Grecia, noi proteste volente la Atena și Salonic, față de guvern și de compania feroviară de stat, considerate responsabile pentru accidentul de săptămâna trecută. Serviciile de transport public, perturbate în toată țara.
Momente violente au avut loc la Atena, la protestele declanșate după tragedia feroviară soldată cu 57 de morți, între care și românul Ionuț Culea.
Participanții la protest au aruncat cu sticle incendiare în polițiști. Aceștia au replicat cu grenade paralizante și gaze lacrimogene.
Mii de angajați ai sectorului transporturilor, studenți, profesori au ieșit miercuri pe străzile din Atena, Salonic și alte orașe din Grecia, pentru a protesta în urma accidentului feroviar de miercurea trecută.
Angajații din sectorul feroviar au intrat de joia trecută într-o grevă continuă, blocând rețeaua la nivel național, ca răspuns la incapacitatea guvernului elen de a administra și dezvolta infrastructura de transport. Susțin că cererile lansate de îmbunătățire a protocoalelor de siguranță nu au fost luate în considerare.
Miercuri, lucrătorii din transportul public au părăsit locul de muncă în semn de solidaritate, perturbând circulația metrourilor, a tramvaielor și a autobuzelor. La Atena, metrourile au circulat doar spre centrul orașului, pentru a duce oamenii la protest. Feriboturile de transport persoane între insulele grecești au rămas, de asemenea, ancorate în porturi.
Oamenii care au ieșit și astăzi în stradă spun că accidentul feroviar este rezultatul anilor de neglijență din partea politicienilor, al investițiilor insuficiente și al lipsei de personal, o problemă care a trecut nerezolvată prin diferite guverne. Guvernul în exercițiu a dat vina pe o eroare umană pentru accidentul feroviar.
La sfârșitul săptămânii trecute, protestatarii s-au bătut cu forțele de ordine la Atena, în timpul unei manifestații similare. Reamintim, 57 de persoane au decedat după ce două trenuri, unul de pasageri și un marfar, s-au ciocnit la 380 de km de Atena.
Grecii au votat și ei cum votăm și noi, că de-asta au guvernele astea, cu un înalt nivel de corupție. Doar că grecii se prezintă foarte bine în fața străinilor, spre deosebire de noi. Cinste lor că, vorba aceea, sunt o civilizație străveche.
Altminteri, să știți că sistemul feroviar românesc e mai prost, mai slab decât sistemul grecesc, că despre asta e vorba. N-a fost o greșeală sau a fost greșeala șefului de gară în cazul acesta, dar în spate este un lanț uriaș de erori, greșeli, furturi, corupție. Ca și la noi. De aceea, viteza medie pe calea ferată e 16 km/h, mai mică decât pe vremea regelui Carol I.
La protestele de miercuri, din Grecia, au participat mii de oameni din domeniul Transporturilor, studenți și profesori.
Ei s-au adunat în centrul Atenei și în orașul Salonic din nordul țării, într-un protest care le continuă pe cele din zilele precedente.
„Nu vom rămâne în viață din întâmplare, vom trăi așa cum ne dorim”, scria pe un banner ținut de tinerii protestatari în fața parlamentului din Atena.
Pe o altă pancartă se putea citi „Asasinii„.
Accidentul din 28 februarie, în urma căruia a fost arestat și pus sub acuzare șeful de gară din Larissa, a stârnit indignarea populației față de starea de degradare a rețelei feroviare din Grecia.
Muncitorii în grevă spun că de vină sunt anii de neglijență, investițiile insuficiente și lipsa de personal. Aceste probleme vin după o criză a datoriilor țării, care durează de zece ani.
Guvernul conservator, al cărui mandat expiră în iulie, s-a angajat, miercuri, să remedieze sistemul feroviar aflat în dificultate.
Sindicatele grecești din serviciul public, transportul public și sectoarele marinei au făcut apel la o grevă de 24 de ore pentru miercuri, în sprijinul cerințelor pentru oprirea politicilor de privatizare ale guvernului, în urma accidentului devastator de tren de săptămâna trecută, informează DPA.
De asemenea, ele solicită asumarea responsabilităţii din partea conducerii politice a ţării pentru accidentul în care au murit 57 de persoane și zeci au fost rănite după ce un tren de pasageri s-a ciocnit frontal cu un tren de marfă și o investigaţie completă a cauzei accidentului.
Şeful de gară aflat de serviciu în momentul accidentului a recunoscut că a comis greşeli, dar pentru mulţi greci statul poartă principala vină.
Potrivit informaţiilor apărute în media, sistemele electronice de siguranţă şi control funcţionau doar parţial sau deloc. Toate guvernele din ultimii 20 de ani sunt acuzate că au neglijat penal căile ferate.
Greva survine după proteste însoţite de violenţă la Atena şi Salonic.
Analiştii au remarcat că doar trenurile în sine au fost privatizate, fiind operate de o companie italiană de mai mulţi ani, în timp ce infrastructura şi personalul, inclusiv şeful de gară, ţin de compania naţională de căi ferate OSE, exploatată de stat.
Massive demonstration in Athens where tens of thousands of people protest the #GreeceTrainCrash chanting it was no accident, but rather a „government crime”. #Greece #Τεμπη pic.twitter.com/LhjSMJ7J0z
— Savvas Karmaniolas (@savvaskarma) March 8, 2023