Prefectura a anunţat vineri dimineaţă stare de alertă sanitară în Sectorul 1 timp de 30 de zile, situaţie fără precedent în România. Starea de alertă va intra în vigoare încă din această noapte, de la ora 00.00.
Criza gunoaielor ia amploare din nou în Bucureşti. Prefectul Capitalei Alin Stoica a anunţat vineri că a fost aprobată declararea stării de alertă în Sectorul 1. ”Am transmis către Comitetul Local pentru Situaţii de Urgenţă acordul pentru declararea stării de alertă”, a transmis prefectul.
Comitetul Local pentru Situaţii de Urgenţă a luat vineri hotărârea de a declara stare de alertă, din 24 iulie, ora 00.00, la nivelul Sectorului 1 al Municipiului Bucureşti pe o durată de maxim 30 de zile de la data publicării prezentei hotărâri. Astfel, doar pe perioada stării de alert va fi făcută contractarea prin intermediul aparatului de specialitate al primarului Sectorului 1, de servicii de colectare, transport şi sortare a gunoiului menajer şi stradal în regim de maximă urgenţă de la operatori autorizaţi. De asemenea, autorităţile publice locale ale Sectorului 1 vor asigura posibilitatea continuării contractului de salubrizare de către Romprest, iar poliţia locală, alături de Poliţia Română, vor face controale privind depozitarea ilegală a deşeurilor. În plus, Primăria Sectorului 1 trebuie să elaboreze o strategie pe termen mediu pentru prevenirea apariţiei tipului de risc generat de eşecul serviciului public de salubrizare.
Hotărâre privind aprobarea instituirii stării de alertă şi a măsurilor ce vor fi luate pentru creşterea capacităţii de răspuns şi diminuarea impactului riscului general de eşecul serviciului public de salubrizare la nivelul Sectorului 1 al Capitalei.
Astfel, Măsurile ce vor fi luate în regim de urgenţă pentru creşterea capacităţii de răspuns şi diminuarea impactului riscului general de eşecul serviciului public de salubrizare de pe raza administrativ-teritorială a Sectorului 1 sunt următoarele:
– Contractarea prin intermediul aparatului de specialitate al primarului Sectorului 1, de servicii de colectare, transport şi sortare a gunoiului menajer şi stradal în regim de maximă urgenţă de la operatori autorizaţi numai pentru perioada stării de alertă şi cu respectarea normelor concurenţiale, a transparenţei, egalităţii de tratament şi a prevederilor legale referitoare la eficienţă, eficacitate şi legalitatea cheltuirii fondurilor publice.
– Întocmirea unei strategii pe termen mediu de către autorităţile publice locale ale Sectorului 1 al Municipiului Bucureşti privind prevenirea apariţiei tipului de risc generat de eşecul serviciului public de salubrizare la nivelul Sectorului 1.
– Compartimentele funcţionale cu atribuţii în domeniu din cadrul aparatului de specialitate al primarului Sectorului 1 vor informa Prefectul Municipiului Bucureşti în datele de 30 iulie, 6 august şi 13 august cu privire la stadiul întocmirii strategiei.
– Intensificarea controalelor/verificărilor privind depozitarea ilegală de deşeuri de către Poliţia Locală Sector 1 şi cu sprijinul Poliţiei Române.
– Poliţia Locală a Sectorului şi Direcţia de Utilităţi Publice, Salubrizare şi Protecţia Mediului Sector 1 vor monitoriza zilnic şi vor trimite membrilor Comitetului Local pentru Situaţii de Urgenţă Sector 1 şi Prefectului Municipiului Bucureşti informaţii periodice privind evoluţia situaţiei din teren, respective cantitatea de deşeuri colectate zilnic, cu defalcare pe fiecare operator, cantităţile de deşeuri predate către operatorii de gropi ecologice în vederea depozitării finale, numărul de procese-verbale de constatare a contravenţiilor întocmite de Compartimentul Protecţia Mediului din cadrul Poliţiei Locale Sector 1 cu privire la nerespectarea legislaţiei în domeniul gestionării deşeurilor de către operatorii economici şi populaţie.
– Autorităţile publice locale ale Sectorului 1 vor asigura posibilitatea continuării contractului de salubrizare de către Compania Romprest Service S.A.”, conform deciziei CLSU Sector 1.
”Există atribuţia primarului de sector în ceea ce priveşte colectarea şi selectarea şi există atribuţia primarului general în ceea ce priveşte tratarea şi depozitarea. Am consumat foarte mult timp în discuţiile pentru a stabiliza problema gropii de gunoi la care Bucureştiul să ducă gunoaiele în mod legal. Consiliul General, săptămâna trecută, a votat hotărârea de consiliu pentru înfiinţarea acelei asociaţii de dezvoltare intercomunitară. În urma acestei hotărâri, trebuie ca sectoarele Municipiului Bucureşti să dea hotărârile lor şi apoi să ne ducem la judecătorie să înființăm asociaţia astfel încât fiecare dintre noi să putem accesa bani europeni. Acestea sunt atribuţiile mele pe deşeuri”, a declarat Nicușor Dan, primarul general al Capitalei.
Comitetul Local pentru Situaţii de Urgenţă al Sectorului 1 a cerut miercuri Prefecturii Municipiului Bucureşti să declare starea de alertă pe o perioadă de 30 de zile, din cauza situaţiei sanitare cauzată de necolectarea gunoiului de către Compania Romprest Service SA.
”Decizia a fost luată în baza unei analize de risc a stării actuale a Sectorului 1, fundamentată pe un raport al Compartimentului Protecţia Mediului din cadrul Poliţiei Locale Sector 1 şi a unei note privind deficienţele activităţilor de curăţenie stradală realizată de Direcţia de Utilităţi Publice, Salubrizare şi Protecţia Mediului Sector 1. Conform analizei, deşeurile municipale din Sectorul 1 nu sunt colectate de peste 20 zile, creând acumulări pe străzi, în special în zona centrală şi din zonele cu tranzit intens”, a transmis, miercuri, Primăria Sector 1.
Potrivit sursei citate, începând cu data de 27 iunie 2021, s-a constatat că serviciul de salubrizare asigurat de compania Romprest Service SA nu mai funcţionează pe raza Sectorului 1.
”Potrivit raportului de gestiune a deşeurilor din luna iunie 2020, cantitatea totală de deşeuri colectată din Sectorul 1 în luna respectivă a fost de 11,24 mii de tone, adică, în medie, 374 tone/zi. În consecinţă, putem stima că astăzi, 21 iulie 2021, la nivelul Sectorului 1 s-au acumulat aproximativ 2.691 tone de deşeuri generate de populaţie, instituţii publice şi agenţi economici. Depozitarea necontrolată a unei astfel de cantităţi de deşeuri, în creştere continuă, reprezintă o criză cu riscuri multiple”, a mai transmis Primăria Sector 1.
PNL, organizația Sectorului 1, susțin într-o scrisoare dschisă adresată cetățenilor că proiectul primarului Clotilde Armand privind rezilierea contractului de salubrizate cu Romprest este complet iresponsabil.
„Stimați cetățeni,
De luni de zile, sunteți supuși unui asediu constant al gunoaielor, mizeriei și șobolanilor. Dar cel mai mare pericol este INCOMPETENȚA soră cu MINCIUNA din primăria sectorului 1. De dragul circului mediatic, pentru a-și construi platforma pentru alegerile prezidențiale la care visează, primarul Clotilde Armand vă sacrifică în mod cinic binele, sănătatea și calitatea vieții. Știm că v-ați săturat până peste cap„, se arată în scrisoarea deschisă a PNL Sector 1 adresată cetățenilor.
Circul trebuie oprit, iar PNL nu va cădea în capcana unui populism ieftin, pe spatele dumneavoastră.Aseară târziu, după orele 21, consilierii locali PNL Sector 1 au fost informați de o convocare pentru astăzi, orele 12, la o ședință extraordinară de îndată, cu un singur punct pe ordinea de zi: propunere de reziliere a contractului cu operatorul de salubritate. Stimați cetățeni, grupul consilierilor PNL Sector 1 este prezent în Primărie, dar NU se prezintă la această mascaradă, din următoarele trei motive simple:
1. Executarea contractului de salubritate ȚINE DOAR DE PRIMAR, iar primarul NU are nevoie de împuternicirea Consiliului Local pentru a cere instanței rezilierea contractului. Este liberă să facă pe cont propriu toate demersurile legale – și să și le asume. Astfel, ședința de azi este doar o nouă mare păcăleală, o diversiune prin care se încearcă manipularea dumneavoastră, stimați cetățeni, și pasarea răspunderii la Consiliul Local.
2. NU sunt întrunite condițiile LEGALE pentru reziliere. Este chiar concluzia departamentului juridic din subordinea primarului (culmea!), care arată că proiectul de HCL NU respectă condițiile contractuale (art. 22). E negru pe alb: înainte de reziliere in instanta, trebuie definitivata negocierea directa. Daca la 15 zile dupa negocierea directa nu se ajunge la un compromis, abia atunci se poate merge catre rezilierea in instanta. Dar Consiliul Local a mandatat deja de săptămâni bune primarul sectorului 1 să negocieze reducerea tarifelor. Știți ce a făcut? Ați ghicit: NIMIC.
3. Rezilierea ilegală înseamnă prejudicii de sute de milioane de euro pentru sectorul 1. Proiectul propus de primar este complet IRESPONSABIL, dar doamna Armand nu riscă nimic. Pentru că aruncă toată răspunderea pe Consiliul Local, iar prejudiciul va fi suportat finalmente tot de către dumneavoastră, cetățenii fără vină ai sectorului 1. În fine, chiar în decizia prefecturii de astăzi, privitoare la starea de alertă din sectorul 1, se spune foarte clar că trebuie să se asigure „posibilitatea continuării contractului de salubrizare de către compania Romprest Service SRL”. Primarul Armand trebuie să își asume toate aceste demersuri, inclusiv riscurile încălcării legii și prejudiciile care vor decurge din aceste decizii. Stimați cetățeni, angajamentul PNL este să vă apere interesele și să vă spună adevărul. Nu vă lăsați păcăliți. Cercetați adevărul și veți vedea că toată această situație este generată artificial de oameni care vor un singur lucru: să-și facă imagine pe spatele și pe nervii dumneavoastră. Nu le vom permite acest lucru.
Alături de dumneavoastră,
Echipa PNL Sector 1
PS Între timp, prin neplata facturilor legale, cu bun de plată, primarul încalcă legea, acumulează penalități și blochează ridicarea gunoiului. Nu spunem noi asta, justiția o spune. Acum câteva zile, justiția a decis prin hotărâre EXECUTORIE că primăria datorează peste 8 milioane de lei penalități pentru neplata unor facturi de peste 70 de milioane de lei. Primarul trebuie să își asume PE PERSOANĂ FIZICĂ aceste prejudicii”.
Clotilde Armand, primarul Sectorului 1, a criticat dur consilierii PNL după ce aceștia au refuzat să participe la ședința convocată de urgență pentru rezilierea contractului cu Romprest. PNL Sector 1 este condus de Sebastian Burduja. ”Consilierii PNL și PSD nu au participat pentru a cere rezilerea contractului cu Romprest. USL trăiește”, a afirmat Clotilde Armand, într-o declarație susținută după suspendarea ședinței Consiliului Local care nu s-a putut ține în lipsa cvorumului.
Ulterior, într-o scurtă declarație de presă, Clotilde Armand a adăugat că Primăria Sectorului 1 va avea o nouă companie de salubritate în 2-3 zile.
”Presupușii mei parteneri de coaliție din primărie au un singur nume – USL. PNL și PSD nu s-au prezentat astăzi la ședința de îndată a Consiliului Local. Pe ordinea de zi a ședinței extraordinare se află un singur proiect de hotărâre de consiliu local: mandatarea Primarului Sectorului 1 al Municipiului București în vederea promovării unei acțiuni având ca obiect rezilierea Contractului de delegare a gestiunii prestării serviciilor de salubritate pe raza administrativ – teritorială a Sectorului 1”, a scris anterior Armand pe Facebook.
Reamintim că Prefectura București a aprobat instituirea stării de alertă sanitară în Sectorul 1, ca urmare a cererii lui Clotilde Armand, tocmai pentru a putea rezilia contractul cu Romprest. Până acum, consilierii PNL au ținut partea Romprest, șeful filialei PNL Sector 1, Sebastian Burduja, declarând că primăria trebuie să rămână în controversatul contract încheiat pe 25 de ani de fostul primar Andrei Chiliman.
”Serviciul public de salubrizare este întrerupt deși legea salubrizării și regulamentul de salubrizare interzice acest lucru. Facturile sunt plătite la zi și Compania Romprest continuă să ia ostatici cetățenii de bună credință care plătesc din buzunarul lor cel mai scump serviciu de salubrizare din România. PNL și PSD s-au înfrățit din nou și nu vor rezilierea contractului în Justiție. Nu asta ați cerut, stimați consilieri? De ce nu ați votat? Știu. Sunt prea mulți bani de pierdut… Zilele trecute a sosit raportul controlului efectuat de Ministerul Finanțelor care ne demonstrează cu subiect și predicat că Sectorul 1 trebuie să recupereze 50 de milioane de euro de la societatea Romprest. PNL și PSD nu vor să recuperăm banii. Dimpotrivă. Voi reveni cu acest punct pe ordinea de zi la fiecare ședință”, a mai scris Clotilde Armand.
Compania Romprest precizează că procesul verbal publicat de Primăria Sectorului 1, care a fost realizat de Ministerul Finanțelor în urma unui control, nu ar fi unul relevant, în condițiile în care instituția condusă de Clotilde Armand ar fi refuzat să prezinte, în cadrul controlului, documentele contractului dintre primărie și Romprest.
„Am luat la cunoştinţă din mass-media, în cursul zilei de 22 iulie 2021, de existenţa unui document intitulat „proces-verbal de inspecţie”, emis de către Direcţia Generală de Inspecţie Economico-Financiara din cadrul Ministerului Finanţelor la data de 19/20.07.2021. Având în vedere că ni s-a solicitat în mod repetat o poziţie oficială a Compania Romprest Service SA faţă de acest document, emitem următorul comunicat de presă, menit a repune lucrurile în ordinea lor firească, legală, instituţionala şi procedurala.
Astfel,
1. Acest proces verbal a fost emis în baza unei acţiuni de control efectuată în perioada 23.11.2020 – 28.04.2021 la Primăria Sectorului 1 a Municipiului Bucureşti, la sediul din Bulevardul Banu Manta nr.9, Sector 1, Bucureşti. Obiectivul controlului este foarte clar formulat, respectiv verificarea obligaţiei Sectorului 1 al Municipiului Bucureşti de realizare a unei bune gestiuni financiare.
Acest document, emis în urma unui control la o instituţie publică, în formă în care a fost întocmit şi semnat, nu este opozabil Compania Romprest Service SA.
2. La o lectură, chiar superficială, a documentului, se remarca formulările echipei de inspecţie referitor la documentele pe baza cărora îşi întemeiază constatările, dintre care redam cu titlu de exemplu „învederând că acţiunea de control a fost efectuată în baza documentelor predate de S1MB [..] S1MB a refuzat să prezinte organului de control”(vezi facsimil).
„Reiese foarte clar că Sectorul 1, prin primar, a declarat, sub sancțiunea declarației în fals, că nu deține o serie de documente ale contractului”
Reiese foarte clar că, SIMB (Sectorul 1) prin primar, a declarat, sub sancţiunea declaraţiei în fals, că nu deţine o serie de documente ale contractului (e.g. propunerea financiară, dosarul achiziţiei publice), documente care: (i) au făcut obiectul procedurii de atribuire organizate de însăşi autoritatea pe care o reprezintă, în baza căreia s-a adjudecat contractul şi (ii) au fost depuse de către Romprest în cadrul actelor administrate în probaţiune instanţelor de judecată care au fost investite cu soluţionarea unor acţiuni judiciare având acelaşi obiect cu cel al acţiunii de control finalizate prin acest proces verbal.
„O culpă gravă a autorității”
Faptul că Primăria Sector 1 nu deţine aceste documente, în cazul în care declaraţia primarului (vezi facsilimil) nu se dovedeşte a fi doar o sustragere de la asigurarea documentelor solicitate la control, reprezintă o culpă gravă a autorităţii aşa după cum se constată şi de către echipa de control care reţine că “nedeţinerea dosarului, cu nerespectarea legii, sau refuzul de a îl prezenta, nu poate avea altă motivaţie decât aceea de a împiedica verificarea legalităţii şi regularităţii operaţiunilor de pregătire şi derulare a procedurii de atribuire în baza căreia a fost încheiat contractul” (vezi facsimil).
Autoritatea nu poate invoca, în nicio circumstanţă, propria culpă, tar aceste aspecte de nelegalitate nu vizează în niciun fel vreo culpă a operatorului serviciului delegat, Compania Romprest Service SA. Procesul-verbal de inspecţie fost înaintat S1MB în vederea semnării, în trei exemplare, cu adresa nr. 251709/19.07.2021, prin care s-a solicitat că până la data de 21.07.2021 fie restituite exemplarele semnate în vederea aprobării şi înregistrării la DGIEF din cadrul MF, urmând ca un exemplar să fie apoi remis S1MB.
Prezentul proces-verbal de inspecţie a fosi întocmit pe baza documentelor şi informaţiilor puse la dispozifie de S1MB care poartă, astfel, întreaga răspundere pentru furnizarea de eventuale documente şi informaţii incorecte, incomplete sau false. Primarul S1MB a declarat, pe propria răspundere, că au fost puse la dispoziţie toate documentele şi informaţiile solicitate pentru desfăşurarea acţiunii de inspecţie şi că toate documentele solicitate şi puse la dispoziţie au fost restituite la finalizarea acfiunii (anexa nr. 36/1 filă).
„Poziția Primăriei Sectorului 1 ridică mari semne de întrebare”
3.Poziţia Primăriei Sectorului 1 care, deşi este cea care a sesizat instituţia emitentă a procesului verbal şi a solicitat acest control, a înţeles să nu furnizeze documentele solicitate pe baza cărora echipa de control să poată formula constatări pertinente şi obiective, ridică mari semne de întrebare asupra legitimităţii demersului şi scopurilor urmărite, fiind evident că ne aflăm în faţa unui înscris pro causa, ca rezultat al unui demers iniţiat cu rea-credinţa şi fără respectarea obligaţiei de transparentă instituţională care revine unei autorităţii publice.
În cadrul procesului verbal se emit astfel concluzii în lipsa documentelor esenţiale ale contractului, lipsind însuşi obiectul unei analize temeinice şi producându-se o viciere de natură substanţială a rezultatului controlului.
„Acest proces verbal este un înscris vadit viciat”.
4. Nu vom trata punctual, în acest comunicat de presă, constatările eronate, vădit viciate şi nefundamente ale echipei de control, având în vedere invocarea constantă în cuprinsul procesului verbal a faptului că documentele solicitate nu există sau că a fost refuzată prezentarea lor.
Menţionăm însă că, sub putere de lucru judecat provizorie, care reflectă adevărul judiciar, s-au pronunţat instanţele de judecată care au constatat legitimitatea şi legalitatea acţiunilor operatorului Romprest cu privire la toate aspectele privind tarifele practicate şi la inexistenta oricărui prejudiciu.
Ascunderea în cadrul controlului a acestor realităţi juridice incontestabile, consacrate deja pe cale judiciară, este inadmisibila şi demonstrează că acesta a fost realizat exclusiv sub instrucţiunile primarului, în mod dolosiv şi cu rea-credinţa, fiind emis ulterior momentului la care instanţele de judecată s-au pronunţat asupra aceloraşi probleme de drept.
Astfel, acest proces verbal este un înscris vădit viciat substanţial şi procedural, prin care se demonstrează dispreţul evident faţă de actul de justiţie manifestat de primar.
„Detinem toate documentele contractului. Le punem la dispozitia autoritatilor judiciare”.
5. Se poate constata, de asemenea, extinderea nelegală a obiectivului controlului dincolo de obiectul cu care este investit organul de inspecţie, respectiv modalitatea de gestionare a fondurilor publice şi administrarea patrimoniului public. Echipa de control se pronunţă pe aspecte care exced competentelor sale şi care fac obiectul competenţei altor autorităţi publice cu rol de reglementare şi control şi, de asemenea, se substituie în mod nelegal unor instante de judecată.
Cu această ocazie, reafirmăm public că deţinem toate documentele contractului care au fost semnate şi însuşite de către părţile contractante, precum şi toată corespondenta instituţională, referitoare atât la verificarea documentelor care au stat la baza încheierii actelor adiţionale cât şi la execuţia acestuia, începând cu data semnării sale şi până în prezent, şi că le punem la dispoziţia autorităţilor judiciare sau oricăror alte autorităţi sau instituţii publice cu competenţe în materie.
„Prezentarea acestui proces verbal în spațiul public aduce grave prejudicii imaginii și activității Companiei Romprest”.
Prezentarea acestui proces verbal în spaţiul public aduce grave prejudicii imaginii şi activităţii Compania Romprest Service SA, motiv pentru care suntem nevoiţi să formulăm plângeri penale tuturor factorilor implicaţi care nu au pus la dispoziţia echipei de control, în mod voit, documentele solicitate de aceasta, fapt care ar fi condus la formularea unor concluzii reale şi corecte de către echipa de control, aşa cum s- au pronunţat toate instanţele de judecată.
Acest proces verbal de inspecţie are ca premise declaraţiile false ale primarului că nu ar deţine documente aflate în posesia instituţiei şi încercarea disperată a aceluiaşi primar de a crea false puncte de sprijin ale propriilor aprecieri/afirmaţii nefondate. Nu putem să nu ne întrebăm de ce nu au fost solicitate relaţii şi documente şi de la Romprest, mai ales în situaţia în care se discută despre lipsa/inexistenta diverselor documente, înscrisuri, etc, esenţiale întemeierii concluziilor controlului.
În acest sens, arătăm că suntem gata să punem imediat la dispoziţia Ministerului Finanţelor toate actele şi înscrisurile contractului despre care se afirmă că nu există, precum şi dovada că ele se aflau în posesia instituţiei publice supuse controlului. Desigur, sperăm că Ministerul Finaţelor va lua măsurile care se impun, inclusiv cu privire la modul incalificabil în care s-a derulat acest control şi actul său de finalizare.
Încheierea şi prezentarea în spaţiul public a acestui proces verbal de inspecţie imediat după pronunţarea de către instanţele de judecată a unor hotărâri favorabile Romprest, precum şi convocarea „de îndată”, imediat după publicarea rezultatului acestui control, a unei ședinţe extraordinare în data de 23 iulie 2021, ora 12.00, având ca unic punct pe ordinea de zi mandatarea primarului în vederea rezilierii contractului de delegare cu operatorul Romprest, ne determină să calificăm demersul ca fiind unul dolosiv”.