”Reducerea accizei cu 50% la carburanți și reducerea pentru o perioadă de 6 luni a cotei standard de TVA la 5% încalcă normele UE și ar putea atrage măsuri de infringement la adresa României”, anunță Ministerul Finanțelor, într-un raspuns la o interpelare făcută în Parlamentul României.
Totodată, o astfel de masura ar putea genera un impact negativ semnificativ asupra bugetului de stat, se mai arata in raspunsul semnat de secretarul de stat in Ministerul Finantelor Lucian – Ovidiu Heius.
Ministerul Finantelor subliniaza ca Romania are obligatia de a respecta acquis-ul comunitar in domeniul TVA, a carui componenta principala este reprezentanta de Directiva 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoare adaugata. Astfel, cotele reduse de TVA aplicabile in Romania sunt stabilite cu respectarea prevederilor Directivei Tva.
Reducerea accizei cu 50% la carburanti contravine normelor UE
„În acest sens, mentionam ca, potrivit art.98 alin.(2) din Directiva TVA, statele membre pot aplica o cota redusa de TVA doar pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii prevazute in Anexa III a acestei Directive, iar potrivit art.99 alin.(1) din aceeasi Directiva, cotele reduse se fixeaza ca procent din baza de impozitare, care nu poate fi mai mic de 5%„, se arata in raspunsul Ministerului Finantelor.
Prin urmare, livrarea de carburanti, benzina si motorina, nu se regaseste in Anexa III, care cuprinde lista livrarilor de bunuri si prestarilor de servicii carora le pot fi aplicate cotele reduse de TVA.
De asemenea, noteaza Ministerul Finantelor, „referitor la diminuarea cu 50% a nivelului accizelor pentru produsele energetice – benzina fara plumb si motorina, pe o perioada de 6 luni este prevazut in legislatia nationala la titlul VIII „Accize si alte taxe speciale” din legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal si reprezinta transpunerea prevederilor directivelor UE in domeniu, respectiv Directiva 2008/118/CE (..) si Directiva 2003/96/CE a Consiliului privind restructurarea cadrului comunitar de impozitare a produselor energetice si a electricitatii.
În ceea ce priveste nivelul accizelor aplicabil benzinei fara plumb si motorinei, precizam ca Directiva 2003/96/CE stabileste ratele minime de impozitare care sunt obligatorii pentru toate statele membre si nu prevede posibilitatea unui mecanism de derogare pentru reducerea temporara a nivelului accizelor pentru benzina fara plumb si motorina” se arata in raspunsul Ministerului Finantelor.
Impact negativ asupra economiei…
Nivelul accizelor este in permanenta monitorizare de catre Comisia Europeana, astfel ca nerespectarea nivelurilor minime de impozitare prevazute de directivele UE ar atrage masuri de infringement impotriva Romaniei.
De altfel, impactul la bugetul de stat al unor astfel de masuri ar fi unul semnificativ negativ: de – 9,7 miliarde lei, din care -4,6 miliarde lei impact asupra veniturilor din accize si -5,1 miliarde de lei asupra veniturilor din TVA, la un pret de 8 lei/litru, atat la benzina fara plumb, cat si la motorina, se mai arata in raspunsul de la Ministerul Finantelor.
Statele europene, au început să ia măsuri în ceea ce privește acciza la carburanți. Nu mai puțin de 15 țări au implementat această măsură pentru ca prețul să scadă la pompă.
Statele europene au început reducerea accizei la carburanți. Un studiu realizat de Federaţia Europeană Transport&Environment (T&E) arată însă că măsura nu este eficientă din punct de vedere social sau economic.
Statele europene au început reducerea accizei la carburanți. Ce țări au implementat măsura și câți bani economisesc șoferii
Rezultatele cercetării demonstrează că oamenii care au venituri mai ridicate vor beneficia de până la opt ori mai mult de această măsură, în timp ce bugetele europene vor înregistra pierderi de 9 miliarde de euro.
Astfel, cei mai bogaţi 10% dintre şoferi vor beneficia de până la opt ori mai mult de aceste reduceri de taxe decât cei mai săraci, în medie, deoarece consumă mult mai mult combustibil.
”Şoferii mai bogaţi conduc mai mult, adesea singuri şi cu vehicule mai mari şi mai poluante. De exemplu, o reducere cu 15 cenţi a accizei la carburant pe parcursul a şase luni va reduce factura unui şofer BMW X5 cu 300 de euro, comparativ cu 85 de euro pentru un şofer Citroen C3. Între timp, persoanele care folosesc transportul public nu beneficiază de niciun sprijin”, exemplifică specialiştii T&E, în studiul citat.
Calculele specialiştilor T&E arată că ţările din Uniunea Europeană (UE) ar putea colecta 27 de miliarde de euro doar în acest an, dacă ar fi aplicat un tarif de import de 25 de dolari pe baril pentru petrolul rusesc, în condiţiile în care „industria petrolieră a Rusiei ar fi nevoită să accepte tarifarea suplimentară, pentru că nu ar avea alternativă, pe termen scurt”.
Grupul celor 15 state europene care au decis reducerea accizelor la carburanţi pentru diferite perioade de timp sunt: Belgia (pentru 3 luni), Croaţia (3 luni), Cipru (2,5 luni), Franţa (4 luni), Germania (3 luni), Grecia (3 luni), Ungaria (3 luni), Irlanda (5,5 luni), Italia (o lună), Malta (decizie pentru 12 luni luată în noiembrie 2021), Ţările de Jos (9 luni), Polonia (6 luni), Portugalia (3,5 luni), Slovenia (o lună) şi Suedia (4 luni).
”Cea mai uşoară modalitate de a evita preţurile mari ale petrolului este de a face posibil ca oamenii să conducă mai puţin. Guvernele ar trebui încurajeze lucratul de acasă şi să reducă temporar tarifele pentru transportul public. Dacă guvernele vor să ajute gospodăriile cu venituri mici, dependente de maşini, ar trebui să scadă impozitele pe venit, să introducă măsuri pentru încurajarea transportului în comun, sau chiar să ofere subvenţii financiare familiilor afectate”, a afirmat Griffin Carpenter, analist auto la T&E.
”PNL, de principiu, este de acord cu reducerea de taxe, accize, impozite, contribuţii orice înseamnă reducerea poverii fiscale. Deci oricare ar fi, vom fi de acord. Acum să vedem analizele Ministerului Finanţelor. Scenariile pe care le prezintă, din punctul meu de vedere, sunt optimiste. Eu sper că nu sunt prezentate doar aşa, să mai împuşcăm un iepure să spunem „facem această măsură pentru că ea costă 3 – 4 miliarde de lei”. Nu aş vrea doar să luăm banii din buzunarul nostru să-i transmitem în buzunarele companiilor. Dacă nu avem garanţia că preţul scade la pompă eu nu aş face măsura, dar o susţinem”, afirma Cîţu, la Parlament, întrebat în legătură cu reducerea accizei la carburant pe 22 februarie.
”Am propus liderilor coaliţiei soluţia scăderii temporare cu 50% a accizei la combustibil, măsură care ar reduce preţul la pompă imediat cu peste 1 leu. Propunerea a fost validată în şedinţa de azi, astfel că, în perioada imediat următoare, vom avea discuţii cu Comisia Europeană şi marile companii distribuitoare de carburanţi pentru ca preţurile la combustibil să fie reduse la un nivel suportabil pentru toţi consumatorii, fie ei persoane fizice sau companii. Am venit la guvernare să luăm măsuri care să protejeze populaţia şi firmele româneşti de impactul crizei energetice. Acesta este doar una dintre deciziile care vor constitui pachetul major de soluţii ce au ca scop reducerea facturilor energetice şi calmarea puseului inflaţionist manifestat la acest început de an”, se lăuda și Câciu în luna februarie a acestui an.