Declaraţiile Vioricăi Vodă pe scena Galei Premiilor Gopo continuă să facă valuri. Iar actriţa hashtagistă, Oana pelea ia, rândul ei, atitudine și bagă capul în poza momentului. Un fel de #MeToo Dâmbovițean reșapat.
Aflată pe scena Premiilor Gopo cu ocazia aniversării a 20 de ani de lansarea filmului Filantropica, în regia lui Nae Caranfil, actrița Viorica Vodă a vorbit publicului despre hărțuirea sexuală la care a fost supusă în industria cinematografică și în lumea teatrului din România, după rolul său din Filantropica.
Actrița a refuzat să spună vreun nume, dar este provocată de Oana Pellea să dea în vileag hărțuitorii, dacă are curaj să meargă până la capăt cu dezvăluirile.
”Cum se numește această actriță? Te întreb pentru că nu înțeleg de ce nu se merge până la capăt în declarații. Cu nume. Și în declarațiile de la Gopo … așteptăm nume …Oamenii trebuie să fie responsabilizați, trebuie să-și asume faptele și să răspundă pentru ele. Altfel, rămâne o declarație în gol și atât! Doamna Viorica Vodă trebuie să dea nume…chiar dacă ar face-o după 20 de ani…”, a replicat Oana Pellea.
De altfel și Mircea Diaconu este convins, că Viorica Vodă, atunci când a reclamat hărțuirea sexuală, s-a lăsat inspirată de moda de la Hollywood, bagatelizând discursul partenerei sale de filmare din Filantropica.
După ce, pe scena de la Gala Gopo, actrița Viorica Vodă din Filantropica a vorbit despre hărțuirea sexuală, Mircea Diaconu colegul ei din film, alături de care a și filmat scene considerate fierbinți la acea vreme, a avut un discurs incredibil. Actorul a explicat că hărțuirea sexuală este de fapt un amantlâc, că este o modă hollywoodiană și că este normală ca fenomen intrisec lumii teatrului și filmului. Că este… o bârfă de cabină.
Mircea Diaconu, reacție după dezvăluirile de hărțuire sexuală făcute de Viorica Vodă: ”Eu știam că asta se numește bârfă de culise, amantlâc, inclus fenomenului teatral”.
”Eu, intrând în profesie acum vreo 50 și ceva de ani, am perceput acest lucru ca fiind ceva de cabină. De exemplu, se povestea de doamna Bulandra… Erau bârfe de cabină. Se zicea `Uite, ăla a fost amantul doamnei Bulandra”. Sunt lucruri de genul ăsta.
”La americani, când s-a început cu povestea cu #Metoo ăla, a devenit hărțuire. Altfel este o formă de amantlâc, inclusă profesiei. Acum, nu știu foarte exact, pentru că sunt cazuri și cazuri… În tot ce am văzut de-a lungul a zeci de ani au fost cariere care s-au bazat pe genul ăsta, dar au fost și de-o parte și de cealaltă. Ori hărțuirea, așa cum vine ea ca produs Hollywood, este făcută de regizor, de producători, de directori, cei care contează nu de actori. Actorii nu contează”, a mai explicat Mircea Diaconu.
Mircea Diaconu, coleg cu Viorica Vodă în Filantropica: ”Să faci din asta o problemă, zic eu, nu este cazul”.
Mărturia făcută de Viorica Vodă pe scena de la Gala Premiilor Gopo este văzută de Mircea Diaconu ca fiind una care nu își avea rostul. Ba chiar, consideră el, este o modă importată și care nu este una de bun augur pentru lumea scenei din România.
”Au fost băieți care au devenit celebri, care au făcut cariere mari și are au început pe lângă o doamnă, din profesie, ceva mai în vârstă și mai dispusă, înțelegeți ce vreau să spun. În toate sensurile funcționează asta. Dar să faci din asta o problemă, zic eu, nu este cazul.
Lumea teatrală și cinematografică s-a descurcat foarte bine, zic eu, până să înceapă nebunia asta din America. Care a plecat ca o modă”, spune Mircea Diaconu.
Ba chiar, a mai explicat el, este convins că totul este o exagerare. Iar drept exemplu folosește cazuri de la Parlamentul European, din perioada în care actorul era europarlamentar. ”Și, credeți-mă, am văzut-o și eu.
Eram la Parlamentul European și acolo a venit ca un val, pur și simplu. Erau niște doamne care ziceau că au fost hărțuite, pe funcții, pentru parlament, pentru comisii. Dă-o naibii de treabă, nici chiar așa!”, spune Mircea Diaconu.
Mircea Diaconu este convins că în spatele declarațiilor făcute de Viorica Vodă stau cu totul și cu totul alte frământări. Unele legate de viitor, de succes sau de lipsa succesului în carieră. Ba chiar, ne-a explicat el, Viorica Vodă, înainte de a urca pe scenă, era deja nervoasă din cauza unei supărări mai vechi de-ale sale.
”Toată povestea asta cu Viorica Vodă de acum două seri a început în culise. Repet, noi nu ne-am văzut de 20 de ani. Ea era foarte enervată că, mă rog, are o vârstă și ea, și nu a fost angajată niciodată, a lucrat doar pe contracte întâmplătoare sau mai mici, ăsta a fost singurul ei rol mare, restul au fost mai mici, și nu are pensie.
Zicea că nu îi consideră nimeni ani de muncă, că nu poate intra în sistemul de pensii și că are copii, și că ce se face… Nu o mai angajează nimeni, asta era enervarea ei. Aici îi dau dreptate. Termină prea mulți tineri termină facultăți de artă, sunt prea mulți…
Sunt atâtea școli de artă, de actorie, e o aberație. Evident că nu găsesc loc de muncă, unde să îi bagi pe toți? Contracte da, face unul astăzi, altul peste doi ani, dar asta nu însemnă muncă, sau serviciu, sau pensie. Iar asta este o problemă nerezolvată. Aici avea perfectă dreptate, și nu e singura care pățește așa ceva…”, spune Mircea Diaconu.
Viorica Vodă a reușit să șocheze lumea teatrului și filmului românesc în momentul în care a urcat pe scena de la Gala Gopo și a vorbit despre un subiect tabu: hărțuirea sexuală. Cum ediția din acest an a fost dedicată celor 20 de ani scurși de la lansarea capodoperei regizate de Nae Caranfil, Filantropica, acolo unde Viorica Vodă a jucat rolul Dianei, obiectul iubirii lui Ovidiu (profesorul interpretat de Mircea Diaconu), rol care, în fapt, dă sens scenariului, mărturia este a fost cu atât mai puternică.
”Nu eram pregătită pentru tot ce a însemnat expunere și consecințele expunerii. Am făcut psihoterapie ani de zile pentru hărțuirea sexuală din sistem, nu din afara lui. Sunt foarte mulți directori de teatru, regizori, care se pare că m-au confundat cu personajul, atât de credibilă am fost”, a spus Viorica Vodă.