Acasă Politic Ciucă și Ciolacu anunță ”măsurile” pentru tăierea cheltuielilor bugetare, ce prevede ordonanța pentru tăierea cheltuielilor bugetare

Ciucă și Ciolacu anunță ”măsurile” pentru tăierea cheltuielilor bugetare, ce prevede ordonanța pentru tăierea cheltuielilor bugetare

0
0
277

Ciucă și Ciolacu anunță ”măsurile” pentru tăierea cheltuielilor bugetare, ce prevede ordonanța pentru tăierea cheltuielilor bugetare.

Președintele PNL, premierul Nicolae Ciucă, și liderul PSD, președinte al Camerei Deputaților, Marcel Ciolacu, au anunțat luni, după ședința Coaliției, că au stabilit măsurile prin care guvernul vrea să reducă cheltuielile bugetare. Partenerii din Coaliţia de guvernare au decis, printre altele, că este necesară o reducere la jumătate a numărului consilierilor din cabinetele demnitarilor din aparatul guvernamental.

Tăiem de la demnitari și ajutăm fermierii români! Vom reduce la jumătate numărul consilierilor de la cabinetele demnitarilor, în timp ce sprijinim achizițiile de alimente de la producătorii români pentru toate instituțiile publice din România”, a scris Ciolacu pe Facebook.

După ce au anunțat că ordonanța austerității ar urma să reducă cheltuielile cu 10 miliarde de lei, acum propunerile rămase vor economisi doar 5 miliarde. Ca măcar această țintă să fie atinsă, miniștrii își vor înjumătăți echipa de consilieri și secretari de stat. Suprataxarea veniturilor mari, precum și interzicerea cumulării pensiei cu salariul au fost abandonate.

”Tăiem de la demnitari și ajutăm fermierii români! Vom reduce la jumătate numărul consilierilor de la cabinetele demnitarilor, în timp ce sprijinim achizițiile de alimente de la producătorii români pentru toate instituțiile publice din România! Fie că vorbim de hrana din spitale, de programele destinate elevilor în școli, mâncarea pentru bătrânii și copiii instituționalizați – toate instituțiile publice vor cumpăra doar produse românești de calitate.

Principiile ”lanțului scurt de aprovizionare” vor fi introduse în ordonanța de urgență pe care Guvernul o va adopta în această săptămână. Fermierii români trebuie sprijiniți în mod direct de stat, la fel cum oamenii din această țară trebuie să aibă acces la produse bune și proaspete! În același timp, mă bucur că am convenit ca împreună cu premierul Nicolae Ciucă să luăm o serie de măsuri de reducere a cheltuielilor în zona publică. Și vom începe chiar de la cabinetele demnitarilor, unde numărul consilierilor va fi redus la jumătate!”

De asemenea, vor fi luate măsuri care vor duce la o economie de peste 5 miliarde de lei la buget, după cum urmează:

– Reducerea cu 10% a cheltuielilor cu bunuri și servicii cu excepția achizițiilor necesare în sănătate și educație;

– Stoparea achizițiilor de mașini, mobilier și birotică, cu excepția celor pe fonduri europene;

– Stoparea angajărilor la stat;

– Prezența în maximum două consilii de administrație a unei persoane, în conformitate cu recomandările OCDE și jaloanelor din PNRR;

– Limite lunare de cheltuieli pentru fiecare minister în parte, stabilite de Ministerul Finanțelor;

Aceste măsuri alături de cele de reducere a cheltuielilor pe fiecare minister în parte vor aduce o economie însemnată la buget! Astfel ca vor rămâne mai mulți bani pentru investitii și pentru sprijinirea economiei”, a scris Ciolacu pe Facebook.

Măsurile pentru tăierea cheltuielilor bugetare au fost postate pe Facebook și de premierul Nicolae Ciucă, care anunța, la rândul său, reducerea cu 10% a cheltuielilor ministerelor la bunuri şi servicii, oprirea achiziţiilor de autovehicule şi de mobilier, precum şi alte cheltuieli neesenţiale ale instituţiilor publice. ”Tot în coaliţie, am decis şi introducerea lanţului scurt de aprovizionare, un sistem cu beneficii de ordin economic, social, de mediu şi de sănătate”, a mai precizat prim-ministrul.

Am încheiat, împreună cu partenerii de coaliție, discuțiile pe măsurile de reducere a cheltuielilor bugetare. Am decis să reducem cu 10% cheltuielile ministerelor la bunuri și servicii, să oprim achizițiile de autovehicule, de mobilier, precum și alte cheltuieli neesențiale ale instituțiilor publice. Vom îngheța angajările la stat, bineînțeles ținând cont că învățământul și sănătatea au, în continuare, nevoie de personal.

Am stabilit că este necesară o reducere la jumătate a numărului consilierilor din cabinetele demnitarilor din aparatul guvernamental. Tot în coaliție, am decis și introducerea lanțului scurt de aprovizionare, un sistem cu beneficii de ordin economic, social, de mediu și de sănătate. Mai precis, în acest circuit activitatea economică se desfășoară în zona de producție sau în vecinătatea acesteia și se realizează prin mijloace ecologice şi sustenabile de producție agroalimentară.

Concret, prin această măsură vânzarea se va face de la un fermier la un consumator prin implicarea unui număr cât mai redus de intermediari. În plus, entitățile publice care desfășoară activități de alimentație publică (cantine școlare, unități militare, cantine spitalicești etc.) vor achiziționa alimente din vecinătate, conform unor reguli bine stabilite”, a scris Ciucă pe Facebook.

Ministerul Finanțelor a publicat în transparență proiectul de ordonanță de urgență cu măsurile pentru reducerea cheltuielilor bugetare. Printre măsurile incluse sunt înghețarea angajărilor la stat, reducerea cu 10% a cheltuielilor cu bunurile și serviciile, limitarea numărului de mandate în consiliile de administrație și reducerea cu 50% a posturilor de consilieri din cabinete.

Conducătorii autorităților și instituțiilor publice, indiferent de modul de finanțare și subordonare, au obligația de a dispune măsurile necesare în vederea reducerii cu 10% a cheltuielilor aprobate pe anul 2023 la titlul ”Bunuri și servicii”, exclusiv sumele nerepartizate în conformitate cu prevederile art. 21 alin. (5) din Legea nr. 500/2002, cu modificările și completările ulterioare, se arată în proiect.

Măsura ”nu se aplică pentru cheltuielile cu medicamentele și materialele sanitare, cu serviciile medicale, pentru cheltuielile cu acțiuni și programe de sănătate, precum și în cazul cheltuielilor aferente unităților de învățământ preuniversitar și universitar”.

De asemenea, se interzice achiziționarea, preluarea în leasing sau închirierea de autoturisme, mobilier și aparatură birotică.

Potrivit proiectului de OUG, ”în anul 2023, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, se suspendă ocuparea prin concurs sau examen a posturilor vacante sau temporar vacante, cu excepţia posturilor unice din:

a) instituţiile şi autorităţile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare;

b) instituţiile publice locale, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare.

(2) În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, prin post unic se înţelege:

a) acel post ale cărui atribuţii, prin conţinutul şi natura lor, sau responsabilităţii stabilite nu se regăsesc într-o altă structură organizatorică;

b) un post dintre cele aflate în structura în care există numai posturi vacante.

(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în cazuri temeinic justificate, prin memorandum aprobat în şedinţa Guvernului se poate aproba organizarea de concursuri sau examene pentru ocuparea posturilor vacante sau temporar vacante din instituţiile şi autorităţile publice prevăzute la alin. (1) lit. a), cu justificarea necesităţii şi cu încadrarea în cheltuielile de personal aprobate cu această destinaţie în buget, respectiv prin memorandum aprobat în şedinţa Guvernului, iniţiat de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, pentru ocuparea posturilor vacante sau temporar vacante din instituţiile publice locale prevăzute la alin. (1) lit. b).

(4) Pentru posturile pentru care s-a desfășurat proba scrisă a concursurilor sau examenelor sau, după caz, proba practică, anterior intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, se pot continua procedurile de ocupare a acestora, conform prevederilor în vigoare la acea dată.

(5) Prin derogare de la prevederile art. 510 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, pe perioada aplicării măsurii prevăzute la alin. (1), funcțiile publice de conducere pot fi exercitate cu caracter temporar, fără obligativitatea organizării unor concursuri, cu notificarea prealabilă a Agenției Naționale a Funcționarilor Publici cu 5 zile înainte de dispunerea măsurii.

(6) Prin derogare de la prevederile art. 506 alin. (8) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare, pe perioada aplicării măsurii prevăzute la alin. (1), transferul la cerere se face la solicitarea funcționarului public, cu aprobarea conducătorului autorității sau instituției publice în care urmează să își desfășoare activitatea funcționarul public, precum și a conducătorului autorității sau instituției publice în care își desfășoară activitatea funcționarul public.”

Potrivit proiectului de OUG, în anul 2023, personalul din cadrul autorităților și instituțiilor publice, indiferent de modul de subordonare și de finanțare, pot deține calitatea de membru al consiliului de administrație și/ sau de membru al consiliului de supraveghere la maxim două întreprinderi publice sau în organele de conducere ale altor entități deținute de stat sau de unitățile administrativ-teritoriale al cărui sediu se află pe teritoriul României.

În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe sau de la data numirii, după caz, persoanele prevăzute la alin. (1), numite ca membri în mai multe consilii de administrație și/ sau de supraveghere la întreprinderile publice sau în organele de conducere ale altor entități deținute de stat sau de unitățile administrativ-teritoriale își vor exercita opțiunea, se mai arată în text.

”Numărul posturilor de consilieri ar urma să fie redus la jumătate:

a) 9 posturi pentru cabinetul prim-ministrului;

b) 6 posturi pentru cabinetul viceprim-ministrului cu portofoliu, ministrului de stat;

c) 4 posturi pentru cabinetul viceprim-ministrului fără portofoliu;

d) 4 posturi pentru cabinetul ministrului, secretarului general al Guvernului şi şefului Cancelariei Prim-Ministrului;

e) 4 posturi pentru cabinetul ministrului delegat;

f) 2 posturi pentru cabinetul secretarului general adjunct al Guvernului, secretarului de stat şi asimilatului acestuia din cadrul ministerelor şi aparatului de lucru al Guvernului şi consilierului de stat;

g) 2 posturi pentru cabinetul conducătorului de organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu rang de secretar de stat;

h) 1 post pentru cabinetul subsecretarului de stat şi asimilatului acestuia din cadrul aparatului de lucru al Guvernului din cadrul ministerelor şi al celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale”, potrivit proiectului.

Încarcă mai mult
Load More In Politic
Comments are closed.

Vezi Și

Prima victimă a tsunamiului electoral, ”Ostașul” Nicolae Ciucă nu a mai aşteptat dimineaţa şi şi-a dat demisia de la șefia PNL, se pregătește un interimar

Facebook 130 X (Twitter) WhatsApp Telegram Reddit Email Prima victimă a tsunamiului electo…