta, care propun un astfel de boicot, inspirându-se din exemplul Croației.

Ministrul Agriculturii, Florin Barbu, susține că un boicot al supermarketurilor din România ar putea afecta grav sectorul producătorilor locali, având în vedere că aproximativ 70% din produsele aflate pe rafturi provin din țară și sunt realizate de companii românești. Declarația oficialului a venit ca răspuns la recomandările lui Călin Georgescu și Victor Ponta care sugerează un astfel de boicot, inspirându-se din exemplul Croației.

Florin Barbu a anunțat că, deși susține promovarea produselor autohtone și încurajarea românilor să le achiziționeze, un boicot al marilor magazine ar avea efecte devastatoare asupra economiei locale.

Potrivit acestuia, Ministerul Agriculturii organizează frecvent târguri pentru promovarea produselor agroalimentare românești. Însă, în cele din urmă, este esențial ca cetățenii să opteze pentru produse procesate în România, indiferent de locația de cumpărare, fie că este vorba de piețe, magazine mici sau supermarketuri.

”Sigur, noi trebuie să promovăm produsele românești, astfel încât românii să cumpere aceste produse, să aibă acces la aceste produse. Noi și la Ministerul Agriculturii avem în fiecare lună târg cu produse agroalimentare românești, unde invităm toți bucureștenii să vină să cumpere aceste produse de calitate. Dar cred că acesta este mai mult un subiect politic, pentru că în magazinele de retail din România, 70% din aceste produse sunt românești. Sunt realizate de către procesatori români. Știți ce ar însemna ca o săptămână să boicotăm magazinele de retail, să nu vândă produse procesate în România? Ar însemna faliment al procesatorilor români. Eu îi îndemn pe români să meargă oriunde – că merg în piețe, că merg în retail, că merg în magazinele de cartier – să cumpere și să caute eticheta cu produs procesat în România”, a transmis ministrul Agriculturii.

În Croația, un apel similar de boicotare a supermarketurilor a dus la o scădere cu 42% a vânzărilor, din cauza unei creșteri semnificative a prețurilor alimentelor în ultimii ani. Organizațiile croate de protecția consumatorilor au acuzat majorările mari de prețuri, în special pentru ouă și pâine, însă economiștii consideră că principalele cauze sunt reducerea producției agricole interne, creșterea importurilor și dependența crescută de turism.

În replică, Guvernul croat a impus prețuri maxime pentru 70 de produse esențiale, iar cel mai mare lanț de supermarketuri din țară, Konzum, a anunțat înghețarea sau reducerea prețurilor pentru 250 de produse pe o perioadă de patru luni.

Boicotul clienților împotriva prețurilor mari: Consumatorii din Balcani au inițiat un boicot împotriva supermarketurilor, ca reacție la creșterea continuă a prețurilor. Campania a început vinerea trecută în Croația și s-a extins rapid în alte țări din regiune, precum Bosnia și Herțegovina, Muntenegru și Serbia, fiind amplificată prin rețelele sociale. Lanţurile de supermarketuri croate au reacţionat, de asemenea, la mişcarea de protest.

În Croația, boicotul a fost lansat de grupul pentru drepturile consumatorilor ”Halo, inspektore” (”Bună ziua, inspectore”), care a publicat imagini cu supermarketuri goale pe rețelele sociale. Apoi, grupul a anunțat un boicot de o săptămână pentru lanțurile Eurospin, Lidl și DM, îndemnând croații să evite orice fel de cheltuieli în ziua de vineri, 31 ianuarie. Mişcarea a câștigat sprijin inclusiv la nivel politic. Milojko Spajić, premierul Muntenegrului, a declarat într-un interviu că, ”în calitate de cetățean, susține această acțiune.”

Înainte de boicotul din Croația, guvernul a decis să extindă lista produselor cu preț plafonat, adăugând încă 40 de articole, inclusiv brânzeturi, cafea și produse de uz casnic esențiale. „Scopul principal este de a proteja cele mai vulnerabile grupuri de cetățeni”, a declarat ministrul croat al economiei, Ante Šušnjar. Impactul protestului a fost imediat: vânzările supermarketurilor au scăzut cu 44%, iar încasările totale s-au redus cu 53%, potrivit autorităților fiscale croate.

Inflația și introducerea euro: cauze ale nemulțumirii

Croația se confruntă cu una dintre cele mai ridicate rate ale inflației din zona euro, atingând 4,5% în decembrie 2024, față de 2,4% media europeană. Introducerea euro în ianuarie 2023 a fost un alt factor reclamat de consumatori, care au observat o creștere constantă a prețurilor de la adoptarea monedei unice. Salariul mediu net în Croația a fost de 1.366 de euro în noiembrie, dar pentru mulți cetățeni puterea de cumpărare s-a redus semnificativ.

Reacția supermarketurilor: Kaufland reduce prețurile pentru 1.000 de produse

Lanțurile de supermarketuri au reacționat rapid la protest. Kaufland Croația a anunțat reduceri de prețuri pentru peste 1.000 de produse, începând cu 5 februarie. De asemenea, retailerul Konzum a promis un fond de 1 milion de euro pentru a reduce și îngheța prețurile la 250 de produse interne care nu se află sub plafonarea impusă de guvern.

În scădere de formă, bizarul guru Călin Georgescu, trimite românii să ”facă piața” pe 10 februarie: ”Unitate, solidaritate și demnitate, steagul sus pentru România”.

Călin Georgescu îi cheamă pe români la protest pe 10 februarie. Potrivit acestuia, este inacceptabil să se observe creșteri ale prețurilor în timp ce pensiile și salariile sunt înghețate sau chiar scad. Fostul candidat la prezidențiale consideră că poporul ar trebui să aibă cu adevărat controlul asupra pieței.

Astfel, Georgescu a încurajat solidaritatea cu producătorii români pe 10 februarie. El a mai menționat că este un demers nobil și a subliniat că nu trebuie considerat un boicot la adresa marilor magazine, având în vedere că acestea sunt locuri unde lucrează majoritatea românilor.

”Dragii mei, bună seara! Așa cum v-am anunțat deja, mi-aș dori să dăm din nou dovadă de unitate pe data de 10 februarie. Este inadmisibil să vedem astfel de creșteri de prețuri și în același timp înghețări sau scăderi ale pensiilor și salariilor. Cred că poporul este cel care trebuie să facă piața cu adevărat.

Desigur, acest îndemn are un mesaj multiplu. Este nevoie ca noi, poporul, prin deciziile noastre să ajungem să ne reglăm costurile atât în piața agroalimentară cât și în piața energiei, piața muncii, piața imobiliară și, de ce nu, chiar în cea farmaceutică. Deciziile noastre influențează deciziile acestor piețe, care trebuie să depindă ele de noi și nu noi de ele.

De aceea, pe 10 februarie este un moment în care să fim solidari cu producătorii români și în care să învățăm să avem demnitate și recunoștință pentru toate cele dăruite nouă de Dumnezeu. Atenție, deci, este un demers nobil. Nu considerați că este un boicot asupra marilor magazine, mai ales că acolo lucrează preponderent român de ai noștri”, a transmis el.

Călin Georgescu i-a îndemnat pe români ca pe 10 februarie, să facă cumpărăturile în piețe, magazine locale sau comunale, chiar și din fața porții, în loc să opteze pentru marile lanțuri comerciale. În orașe, a sugerat să se aleagă magazinele de cartier. De asemenea, a invitat și clasa politică să participe activ.

Astfel, politicianul a făcut apel ca, măcar pe 10 februarie, jumătate din coșul de cumpărături al fiecărei persoane să fie compus din produse românești – fructe, legume, lapte, carne sau orice alt produs etichetat ca fiind fabricat în România. În plus, a adresat un apel și micilor comercianți și producători, rugându-i să se implice.

”De aceea vă îndemn sincer ca pe data de 10 februarie să alegeți să vă faceți cumpărăturile cu preponderență din piețe, magazine locale, sătești sau comunale, din fața porții. Iar în orașe încercați să alegeți magazine de cartier. Sigur, invit și clasa politică să participe în mod direct.

Asta în eventualitatea că își fac piața singuri. Oricum, contez pe participarea lor, nu pe sabotaj. Sigur, sunt realist și înțeleg că poate nu aveți cum să evitați marile lanțuri multinaționale.

De aceea, în acest caz, vă rog ca, măcar pe 10 februarie, peste jumătate din coșul vostru de cumpărături să conțină produse românești. Fructe, legume, lapte, carne, orice găsiți etichetat ca produs în România. În același timp, am o rugăminte și către micile magazine, către cei din piese și către micii producători”.

Participanții să se identifica arborând steagul României în fața magazinului, tarabei sau porții

Călin Georgescu a sugerat ca participanții la acest demers să se identifice ușor, arborând steagul României în fața magazinului, tarabei sau porții, dacă vând produse la stradă. Iar dacă nu au un steag fizic, i-a îndemnat să folosească un autocolant sau să tipărească o fotografie cu drapelul României și să o afișeze în același mod.

”Identificați-vă ușor, ca fiind parte din acest demers, prin arborarea steagului României în fața magazinului, a tarabei sau a porții voastre, dacă vindeți cumva la stradă. Dacă nu aveți un steag fizic, lipiți un autocolant sau tipăriți o fotografie cu drapelul nostru și afișați-l așa. Pentru că observăm că drapelul României se arborează o dată sau de două ori pe an în sărbătorile naționale.

Uneori, nici chiar atunci. Drapelul României se înalță de fiecare dată când este nevoie să arătăm unitate, demnitate. Și, sincer, vă spun că a trebuit înălțat permanent, zilnic.

Să arătăm că, mai presus de orice, noi toți suntem români. Noi suntem poporul. Noi suntem România și noi facem piața în avantajul nostru, nu al altora.

Steagurile sus pentru demnitate. Inimile sus pentru România”, a conchis el.

Oportunistul ”suveranist” și trădător Ponta, se lipește de popularitatea securistului Georgesu și cere boicotarea supermarketurilor: ”Protestul este bun”.

Victor Ponta și Călin Georgescu cer boicotarea supermarketurilor, după modelul croaților. Reamintim că prețurile în Croația au început să scadă după ce oamenii au refuzat să mai meargă în supermarketuri pentru cumpărături.

Victor Ponta: ”Noi putem produce mai multe alimente decât importăm.”

”Pentru mine cel mai important lucru e ca România să redevină cum era în 2014, adică independentă alimentar. Noi putem produce mai multe alimente decât importam, mai bune, putem să cumpărăm produse romanesti. Pot să militez pentru acest proiect si sper ca Parlamentul, Guvernul și cei care decid să ma ajute în acest proiect.

Eu sustin si o solutie, protestul este bun, dar protestul fără soluții nu are finalitate. În 2014-2015 România producea mai multe alimente decât consuma, exporturile noastre erau mai mari decat importurile, românii începuseră să găsească în supermarketuri și să cumpere produse românești.

În ultimii ani producătorii români au o viață din ce în ce mai grea, iar oamanii se duc în supermarket și văd la un produs românesc zece sau 20 din import. Există o politică pe care trebuie să o aplicăm ca să schimbăm acest lucru.

Guvernul are niste instrumente si cred ca aceste instrumente tin in primul rand de a ajunta productia interna, dupa care de a folosi aceste instrumente ca supermarketul sa aiba produse romanesti. Daca noi nu mai producem, nu poti sa spui sa lasi rafturile goale”, a declarat Ponta.

Și Călin Georgescu este de acord cu un boicot asemănător cu cel al croaților.

”Aș încuraja să facem un lucru similar. Poate pe data de 10 februarie, de exemplu. Să luăm alimente de la gospodăriile românești. Să nu intre oamenii în supermarketuri, ci doar să cumpere de la producători români. Sunt niște prețuri uriașe: 11-12 lei laptele… Pâinea… Croații fac foarte bine! De ce nu încurajăm producția locală!? Da, să fie supermarketuri, dar să ia de la producătorii locali”, a afirmat Georgescu.

Reamintim că vânzările la comercianții cu amănuntul din Croația au scăzut vineri pentru a doua săptămână consecutiv, în urma apelurilor la un nou boicot pentru a protesta față de creșterea prețurilor în țara balcanică.

Încarcă mai mult
Load More In Economie

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Vezi Și

Simion a speculat momentul și a anunțat, luni, după demisia lui Iohannis, că AUR va depune moțiune de cenzură împotriva Guvernului Ciolacu

Facebook 212 X (Twitter) WhatsApp Telegram Reddit Email George Simion a speculat momentul …