Constructorul austriac Porr Construct, a început organizarea de șantier pe secțiunea 4 Tigveni – Curtea de Argeș din Autostrada Sibiu – Pitești, a anunțat duminică Asociația Pro Infrastructură (API).
”Din informațiile noastre, li s-a aprobat proiectul pentru obținerea autorizației de construire (PAC) și s-au apucat de organizarea de șantier, iar lucrările ar trebui să înceapă în primăvară, având termen de execuție 44 luni”, a transmis API, cu privire la secțiunea 4 din Autostrada Sibiu – Pitești.
Pe secțiunea 4 a Autostrăzii Sibiu-Pitești, un ”ciot” de 9,86 kilometri între Tigveni și Curtea de Argeș, constructorul va avea o viață mult mai grea (decât pe secțiunea 1 – n.r.), pe un relief mai dificil, traseul incluzând Tunelul Momaia lung de 1,35 km.
Autostrada Sibiu – Piteşti, cu o lungime de peste 122 de km, este împărțită în cinci secțiuni. Austriecii de la Porr vor construi și secțiunea 4. Italienii de la WeBuild/Astaldi și-au adjudecat secțiunile 3 și 5 iar secțiunea 2 a fost câștigată de turcii din asocierea Mapa – Cengiz.
Austriecii de la Porr. cei care au dat în exploatare în avans lotul 1, au finalizat proiectarea lotului 4 al autostrăzii Sibiu – Pitești, astfel lucrările vor începe în această primăvară, potrivvit ministrului Transporturilor Sorin Grindeanu. Ministrul a mai spus că și pe loturile 2 și 3 vor începe lucrările de construcție tot anul acesta.
Antreprenorul austriac Porr, va intra în teren pe Secțiunea 4 a Autostrăziii A1 Sibiu-Pitești, în perioada imediat următoare, conform Asociației Pro Infrastructură (API). ”În recunoaștere pe Secțiunea 4 a Autostrăzii A1 Sibiu-Pitești!
Încep lucrările la prima secțiune de autostradă în zona montană din istoria României, transmite secretarul de stat în Transporturi Irinel Ionel Scrioșteanu. ”În luna ianuarie, anunțam o serie de premiere în infrastructura rutieră pe care le vom atinge în acest an, printre acestea fiind și începerea primei lucrări de autostradă care trece Carpații.”
Pe lotul 5 al Autostăzii, secțiunea Curtea de Argeș – Pitești, lucrările trenează și băltesc. Cum arată din dronă Autostrada Sibiu – Pitești, secțiunea până la Curtea de Argeș. ”Avans mediocru. Lotul nu e ușor, deși nu traversează relief accidentat”.
”Suntem în grafic, dar se poate accelera ritmul pe Secțiunea 5 Sibiu-Pitești”, scrie Asociația Pro Infrastructura care a făcut o filmare din dronă cu cei 30,35 km aflați în lucru.
”În iulie vă spuneam că suntem foarte dezamăgiți de progresul în teren și de atitudinea antreprenorului general, WeBuild, unul din cei doar câțiva pe care-i considerăm serioși. La final de an, șantierul este cât-de-cât în grafic dar este loc de (mult) mai bine”, consideră asociația.
ONG-ul dă ca exemplu faptul că italienii de la WeBuild (n.r. fost Astaldi) au în obligații întocmirea documentației pentru relocările de utilități, „dar invocă o ordonanță abrogată care, spun ei, li s-ar aplica și ar pasa responsabilitatea la stat. Au pierdut procesul în primă instanță însă au făcut apel. Așa că, până la noi ordine, stâlpii LEA tronează în mijlocul autostrăzii”, notează Pro Infrastructura.
Stadiul fizic raportat oficial de CNAIR în octombrie era de 23,70% la un an după emiterea ordinului de începere lucrări din 01.09.2021. ”În prezent, după ce vedem din dronă, s-a ajuns la 26-28%. Constructorul nu are voie să nu respecte generosul termen contractual de 4 ani de execuție”, notează asociația.
”Într-adevăr, lotul nu este ușor. Are peste 30 de km și, deși nu traversează un relief accidentat, traseul croșetează prin zone mlăștinoase și/sau inundabile pe lângă acumulările de pe Argeș. Asta se traduce în terasamente (ramblee) foarte înalte, podețe fără număr și peste 5 kilometri de poduri și viaducte pe autostradă (nu socotim pasajele peste A1 și pe cele din nodurile rutiere)”, detaliază Pro Infrastructura.
”Una peste alta, un an mediocru pe acest șantier. Sperăm că 2023 le va aduce o viteză în plus celor de la WeBuild, mai ales în perspectiva startului pe Secțiunea 3 Sibiu-Pitești, cel mai mare contract pe care CNAIR l-a atribuit prin licitație în istoria sa: 5,32 miliarde lei pentru 37,4 km. CNAIR promite că emite ordinul de începere în februarie 2023, antreprenorul având la dispoziție 12 luni de proiectare și 45 de execuție”, completează asociația care ridică și un semn de întrebare.
”Da, ceva nu se leagă: 48 de luni pe 30,35 km relativ simpli și doar 45 pe 37,4 km prin creierii munților. Nu ne puneți să vă explicăm „logica” responsabililor CNAIR. Cert este că italienii de la WeBuild au mult de tras pe cei aproape 68 de kilometri de pe coloana vertebrală a infrastructurii rutiere din România. Sperăm să-și respecte blazonul și obligațiile contractuale, deși le va fi foarte greu mai ales cu ritmul și atitudinea din 2022”, spune Asociația Pro Infrastructura.
Autostrada Sibiu – Piteşti ar urma să aibă o lungime de peste 122 de km și este împărțită în 5 secțiuni, și va lega Centrul şi Vestul României de reţeaua europeană de autostrăzi, fiind o parte importantă a Coridorului 4 Paneuropean.
Pe A1 Sibiu – Pitești se lucrează în prezent pe Secțiunea 1 prezentată mai sus (13,17km de la Sibiu la Boița – constructor Porr) și pe Secțiunea 5, pe cei 30 de km de la Pitești la Curtea de Argeș (constructor Astaldi).
Pe Secțiunea 4 Curtea de Argeș – Tigveni licitația s-a finalizat cu semnarea contractului pe 15 noiembrie 2021 cu austriecii de la PORR. Acolo autostrada se află în etapa de proiectare.
Pe Secțiunea 3 în luna mai a fost selectat câștigătorul – o asociere de constructori din Italia și România care au câștigat practic cea mai scumpă licitație de autostradă lansată vreodată în România. Pe data de 1 august 2022 CNAIR a semnat contractul cu Asocierea WEBUILD SPA (Astaldi) – TRANCRAD SRL.
Pe Secțiunea 2, cea mai dificilă porțiune care trece prin Valea Oltului și presupune realizarea a șapte tuneluri, CNAIR a semnat în luna februarie un contract de 860 de milioane de euro cu o firmă din Turcia, asocierea de firme Mapa Cengiz.
Asociaţia Pro Infrastructură transmite că lucrările pe Autostrada A1 Piteşti-Curtea de Argeş, sunt în grafic, cu un stadiu fizic între 35-40%. Lotul ar putea fi inaugurat, potrivit specialiştilor, mai devcreme, dar, ”probabil, cei de la WeBuild vor trage într-un ritm relaxat”.
”În grafic pe Autostrada A1 Piteşti-Curtea de Argeş, dar vrem mai mult. Şantierul arată bine. Estimăm că stadiul fizic este în intervalul 35-40%, în lipsa cifrelor oficiale CNAIR care au fost actualizate ultima dată în urmă cu peste două luni.
Pe câţiva kilometri umpluturile sunt gata, iar în unele puncte s-a aşternut stratul de formă, primul nivel al structurii rutiere, peste care vine fundaţia de balast, apoi balastul stabilizat şi la final cele 3 straturi de asfalt. Şi structurile arată decent, multe fiind practic pregătite pentru grinzi”, au transmis, duminică, reprezentanţii Asociaţiei Pro Infrastructură.
Potrivit acestora, ”câteva linii electrice aeriene au fost mutate şi se poate lucra nestingherit sub ele, semn că antreprenorul WeBuild (aproape) a terminat dezbaterile sterile cu responsabilii CNAIR legate de cine trebuie să le mute”.
”Dar încă sunt mulţi stâlpi LEA care tronează pe aliniament sau imediat lângă, plus că nici exproprierile nu sunt 100% rezolvate. N-ar strica dacă şi statul ar achita factura 0052/20.04.2023 de 64 milioane de lei, încât să se evite o nouă gripare a mecanismului de plată între antreprenorul general WeBuild şi subcontractorii săi”, au mai transmis specialiştii organizaţiei.
Aceştia apreciază că ”cel mai frustrant este că lotul poate fi inaugurat fără eforturi supraomeneşti în primăvara lui 2025”.
”Probabil cei de la WeBuild vor trage într-un ritm relaxat ca să se încadreze în termenul de 4 ani de execuţie scadent în septembrie 2025 – ordin începere lucrări 01.09.2021 pe un contract semnat în 11.05.2020. Asta mai ales dacă privim atitudinea lor după fuziunea cu Salini şi felul în care şi-au încălcat propriile promisiuni la podul suspendat de la Brăila, ca să dăm un singur exemplu. Încă sperăm să revină la sentimente mai bune, adică la mobilizarea şi seriozitatea ştiute de pe proiectele mai vechi”, a mai transmis asociaţia.