Răscoala transportatorilor și fermierilor blocată la intrarea în Capitală, George Simion și Diana Șoșoacă prezenți la cules de voturi și imegine, huiduiți de protestatari, la Chiajna. ”Simion acasă”.
La huiduieli, George Simion a dat vina pe simpatizați Dianei Șoșoacă și Diana Șoșoacă, pe simpatizanții AUR.
Blocaţi de Jandarmerie la intrarea în Bucureşti dinspre Chiajna, transportatorii nu renunţă şi vor neapărat să ajungă să discute cu reprezentanţii Guvernului, iar pentru a le susţine cauza, acestora li s-a alăturat şi preşedintele partidului AUR, George Simion.
”Sunt foarte multi jandarmi si politisti in Piata Victoriei si pe strada Paris. Probabil s-a anulat Constitutia si acum statul roman trebuie sa faca dreptate pentru austrieci si pentru ucraineni, nu pentru romani, iar jandarmeria este platita direct de OMV. Nu ne-au primit in Schengen, dar nu ne lasa nici sa protestam, sa nu fie o noua rascoala de la 1907.”, a spus George Simion, din mijlocul protestatarilor.
”Dați-le drumul, lăsați-i să meargă la protest. Rușine să vă fie!”, a strigat George Simion în timp ce se plimba printre protestari. Liderul AUR a lansat atacuri și la adresa PSD și a coaliției de guvernare, cărora le-ar fi frică de acest protest.
Unii dintre protestatari i-au cerut lui George Simion să plece și să nu le confiște protestul.
Simion acuză PSD şi autorităţile că vor să blocheze dreptul oamenilor de a protesta şi de a-şi manifesta nemulţumirea.
Prefectul Municipiului Bucureşti Rareş Hopincă a discutat, joi seară, cu transportatori şi fermieri care protestează în zona Militari-Chiajna, la intrarea în Bucureşti, şi a invitat o delegaţie a protestatarilor la dialog, în vederea prezentării revendicărilor acestora.
”Invit reprezentanţii protestatarilor la sediul Instituţiei Prefectului, pentru a-şi prezenta în mod concret revendicările. Este important de ştiut că există dorinţă de dialog, motiv pentru care am mers în rândul acestora în această seară. Dar pentru a identifica soluţii, este esenţial ca revendicările protestatarilor să fie prezentate punctual şi concret. De îndată ce va fi desemnată o delegaţie, suntem gata să începem discuţiile pentru identificarea unor soluţii”, a precizat Rareş Hopincă, potrivit unui comunicat de presă al Prefecturii Capitalei.
George Simion a fost huiduit de protestatari, joi seară, la Chiajna: ”Tu ai venit la voturi acum”, ”Unde erai când ne era greu?”, ”Nu ne fura protestul”, ”Simion, lasă-ne protestul”, ”Simion, acasă!”, au strigat manifestanții la liderul partidului extremist AUR.
Preşedintele AUR, George Simion, s-a dus, joi seară, la transportatorii care protestează la intrarea în Capitală şi le-a cerut jandarmilor să le permită accesul în Bucureşti cu tractoarele. O parte dintre protestatari l-au huiduit şi i-au cerut să plece, acuzându-l că urmăreşte doar câştigarea de voturi. Totul a fost transmis în direct chiar pe contul de Facebook.
George Simion s-a dus, joi seară, la transportatorii și fermierii care protestează la Ghiajna, accesul în Capitală fiindu-le interzis de jandarmi şi poliţişti.
Simion a acuzat PSD şi autorităţile că vor să blocheze dreptul oamenilor de a protesta şi de a-şi manifesta nemulţumirea.
Simion a făcut live de la manifestație și s-a filmat cu presa și cu manifestanții al căror acces în Capitală le este interzis de jandarmi şi poliţişti. Simion a acuzat PSD și autoritățile că ”blochează dreptul oamenilor de a protesta”.
Liderul AUR a insistat ca jandarmii să permită accesul tractoarelor în Bucureşti, iar jandarmii i-au explicat faptul că acest lucru este interzis de lege, dar transportatorii se pot deplasa pe jos către sediul Guvernului.
Întrebat de ce s-a dus acolo, Simion a răspuns: ”Pentru că de ce îi e frică lui Ciolacu, Grindeanu şi Barbu nu scapă. De ce ţi-e frică nu scapi, PSD-ule!”.
Unii dintre protestatari şi-au exprimat, însă, nemulţumirea cu privire la prezenţa liderului AUR şi l-au huiduit: ”Lasă-ne protestul, Simion! Aţi venit să vă faceţi numărul, domnule Simion”.
”Unde ai fost când ne-a fost greu”, ”Ai venit pentru voturi”, i s-a mai strigat.
Anterior, în postări pe Facebook, liderul AUR a negat că formaţiunea s-ar afla în spatele protestului.
”Nu suntem noi «în spatele» protestelor, dar îmi exprim public susţinerea faţă de doleanţele protestatarilor”, a scris Simion pe Facebook.
Sute de transportatori din toată ţara au participat, joi, la a doua zi de protest. Camioane din toată ţara au pornit către Bucureşti, pentru a se alătura angajaţilor firmelor de transport care protestează deja, pe centura Capitalei.
Mai mulţi transportatori și fermieri se află în Chiajna. Jandarmii și poliția nu le permit accesul către Capitală.
Nu doar liderul AUR, George Simion, a încercat să profite joi seara de nemulțumirile fermierilor și transportatorilor care au încercat să ajungă în Piața Victoriei, dar au fost opriți de jandarmi în Chiajna. După ce președintele AUR a fost huiduit și alungat de protestatari, la fața locului a venit și Senatoarea Diana Șoșoacă, șefa SOS, care nu a avut însă mai mult succes.
Ajunsă în Chiajna, Diana Șoșoacă a fost la rândul ei huiduită de protestatari, după ce s-a luat la ceartă cu jandarmii.
La fel ca în cazul lui George Simion, fermierii și transportatorii au acuzat-o pe Diana Șoșoacă de faptul că le confiscă protestul și că a venit în scop electoral.
Și Diana Șoșoacă, șefa SOS, a ajuns la Chiajna și a fost la rândul ei huiduită de protestatari. Începând cu minutul 24:55, protestatarii încep să îl tragă la răspundere pe Simion acuzându-l că le confiscă protestul și că a venit în scop electoral sau că ”este cu PSD”:
Protestele transportatorilor au continuat și joi, în paralel cu negocierile de la Guvern între unele asociații ale transportatorilor și Executiv. Tot joi, la ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, s-a întâlnit cu trei asociații din domeniu, dar care nu participă la protestul ”spontan” început miercuri.
Protestul transportatorilor la care se alătură și fermierii nu este asumat de nicio asociație reprezentativă, relatează Economedia. Coloane de camioane s-au format joi dimineața pe Autostrada A 1 București -Pitești și pe Centura Bucureștiului.
Protestatarii au declarat că George Simion și Diana Șoșoacă nu au venit pentru manifestanți, ci ”pentru ei, că vin alegerile” și că ”au vrut să spargă baricada de jandarmi”, dar protestatarii au refuzat pentru că ”au venit pașnici” și ”nu vor să facă circ”:
”Au vrut să spargem baricada cu jandarmii, dar noi suntem pașnici”;
”Nu am venit să facem circ, am venit să facem dreptate”;
”Noi nu suntem cu ei (cu George Simion și Diana Șoșoacă, n.red.)”;
”Stăm aici până vine cineva să vorbească cu noi”;
”Ei au n-au venit pentru noi, au venit pentru ei că se apropie alegerile”, au fost câteva dintre declarațiile protestatarilor
Potrivit unei informări transmise miercuri de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale (MADR), Florin Barbu i-a invitat, luni, 15 ianuarie 2024, la sediul instituţiei, pe reprezentanţii tuturor asociaţiilor de fermieri, ai procesatorilor şi ai retailerilor, pentru a discuta despre măsurile de sprijin şi a oferi soluţii de finanţare pentru toate situaţiile pe care le întâmpină în acest an agricol.
Intrarea în Capitală, blocată de transportatori și fermieri
De aproximativ 4 ore intrarea în Capitală este blocată, pentru că dinspre Chiajna, dinspre centura Capitalei sunt zeci de tractoare în această zonă, mașini din Teleorman, Dâmbovița, din Argeș, care au venit și vor să ajungă înspre Piața Victoriei la Guvern.
Sunt fermieri și transportatori care încearcă să ajungă cu tractoatele, cu mașinile și utilajele dinspre Chaijna.
Pe de altă parte, au fost mobilizate multe forțe de ordine, zeci de jandarmi și polițiști, care pentru moment blochează înaintarea protestatarilor. S-ar fi format o adevărată baricadă din mai multe mașini de Poliție și Jandarmerie. Practic, Chiajna este înconjurată de forțele de ordine.
Fermierii strigă „jos Guvernul” și cer să fie lăsați să se deplaseze spre Piața Victoriei cu tractoarele și utilajele:
”Suntem de la ora 3. Am vrut să ieșim la Ciorogârla, pe Autostrada A1, nu ne-a lăsat, și ne-au îndrumat să venim aici către localitatea Roșu. Am mai prins un filtru la intrare la Roșu și s-au dat la o parte și ne-au condus cu 5 km/h aici ca să aibă timp jandarmeria să se regrupeze ca să ne blocheze aici.
A venit un domn de la Jandarmerie să ne propună să mergem la prefect cu o delegație dintre noi ca să discutăm cerințele. Nu am acceptat lucrul ăsta. Am zis că acceptăm să facem lucrul ăsta doar atunci când ne creeazăun culoar liber să ducem utilajele la Guvern pentru că de asta am venit.
Vrem să ne spunem oful care ne macină despre situația din agricultură, din mediul transportatorilor și cred că îl știe și presa, și Guvernul. Tot cerem. Anul trecut au fost revendicări și au spus că se rezolvă, nu s-a rezolvat nimic”, a precizat unul dintre protestatari.
Conducerea Sindicatului Fermierilor Patrioţi dezaprobă şi respinge orice implicare în organizarea şi desfăşurarea mitingului spontan al fermierilor.
Joi seara, prefectul Capitalei, Raresș Hopică, a ajuns în mijlocul protestatarilor opriți la intrarea în oraș de poliție. El a încercat să le explice că trebuie să își treacă pe o listă revendicările pentru a avea o discuție cu ei.
„Vrem să ascultăm revendicările dumneavoastră şi să găsim soluţii. Ca să putem face acest lucru, veniţi să le consemnăm. Reuşim să ne înţelegem? Stabilim o delegaţie de oameni şi să reuşim să ne aşezăm la o masă?”, le-a spus Rareş Hopincă, joi, fermierilor protestatari.
Poliția încearcă să îl legitimeze pe unul dintre protestari, dar acesta refuză. Fermierii huiduă forțele de ordine.
Camionagiii și tractoriștii iau cu asalt Capitala. Șoferii vor cu orice preț să ajungă la guvern, pentru că nu mai suportă taxele și cer tăierea lor. Scenele sunt asemănătoare cu cele de la mineriada din anii 90, când ortacii au fost opriți de forțele de ordine la Costești. La protestul uriaș a fost prezent și prefectul Capitalei, însă nu a reușit să calmeze spiritele. Astăzi, o delegație a transportatorilor a fost primită pentru discuții la Palatul Victoria, însă nu s-a ajuns la consens. Discuțiile vor fi reluate abia miercurea viitoare.
Indignarea transportatorilor și a fermierilor a avut ecou la intrarea în București. Claxoanele nu s-au oprit ore în șir și s-au auzit pe toate străzile din Chiajna, iar manifestanții au făcut tot ce le-a stat în putere ca să doboare baricada de jandarmi și polițiști.
Spiritele s-au încins rapid, iar manifestanții furioși au început lupta corp la corp cu forțele de ordine.
În mijlocul scandalului a ajuns și prefectul Capitalei, Rareș Hopincă, ca să îi liniștească prin vorbe pe toți cei prezenți. Însă fără rezultat.
”Dl prefect, când cineva vine și-ți ia viața, dumneata trebuie să-i ceri aprobare ca să te aperi?”, a spus un protestatar.
Creșterea prețurilor și a taxelor, dar și timpii lungi de așteptare la controalele vamale sunt doar câteva dintre problemele cu care au venit la București toți manifestanții. Oamenii sunt nemulțumiți inclusiv de acciza la motorină și de noul impozit pe venit, de 3%.
”Am ajuns la capătul răbdării … falimentului. Nu mai avem bani. Nu vom renunța la protest, sper ca toți fermierii să aibă coloană vertebrală (…) Ni s-a îngrădit dreptul la liberă circulație. Suntem blocați la intrare în București de câteva ore”, a spus un alt manifestant.
Protestul a fost inspirat de o mișcare similară din Germania. Transportatorilor li s-au alăturat și fermierii, supărați că sunt obligați să-și înmatriculeze toate utilajele folosite și să le facă ITP. De asemenea, trebuie să obțină permis de conducere din categoria TR1 pentru ele.
Ce vor transportatorii
Transportatorii cer recunoaşterea transportului rutier ”drept sector economic strategic şi elaborarea unor măsuri care să susţină acest sector economic pentru a rămâne competitiv şi a aduce în continuare venituri directe la bugetul statului”, în condiţiile în care susţin că sectorul transporturilor este cel mai mare exportator de servicii din România, aducând peste 5 miliarde de euro anual în economia românească, contribuind la reducerea deficitului valutar.
Protestatarii au o listă de revendicări:
1. Plafonarea RCA la 5.000 de lei la B 0 şi posibilitatea suspendării acoperirii poliţelor (RCA/CMR/casco) când un camion nu este în uz şi prelungirea automată a valabilităţii.
2. Scurtarea timpilor de trecere a frontierei prin modificarea OG 43 şi respectarea Regulamentului European 1100/2008 privind controalele în vămi (care prevede eliminarea controalelor maselor şi dimensiunilor din punctele de trecere a frontierelor pentru a fluidiza traficul prin frontiere)
- – Reintroducerea toleranţelor la depăşirile de greutate/gabarit, aşa cum prevăd şi normele europene şi evitarea dublei taxări
- – Mutarea controlelor rovinietei, cântarului şi al măsurării gabaritului pe teritoriul naţional/la cel puţin 15 km de punctul de trecere a frontierei, respectând astfel şi Regulamentul European 1100/2008 privind controalele în vămi (care prevede eliminarea controalelor maselor şi dimensiunilor din punctele de trecere a frontierelor pentru a fluidiza traficul prin frontiere)
3. Alocaţii de cazare/alocaţii de hrană
- – Acordarea alocaţiei de cazare neimpozabilă de 265 lei/zi pentru salariaţii bugetari să se acorde şi angajaţilor din privat, fără documente justificative.
- – Introducerea unei alocaţii de hrană pentru lucrătorii detaşaţi, neimpozabilă, în valoare de 40 EUR/zi, care să se adauge la plafonul maxim de 87,5 EUR/zi în limita căruia se poate acorda indemnizaţia de detaşare
4. Reglementarea unui mediu de concurenţă loială în transporturi:
- – Reglementarea unei legi anti-dumping prin care se pedepseşte prestarea unui serviciu la un tarif care nu acoperă costurile implicate (poate fi aplicată la nivelul întregii economii pentru interzicerea activităţii economice sub costuri). Impunerea unui tarif minim de referinţă.
- – Obligaţia plăţii timpilor de aşteptare a camioanelor la încărcare/descărcare care depăşesc 2 ore
- – Obligaţia plăţii serviciului prestat de şofer de încărcare/descărcare a mărfii în/din camion sau interzicerea acestui serviciu
- – Obligativitatea expeditorilor de a prezenta la licenţiere o asigurare de risc financiar sau orice altă formă de garanţie bancară în limita căreia poate încheia tranzacţia
- – Responsabilizarea beneficiarului mărfii, care a asigurat încărcarea camionului, în cazul în care la cântar se constată altă greutate decât în documente
5. Posibilitatea recuperării unui procent din acciza la combustibil pentru firmele de transport
6. Controlul camioanelor ucrainene pe teritoriul României în egală măsură cu al celor româneşti. Rezolvarea problemelor de acces în Portul Constanţa care au devenit din ce mai acute de când sunt atât de multe camioane ucrainene care intră zilnic în port.
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, s-a întâlnit, joi, cu reprezentanţi ai unor asociaţii ale transportatorilor, discuţiile urmând să continue miercurea viitoare.
Conform Executivului, reprezentanţii Cancelariei Prim-ministrului au avut, joi, la Palatul Victoria, o întâlnire cu reprezentanţi ai transportatorilor din toate zonele României, iar în urma discuţiilor, s-a agreat ca cel mai târziu până la sfârşitul săptămânii viitoare să fie stabilită o întâlnire de lucru între reprezentanţii transportatorilor care au participat la consultările de la Guvern şi cei ai Autorităţii de Supraveghere Financiară pentru a analiza aspectele semnalate în legătură cu Asigurarea de Răspundere Civilă Auto (RCA) şi a găsi soluţii aplicabile la problematicile sesizate de transportatori.