După scăderea barilului de petrol la nivel mondial, carburanţii se ieftinesc la pompă și nu prea. La Petrom, după ce miercuri benzina se ieftinise cu doar cinci bani pe litru. ”Ieftinirile” vin, după o scumpire accentuată care a avut loc săptămâna trecută.
Prețul petrolului a scăzut cu 30%, dar carburanții abia s-au ieftinit. Ce se întâmplă cu prețurile la pompă.
Când prețul țițeiului crește pe bursele mondiale, impactul se vede imediat la pompă. Dar când scade, reducerile sunt de cele mai multe ori modice. Consultantul fiscal Emilian Duca explică de ce: ”Creșterea este bruscă, dar reducerea e lentă, așa își protejează profiturile”.
Cotația țițeiului a scăzut de la 130 de dolari, nivel înregistrat săptămâna trecută, la mai puțin de 100 de dolari în acest moment, însă carburanții nu au înregistrat o ieftinire echivalentă. Prețul carburanților este acum în jur de 8 lei pe litru, deși barilul de țiței s-a ieftinit cu 30%, iar ultima oară când petrolul era la același nivel, combustibili costau în jur de 7 lei pe litru.
Datele furnizate de Monitorul Prețurilor, o platformă gestionată de Consiliul Concurenței, arată acum în București prețuri între 7,8 lei pe litrul de benzină standard la Petrom, 7,91 lei pe litru la Lukoil și 8,19 lei MOL. La motorina standard prețurile pornesc de la 7,9 lei pe litru la Petrom și ajung la 8,19 lei pe litru la MOL și 8,31 lei la OMV.
Aceasta este a doua ieftinire operată de compania petrolieră, după ce miercuri benzina se ieftinise cu cinci bani pe litru. Ieftinirile vin după o scumpire accentuată care a avut loc săptămâna trecută, când, în mod neuzual pentru Petrom, prețurile au crescut brusc, cu de la o zi, la alta, cu 45 de bani pe litru la benzină și cu 32 de bani pe litru la motorină, dar în condițiile în care în România prețurile au fost ținute mai multă vreme sub un oarecare control.
Reamintim că prețul petrolului scade de câteva zile, și a ajuns, după un declin destul de abrupt, la sub 100 de dolari pe baril de la un preț de 130 de dolari acum o săptămână.
„Este un fenomen care în România este de mai mult timp. Din păcate, nu se iau măsuri împotriva lui pentru că este un fenomen convenabil atât pentru distribuitori, cât şi pentru stat. Statul câştigă mai mult menținând prețul înalt al benzinei prin impozite şi alte părţi care revin bugetului statului. Există autorităţi care ar trebui să se ocupe cu aşa ceva.
În primul rând, este Consiliul Concurenţei care ar trebui din timp să sesizeze aceste tendinţe şi să vadă în ce măsură există înţelegeri între distribuitori pentru menţinerea unui anumit preţ. Apoi, este Protecţia Consumatorului care trebuie să aibă grijă de aşa ceva pentru că nu se poate accepta ca aceste preţuri să fie dictate de speculă şi nu de legile pieţii. Ridicarea preţului, în noaptea aceea, acum câteva zile, din jumătate în jumătate de oră nu are nimic de-a face cu legile economiei. Aia e speculă curată.
Sunt toate organele acestea de control, toate organele care trebuie să fie de la ANAF, de la ANRE. Sunt destule instituţii în România care pot să intervină, însă nu intervin. Nu au capacitatea, nu au competenţa, nu au oameni competenţi sau pur şi simplu tolerează acest lucru pentru că, aşa cum spuneam, statul câştigă. Tot ceea ce este în preţul la pompă, prin impozite, taxe, accize, vine la bugetul statului şi, cu cât preţul este mai mare, cu atât bugetul câştigă mai mult în defavoarea economiei.
Aceste preţuri înalte sabotează campania agricolă de primăvară pentru că nu se pot pune în mişcare utilajele agricole cu asemenea preţuri la carburant. Aduc prejudicii mari și transportatorilor internaționali. Nimeni nu se mai gândeşte la noi. Măcar să ne gândim la economia per ansamblu pentru că, până la urmă, şi soarta noastră tot de economia asta depinde. Este clar că în momentul de faţă statul nu ne protejează în faţa acestor speculatori care ridică preţurile fără nicio legătură cu preţul brut.
„Eu sunt în favoarea reducerii accizei cu 50% sau cu un anumit procent. Pe o anumită perioadă, acest lucru ar putea să fie făcut. Chiar dacă bugetul pierde ceva, câştigă prin efectele reducerii acestui cost la combustibil. Pierde ceva la acumulare, dar câştigă prin faptul că pregătim agricultura pentru recolta acestui an şi stimulăm transportatorii. Eu am să vă spun un lucru care poate pe unii îi va şoca, dar din experienţa mea am curajul să o spun. Pentru a sprijini agricultura, în acest moment vital în care preţurile agricole cresc foarte mult, trebuie să luăm un împrumut. Putem să luăm un împrumut ca să sprijinim bugetul, să sprijinim agricultura, pentru că efectele agriculturii vor putea să compenseze acest împrumut„, a spus Mircea Coșea.