Șoferii care circulă fără asigurarea obligatorie RCA, vor putea fi identificați mult mai ușor. Poliţiştii testează o aplicație dezvoltată de Biroul Asigurătorilor Auto (BAAR) care le permite să identifice rapid dacă o mașină este asigurată sau nu. Aplicația ar putea deveni operațională chiar în acest an.
Poliția are în teste o aplicație care va permite agenţilor identificarea șoferilor care circulă fără să dețină o asigurare obligatorie de tip RCA. Aplicația fotografiază și filmează numerele de înmatriculare, iar apoi se conectează la baza de date AIDA, în care sunt înregistrate polițiele RCA şi verifică valabilitatea poliţelor.
Președintele Biroului Asigurătorilor Auto (BAAR), Mădălin Roșu, estimează că aplicația va fi operațională chiar din acest an.
”În câteva fracțiuni de secundă aplicația interoghează baza de date AIDA și întoarce răspunsul dacă mașina este e asigurată sau nu. Apoi polițistul poate lua decizia să oprească mașina și să verifice dacă într-adevăr are sau nu asigurare, pentru că se pot întâmpla cazuri în care mașina are asigurare, dar e făcută pe seria de șasiu – e în vederea înmatriculării – și atunci numnărul de înamtriculare nu figurează, ci figurează șasiul. Se va rezolva în timp și acest aspect”, a precizat Mădălin Roșu.
La finalul anului 2021, prețurile polițelor RCA au explodat, după falimentul liderului de piață, City Insurance. Guvernul nu a luat măsuri pentru a împiedica speculanții, iar cetățenii sunt nevoiți să plătească pentru aceleași servicii prețuri duble, iar în unele cazuri, triple.
La finalul anului trecut, din 9,6 milioane de autovehicule înmatriculate în România, doar 6,7 milioane aveau asigurare RCA, arată datele transmise de ASF și MAI în Parlament. Astfel, 70% dintre mașinile din țara noastră nu aveau asigurare în urmă cu câteva luni. Unele circulă pe șosele nestingherite, altele sunt ținute în parcări.
În 2022, numărul autoturismelor neasigurate este posibil să fi crescut, având în vedere inflația explozivă.
Polițele RCA sunt obligatorii pentru vehiculele înmatriculate. Astfel, șoferii trebuie să depună plăcuțele de înmatriculare la autoritatea care le-a eliberat și să imobilizeze vehiculul într-un spațiu privat, în afara domeniului public. Pentru nerespectarea acestor prevederi, proprietarii de autoturisme riscă amenzi între 1.000 lei și 2.000 de lei și reținerea certificatului de înmatriculare sau înregistrare a vehiculului.
Șoferii ar putea fi monitorizați și notificați de Ministerul Afacerilor Interne (MAI), dacă nu-și întocmesc poliță RCA, în baza Legii 432/2006, introdusă înainte de aderarea României la UE.
”Asigurarea este o obligație pentru fiecare posesor de mașină, dar lucrurile se complică în momentul în care prețul depășește orice imaginație. Prețul nu mai este accesibil tuturor, în condițiile în care suntem într-o criză, iar puterea de cumpărare a scăzut deja cu până la 30%.
Cauzele sunt cunoscute, creșterea cheltuielilor cu materiile prime, cu mâna de lucru. Dar mai există și o tendință de umflare a prețurilor, sub umbrela psihologică a inflației. Deci se măresc doar ”pentru că este inflație’. E un factor emoțional care acționează mereu în piață, când sunt anunțate date cu privire la inflație sau când un lider politic preconizează o creștere a prețurilor. De exemplu, cazul cu carnea de miel, când politicienii au anunțat că de Paște, kilogramul de carne de miel ar putea pleca de la 50 de lei. Astfel, comercianții au plecat de la această idee.
Aici trebuie să intervină instituții ale statului precum Protecția Consumatorului (ANPC) și Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), care are o mulțime de probleme. Deocamdată este doar o instituție care dă sfaturi și care se prezintă într-o manieră elitistă.
Lipsa banilor creează un pericol în plus pe șoselele din România. Dar statul este interesat de creșterea prețurilor, pentru că-și primește propria parte. Așa cum am mai spus, statul român își canibalizează economia. Toate aceste prețuri mari la energie, polițe RCA, carburanți sunt niște impozite mascate”, a declarat profesorul Mircea Coșea.