Premierul Marcel Ciolacu, anunță primele ”măsuri” prin ANPC anti shrinkflation: ”Există creșteri de prețuri total nejustificate, va exista un control.
Marcel Ciolacu: ”Preşedintele ANPC a pus în transparenţă ordinul care impune procesatorilor să semnaleze clar orice micşorare a gramajului produselor. Va exista un control asupra pieţei detergenţilor unde există creşteri de preţuri total nejustificate.”
Ciolacu anunță primele măsuri anti-shrinkflation și în piața detergenților: ”Există creșteri de prețuri total nejustificate.”
Premierul Marcel Ciolacu a declarat, joi, în şedinţa de Guvern, că preşedintele ANPC a pus în transparenţă ordinul care impune procesatorilor să semnaleze clar orice micşorare a gramajului produselor, el precizând că va exista un control asupra pieţei detergenţilor unde există creşteri de preţuri total nejustificate.
”Facem deja un pas important şi în problema reducerii gramajului, dar a păstrării preţului, acest tip de scumpire mascată, de înşelare a clienţilor. Preşedintele ANPC a pus în transparenţă decizională ordinul care impune procesatorilor să semnaleze clar orice micşorare a gramajului produselor, cu toate detaliile necesare”, a spus premierul în şedinţa de Guvern.
”Protejăm mai ales puterea de cumpărare a celor cu venituri mici şi medii, cei mai afectaţi de aceste practici înşelătoare”, a menţionat Marcel Ciolacu.
Şeful Executivului a subliniat că un alt tip de intervenţie la fel de necesară este a Consiliului Concurenţei şi va exista un control asupra pieţei detergenţilor unde există creşteri de preţuri total nejustificate.
”Vrem să întregim astfel cadrul măsurilor de stopare a scumpirilor demarat prin mecanismele de plafonare a preţurilor”, a mai spus Ciolacu.
Premierul Marcel Ciolacu spunea miercuri că a vorbit cu preşedintele Consiliului Concurenţei despre scumpirile de aproape 26% la detergenţi, el afirmând că din punctul lui de vedere, nu au niciun fundament economic.
Premierul a spus în cadrul ședinței de Guvern că scopul este de a proteja puterea de cumpărare a celor cu venituri mici și medii, cei mai afectați de aceste practici înșelătoare.
Ciolacu: ”La detergenți există creșteri de prețuri total nejustificate”.
O altă masură anunțată de premier este în piața detergenților, unde premierul a cerut intervenția Consiliului Concurenței.
”Un alt tip de intervenție la fel de necesară este a Consiliului Concurenței și va exista un control asupra pieței detergenților unde există creșteri de prețuri total nejustificate. Vrem să întregim astfel cadrul măsurilor de stopare a scumpirilor demarat prin mecanismele de plafonare a prețurilor”, a declarat premierul.
Marcel Ciolacu a declarat cu o zi în urmă că a vorbit cu preşedintele Consiliului Concurenţei despre scumpirile de aproape 26% la detergenţi, el afirmând că din punctul lui de vedere, nu au niciun fundament economic.
„Urmează să vină şi Ministerul Economiei şi Ministerul Agriculturii cu o modificare legislativă. Am vorbit asta şi cu domnul preşedinte de la Consiliul Concurenţei, să vedem demersurile cu acele scumpiri, din punctul meu de vedere, care nu au niciun fundament economic, la detergenţi, de aproape 26%.
Dacă nu ar fi fost aceste scumpiri, am fi vorbit de o scădere şi mai mare a inflaţiei”, a spus miercuri la Constanța premierul Ciolacu.
Premierul Marcel Ciolacu a acuzat săptămâna trecută că unii comercianți au redus gramajul la produse, dar au lăsat prețurile la fel de mari, cerând autorităților de control să intervină urgent.
El a spus că în paralel trebuie pregătită o măsură pe modelul francez – producătorii să fie obligați să semnaleze vizibil pe ambalaj că au redus gramajul dacă prețul produsului a rămas neschimbat.
”Cer tuturor autorităților de control din România să intervină urgent, iar în paralel să pregătim o reglementare pe modelul francez – producătorii să fie obligați să semnaleze vizibil pe ambalaj că au redus gramajul dacă prețul produsului a rămas neschimbat și evident sancțiuni dure pentru nerespectarea acestei obligații”, a declarat Ciolacu.
Drept urmare, ANPC a pus în dezbatere recent un proiect de ordin potrivit căruia comercianții care vând produse preambalate, a căror cantitate a fost modificată, vor trebui să informeze cumpărătorii despre acest lucru, chiar în condițiile existenței aceluiași preț de vânzare.
Astfel, comercianții vor trebui să ofere aceste informații în același câmp vizual, într-o formă vizibilă, lizibilă și cu aceeași dimensiune, pe durata întregii perioade de vânzare a produselor cu cantitate modificată.
De asemenea, pe lângă indicarea reducerii de volum sau greutate, aceste informații vor include și modificarea prețului pe unitatea de măsură, astfel încât consumatorii să poată lua decizii de cumpărare în cunoștință de cauză.
Așadar, mesajul pe care îl vor afișa comercianții va fi „acest produs a fost modificat sub aspectul cantității chiar în condițiile existenței aceluiași preț de vânzare”.
Conform proiectului, măsura se aplică atât produselor alimentare, cât și celor nealimentare.
”În plus, se aplică pe o perioadă pentru care operatorii economici își asumă prin declararea în textul mesajului a perioadei concrete în interiorul căreia înțeleg să comercializeze produsele cu cantitate scăzută. Aceste cerințe nu se aplică vânzării la distanță”, conform documentului.
Modelul francez – ”shrinkflation” la raft: ”E o jecmăneală”.
Vânzătorii cu amănuntul din Franța vor trebui să le indice clienților care au produse alimentare și de altă natură ce au fost reduse ca dimensiune fără o scădere corelată a prețului, fenomen cunoscut sub denumirea de ”shrinkflation”.
Ministerul francez al finanțelor a declarat vineri că, începând cu luna iulie, vânzătorii cu amănuntul vor fi nevoiți să indice timp de două luni care alimente și alte produse de uz curent precum detergentul au fost reduse ca dimensiune într-o manieră în care a dus la o creștere a prețului raportat la gramaj.
”Shrinkflation este o jecmăneală, îi vom pune capăt. Vreau să reclădesc încrederea consumatorilor iar încrederea merge mână în mână cu transparența”, a declarat ministrul finanțelor Bruno Le Maire într-un comunicat.
Prețurile la alimente au devenit un subiect politic major în Franța anul trecut, după ce inflația la produsele alimentare a atins un nivel record de 16% în 2023.