Petrolul rusesc este interzis de astăzi 5 decembrie, în Uniunea Europeană. Ce urmează după intrarea în vigoare a embargoului.
De azi, navele cisterne nu vor mai avea voie să aducă țiței rusesc în Europa. Este vorba de un embargo pe țițeiul exportat pe mare, cu nave-cisternă spre țările UE, calea pe care sunt aduse circa două treimi din exporturi. Restul vin prin conductă.
In plus, saptamana trecută, guvernele țărilor UE au căzut de acord cu impunerea unui plafon maxim de 60 de USD pe baril pentru petrolul rusesc. Plafonarea mărește presiunile internaționale asupra Rusiei, fiind încă o măsură punitivă contra lui Vladimir Putin pentru invadarea Ucrainei.
Ce înseamnă asta? Ca țările UE să continue să importe țiței rusesc folosind servicii de asigurare și servicii maritime occidentale, dar atât timp cât nu plătesc mai mult pe baril decât limita convenita de 60 de USD.
E de așteptat ca într-o primă fază, pentru o scurtă perioadă, prețurile carburanților la pompă să rămână neschimbate. Însă, în decurs de câteva zile, poate o săptămână, acestea vor începe să crească ușor, până să ajungă la o stabilizare. Stabilizare dată de constanța importurilor de motorină și benzină din Rusia, care mai pot avea loc până în februarie.
În România, la începutul anului, litrul de benzină şi motorină costau în jur de 6 lei. Vârful scumpirilor a fost la sfârșitul lui octombrie când prețul motorinei a ajuns cu 1,5 lei/l mai mare decât cel al benzinei.
Valul ieftinirilor la pompă a reînceput la jumătatea lunii noiembrie. Din momentul în care petrolul rusesc va fi interzis în Uniunea Europeană, ieftinirile nu vor ţine mult, cred analiştii. Creşterile de preţ însă nu vor fi bruşte.
Embargoul impus petrolului rusesc ar putea aduce efecte negative pentru România. Trei sferturi din importurile româneşti de ţiţei veneau pe cale maritimă. Iar producția internă de țiței a scăzut anul acesta. Așadar, este de așteptat ca prețurile carburanților să crească.
Speranțele șoferilor că vor da mai puțini bani pe un plin sunt spulberate de analiști. Prețurile devin tot mai volatile. Specialiștii susțin că, în momentul de față, stabilitatea prețurilor depinde de capacitatea țărilor de a importa cantități suficiente de petrol din alte țări.
După intrarea în vigoare a embargoului, în România nu va fi deficit de carburanți, a anunțat săptămâna trecută ministrul Energiei.
„Toți cei trei operatori ne-au informat că au deja contracte cu surse alternative. Deci nu vor mai importa petrol din Federația Rusă. Evident că în a doua parte a lunii decembrie vom vedea cum evoluează prețurile. Și exact cum am făcut cu prelungirea schemei vom vedea dacă va fi prelungită sau dacă nu va fi prelungită”, a adăugat Virgil Popescu.
”Mai mult decât atât, în acest moment, datele INS arată că producția de țiței a României pare că este la pământ, după ce a scăzut semnificativ în ultima perioadă. Așadar, România se bazează foarte mult pe importuri.” a explicat Ministrul Virgil Popescu. ce se va întâmpla cu prețurile carburanților în perioada următoare.
”Astăzi, 5 decembrie, a intrat oficial embargoul Uniunii Europene vizavi de petrolul rusesc.
Sunt două lucruri care se vor întâmpla astăzi. Ceea ce s-a stabilit în primăvara acestui an, că acel termen de tranziție prin care statele membre mai puteau importa țiței rusesc se finalizează astăzi, cu data de 5 decembrie. Practic mai sunt niște state membre care au o anumită excepție, care sunt alimentate prin conducta Drujba de exemplu, cum este Ungaria sau Slovacia, care nu au ieșire la mare și nu au altă soluție de aprovizionare.
Însă tot începând de astăzi, statele care fac parteneriatul pentru plafonarea țițeiului, au impus un plafon de 60 de dolari barilul pentru țițeiul importat din Rusia. Acest lucru vine peste embargoul Uniunii Europene asupra țițeiului rusesc. Asta înseamnă că Rusia nu mai poate vinde în aceste state, dar nu putem vorbi de Uniunea Europeană unde, începând de astăzi, este embargo, nu mai poate vinde țițeiul rusesc decât sub acest plafon de 60 de dolari, tocmai pentru a opri finanțările mașinii de război rusești în Ucraina”, a explicat Virgil Popescu.
”România este pregătită pentru intrarea în vigoare a acestui embargo, pentru că plafonul de 60 de dolari statelor membre nu se aplică pentru că nu mai important țiței rusesc. Deci, începând de astăzi, țiței rusesc în Uniunea Europeană nu mai intră, dar România este pregătită. Am avut discuții de-a lungul acestei perioade cu absolut toți operatorii cu privire la importurile de țiței, nu avem absolut nicio problemă, suntem pregătiți, sunt rute alternative, sunt furnizori alternativi, absolut toți producătorii, și asta s-a confirmat la începutul săptămânii trecute, au rută alternativă și aprovizionează în mod curent rafinăriile din România cu țiței non rusesc.
Producția internă a României este la fel cum era și anul trecut, sau aproape cum era anul trecut, o treime din totalul de consum al României este din producția internă. Restul de două treimi se aduce din import. Rezervele de țiței, din păcate, au scăzut de-a lungul timpului. O treime este țiței românesc, două treimi din import. Începând de astăzi va fi numai țiței non-rusesc”, a mai explicat Virgil Popescu.
Preţul petrolului creşte din nou la marile burse internaționale. Analiştii se așteaptă să apară și noi scumpiri la pompă, odată cu noile sancțiuni impuse Federației Ruse de către Uniunea Europeană și G7. Între timp, ministrul Energiei dă asigurări că România are stocuri suficiente de petrol și exclude posibilitatea apariţiei unor probleme de aprovizionare.
Prețul petrolului Brent a crescut cu peste 3% pe piețele internaționale, în numai o zi. Asta, în contextul în care, din 5 decembrie, Uniunea Europeană a impus embargo asupra importurilor de țiței din Federația Rusă, pe mare, care au o pondere de 90% din total. În plus, G7, care reprezintă interesele celor mai puternice economii, precum S.U.A și Japonia, au stabilit un preț plafonat la 60 de dolari pentru petrolul importat din Federația Rusă.
Eugenia Gusilov, expert în energie: „Ideea Occidentului care este: să pedepsim Rusia, să sancționam Rusia prin diminuarea veniturilor ca să nu mai poată să finanțeze războiul și uciderea ucrainienilor.„
România și alte statele europene au fost nevoite să găsească din timp alte rute de aprovizionare cu petrol. Analiștii și reprezentații companiilor petroliere nu exclud însă noi scumpiri la pompă, în contextul în care petrolul rusesc e mai ieftin decât cel importat din alte țări.
Ileana Sorina Bălțatu, director general adjunct, companie petrolieră: „Motorina se consumă mult mai mult şi trebuie să considerăm că în România nu există capacitate de producţie pentru tot consumul de motorină. România, spre deosebire de benzină, importă net motorină, pe lângă petrol. Aici se vor pune mai multe probleme.„
O posibilă scumpire a carburanților ar avea un impact direct asupra șoferilor și transportatorilor. Mai mult, ar veni în contextul în care prețurile la pompă au scăzut în ultima perioada.
Radu Dinescu, secretar general, Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România: „Cu siguranță că la nivelul României lucrul acesta se va reflecta imediat pentru că, repet, companiile de transport sunt cu cuțitul la os și nu mai au de unde să absoarbă orice creștere de cost.„
Ministrul Energiei dă, însă, asigurări că România nu va fi afectată de noile restricții impuse pentru importurile de petrol din Federația Rusă: „România este pregătită. Nu vom avea probleme în aprovizionarea cu petrol. Carburanții în România sunt în stoc suficient, nu avem probleme în aprovizionarea cu carburanți. Prețurile sunt la un nivel acceptabil, la un nivel suportabil.„
Uniunea Europeană renunță din 5 februarie și la importurile de benzină, motorină și alte produse petroliere finite din Federația Rusă.