Președintele PSD, Marcel Ciolacu, aruncă vina insolvenței Euroins în spatele Consiliului Concurenței. Șeful social-democraților l-a criticat dur pe Bogdan Chirițoiu, invitându-l ironic să conducă țara.
Sunt crici critici dure venite din partea președintelui PSD, Marcel Ciolacu, la adresa Consiliului Concurenței și la adresa președintelui acestei instituții,Bogdan Chirițoiu.
Marcel Ciolacu susține faptul că această instituție nu și-a făcut treaba, nu și-a îndeplinit datoriile pentru că nu a intervenit atunci când a observat că o companie de asigurări deține o mare parte din piața asigurărilor la prețuri reduse.
Mai mult, liderul social-democrat susţine că această instituție a Consiliului Concurenței este una anchilozată și că nu este posibil ca atât ASF, cât și Consiliul Concurenței să nu fie pregătite cu măsuri, după ce am văzut al patrulea faliment pe piața de asigurări pe mandatul actualei conduceri de la Consiliul Concurenței.
De asemenea, Marcel Ciolacu spune că cei de la Autoritatea de Supraveghere Financiară au avut bun simțul să vină în Parlament și să dea explicații în fața parlamentarilor, în timp ce Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței, nu a făcut acest lucru și a refuzat să participe la invitația parlamentarilor.
Vin aceste atacuri ale lui Marcel Ciolacu, după ce instituția condusă de Bogdan Chirițoiu a avizat favorabil proiectul de hotărâre de Guvern privind plafonarea prețurilor la RCA.
Scandalul Euroins se propagă. Principalii asigurători se opun plafonării tarifelor RCA. Asigurătorii subliniază că la o soluţie similară s-a mai apelat şi în anul 2016, tot printr-un HG, când s-au plafonat tarifele de primă RCA.
Purtătorul de cuvânt al Guvernului, Dan Cărbunaru a declarat miercuri, despre înfiinţarea unei companii a statului, pe piaţa RCA, că este vorba de dorinţa Guvernului, exprimată şi de către premier, ca statul român să aibă o prezenţă activă în acest domeniu şi există un demers care cel mai probabil va fi legat de CEC, prin intermediul căruia statul român să poată intra pe piaţa asigurărilor auto, cu produse în contextul funcţionării pieţei.
O altă măsură ar fi plafonarea tarifelor RCA pe o perioadă de 6 luni. Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR), Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR) şi Patronatul Industriei Asigurătorilor din România (PIAR) au luat notă de proiectul de Hotărâre de Guvern care instituie o plafonare pe termen de 6 luni a tarifelor de primă la asigurările RCA, precizând că nu pot fi de acord cu proiectul ”care încalcă în mod evident legislaţia europeană, este lipsit de fundament economic şi ambiguu pe anumite aspecte, riscând să destabilizeze şi mai mult piaţa de asigurări RCA”.
Legislaţia trebuie modificată, spun principalii asigurători, dar are nevoie de un pachet de măsuri mai amplu care să fie discutat împreună cu toate părţile direct implicate.
”Există soluţii esenţiale pentru o piaţă funcţională şi atractivă dedicată consumatorilor:
– Îndreptarea articolelor specifice din Legea nr. 132/2017 care nu permit asigurătorului un control al costurilor, conducând astfel la dezechilibre importante în funcţionarea normală a pieţei de asigurări bazată pe competitivitate, profitabilitate şi prudenţialitate.
– Demararea unui proiect naţional ce vizează reducerea frecvenţei şi gravităţii accidentelor rutiere şi adoptarea unor măsuri urgente de creştere a gradului de cuprindere în asigurare şi de combatere reală a fraudelor care să vină imediat şi eficient în sprijinul eforturilor deja existente în această zonă. Practic, la fiecare 100 de maşini înmatriculate în ţara noastră, cel puţin 6 produc accidente în trafic soldate cu pagube materiale sau vătămări corporale şi decese, comparativ cu 4,08% – frecvenţa înregistrată în Bulgaria, 3,2% în Polonia, 2,7% în Cehia, 2,3% în Ungaria şi 1,65% în Croaţia. UNSAR, BAAR şi PIAR s-au angajat într-un astfel de demers, şi se declară deschişi în a colabora cu alte organizaţii şi instituţii publice în acest sens”, arată sursa citată.
Cum pot fi despăgubiţi în caz de accidente şoferii care au poliţe RCA de la Euroins. Recomandările Fondului de Garantare: ”Poliţele rămân în vigoare, asiguraţii au trei opţiuni de despăgubire”.
Falimentul Euroins a stârnit îngrijorarea în rândul celor aproximativ 2,8 milioane de clienți. Dintre aceştia, peste 1.100 s-au adresat deja Fondului de Garantare a Asiguraților fie ca să renunţe la poliţa RCA, fie ca să ceară plata unor pagube produse de posesorii unor astfel de polițe. Plățile nu se vor face, însă, mai devreme de jumătatea lunii mai.
Autoritatea de Supraveghere Financiară estimează că falimentul Euroins ar putea cauza o gaură de 1,2 miliarde de lei. La rândul său, Fondul de Garantare a Asiguraților dă asigurări că are bani în conturi, iar legea îi permite să-și suplimenteze veniturile pentru a onora toate plățile. Şoferii care au poliţe RCA de la Euroins şi care sunt implicaţi în incidente în trafic au trei posibilităţi pentru a fi despăgubiţi.
”Cei care dețin o poliță de asigurare la Euroins trebuie să știe că acestea rămân în vigoare. Este o opțiune de a-și denunța această poliță. În acest sens ar trebui să transmită o scrisoare de solicitare către societatea Euroins și ulterior să trimită o cerere de restituire primă către fond. Cei care au avut sau vor avea un eveniment pe aceste polițe, un eveniment pentru care nu a fost deschis un dosar de daună la societate, pot să trimită către Fondul de Garantare o cerere de deschidere dosar. Fondul va face constatarea și își vor putea repara mașina.
A treia situație este a celor care au un dosar de daună deja deschis la societate și care sunt în așteptarea unei despăgubiri. Aceștia trebuie să trimită către Fond o cerere de plată daună în baza căreia fondul va analiza și va plăti despăgubirea cuvenită. Toate aceste formulare de restituire primă, de cerere de dosar și plată recomandăm să fie transmise către Fond prin completarea formularelor online disponibile pe site-ul Fondului. După 17 mai, fondul este în drept să efectueze plăti. Vor fi efectuate în ordinea în care s-au înregistrat cererile”, a precizat Mona Cucu, director general al Fondului de Garantare a Asiguraților.
Fondul de Garantare are fonduri suficiente pentru plata posibilelor despăgubiri care vor veni după prăbuşirea Euroins. Aceste fonduri vin atât din rezerva existentă în conturile FGA, cât şi din contribuția plătită de societățile de asigurare. Totodată, există şi posibilitatea de împrumuturi.
”Fondul nu plătește doar din ce are în conturi, plătește și din ce are ca venituri. Veniturile fondului vin din contribuții și sunt în medie undeva la 45 de milioane pe lună. Disponibilitățile la acest moment ale Fondului sunt suficiente pentru a ne continua activitatea. Există prevederile legale care ne dau această putere de a suplimenta disponibilitățile și a avea de unde plăti către toți. Principala sursă de venituri pentru fond este contribuția plătită de societățile de asigurare, dar legea prevede și posibilitatea unor împrumuturi”, mai explică directorul general FGA.