Guvernul Ciucă, ar pregăti modificarea legii pentru securitatea şi apărarea tării. Proiectul de lege ar prevede instaurarea stării de criză la nivel naţional pe fondul războiului din Ucraina. Pespectivele zone, dar acest acord nu a putut fi pus în practică şi cele două părţi s-au acuzat reciproc pentru nerespectarea celor convenite.
Potrivit proiectului de lege, această situaţie de criză va fi instituită la propunerea ministrului Apărării, va trebui avizată de premierul în funcţie şi va fi introdusă printr-o hotărâre a Consiliului Suprem de Apărare a Ţării (CSAT).
Starea de criză va putea fi instituită în momentul în care societatea se confruntă cu apariţia sau iminenţa apariţiei unor incidente care sunt menite să afecteze sau să pună în pericol condiţiile de viaţă, stabilitatea politică, economică, socială, securitatea sau apărarea ţării sau să pună în pericol orice alte valori constituţionale, informează surse politice guvernamentale din cadrul Antena 3.
Situația de criză: cum poate fi instituită
“Prin situație de criză în domeniul securității și apărării naţionale se înțelege situația în care societatea se confruntă cu mari dificultăți generate de apariția unuia sau mai multor incidente pe teritoriul național, la nivel regional sau internațional sau de ameninţări, riscuri şi vulnerabilități prin care sunt grav perturbate sau ameninţate condiţiile de viaţă, sănătate şi mediu, proprietatea, stabilitatea politică, economică sau socială, ordinea publică, securitatea şi apărarea naţională, precum şi alte valori constituționale care impun adoptarea de măsuri specifice prin acțiunea unitară a autorităţilor şi instituţiilor statului român, pentru înlăturarea cauzelor, gestionarea efectelor și revenirea la starea de normalitate”, scrie în proiectul de lege, potrivit economica.net.
”În situația în care, pe timpul stării de mobilizare sau a stării de război, resursele umane ale fortelor destinate apărării naționale nu pot fi asigurate cu cetățeni încorporabili, pot fi chemați, pentru îndeplinirea serviciului militar activ, cetățenii cu obligații în îndeplinirea îndatoririlor militare, alții decât cetățenii încorporabili, cu respectarea condițiilor prevăzute la art. 7, art. 22 şi art. 25-35. În funcţie de situația operativă concretă, Ministerul Apărării Naționale și celelalte instituţii cu atribuţii în domeniul apărării, ordinii publice şi securității naționale propun Consiliului Suprem de Apărare a Țării punerea în aplicare a prevederilor alin. (1).”
Rezerva de mobilizare:
Rezerva de mobilizare, cuprinde resursele umane care pot fi folosite pentru instruire, completarea or destinate apărării şi îndeplinirea unor misiuni pe timpul stării de urgentă, al stării de asediu, al stării de izare sau al stării de război şi este formată din:
Rezerva generală este formată din toţi cetăţenii români, bărbaţi, cu vârsta între 18 şi 60 de ani, care nu sunt cuprinşi în rezerva operaţională. Cadrele militare în rezervă care nu sunt cuprinse în rezerva operațională sunt incluse în rezerva generală”.
Legea nr. 46/1996 privind pregătirea populaţiei pentru apărare:
Art. I. – Legea nr. 446/2006 privind pregătirea populaţiei pentru apărare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 990 din 12 decembrie 2006, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 2 alineatul (2), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
b) participarea la alte forme de pregătire organizate de instituţiile cu atribuţii în domeniul apărării şi securităţii naţionale.
2. La articolul 3 alineatele (3) şi (51) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
(3) Serviciul militar activ se îndeplineşte în calitate de:
a) militar profesionist;
b) elev, student sau cursant în unităţile/instituţiile de învăţământ din cadrul instituţiilor cu atribuţii în domeniul apărării şi securităţii naţionale, denumite în continuare instituţii de învăţământ militar, cu excepţia elevilor colegiilor naţionale militare;
c) preot militar;
d) militar voluntar în termen;
e) militar conscript.
(51) La declararea mobilizării şi a stării de război sau la instituirea stării de asediu şi a stării de urgenţă, rezerviştii sunt mobilizaţi/concentraţi potrivit nevoilor instituţiilor cu atribuţii în domeniul apărării şi securităţii naţionale.”
3. După articolul 3 se introduce un nou articol, articolul 31, cu următorul cuprins:
Art. 31. – (1) Serviciul militar în calitate de militar voluntar în termen se îndeplineşte de către cetăţenii români, bărbaţi şi femei, care au vârsta cuprinsă între 18 şi 51 ani, la solicitarea acestora, potrivit nevoilor instituţiilor cu atribuţii în domeniul apărării şi securităţii naţionale.
(2) Militarii voluntari în termen au numai gradul de soldat.
(3) Condiţiile de îndeplinire a serviciului militar în calitate de militar voluntar în termen se stabilesc prin lege.”
4. Alineatul (1) al articolului 7 se modifică şi va avea următorul cuprins:
Art. 7. – (1) Cetăţenii încorporabili, în sensul prezentei legi, sunt consideraţi cetăţenii români, bărbaţi, cu vârsta cuprinsă între 20 şi 35 de ani, care nu îndeplinesc serviciul militar în niciuna dintre calităţile prevăzute la art. 3 alin. (3) şi (4).”
5. La articolul 7, după alineatul (2) se introduc două noi alineate, alineatele (3) şi (4) cu următorul cuprins:
(3) Cetăţenii care îndeplinesc serviciul militar activ, serviciul militar în rezervă, precum şi cetăţenii încorporabili sunt cetăţeni cu obligaţii militare.
(4) Recruţii, în sensul prezentei legi, sunt consideraţi cetăţenii încorporabili care au parcurs procesul de recrutare pentru îndeplinirea serviciului militar pe bază de conscripţie, cu excepţia celor clasaţi inapţi pentru serviciul militar, cu scoatere din evidenţă, conform baremului medical. Calitatea de recrut se dobândeşte la data emiterii hotărârii comisiei locale de recrutare-încorporare şi se pierde la data luării în evidenţă la unitatea unde este încorporat sau în situaţia neîndeplinirii criteriilor pentru îndeplinirea serviciului militar.”
6. Alineatul (1) al articolului 8 se modifică şi va avea următorul cuprins:
Art. 8. – (1) Cetăţenii care au dobândit sau au redobândit cetăţenia română, îndeplinesc serviciul militar în condiţiile prezentei legi.
7. La articolul 8 după alineatul (3) se introduc trei noi alineate, alineatele (4), (5) şi (6) cu următorul cuprins:
(4) Cetăţenii români care au îndeplinit serviciul militar în armatele statelor membre ale NATO sau ale UE se iau în evidenţa centrelor militare cu gradul militar dobândit.
(5) Cetăţenii români, care au îndeplinit serviciul militar în armatele altor state în afara celor prevăzute la alin. (4), se iau în evidenţa centrelor militare cu gradul de soldat în rezervă, cu respectarea prevederilor art. 41 alin. (1), indiferent de gradul militar dobândit.
(6) Luarea în evidenţă a cetăţenilor specificaţi la alin. (4) şi (5) se stabileşte prin ordin al ministrului apărării naţionale.”
8. După articolul 8 se introduce un nou articol, articolul 81, cu următorul
cuprins:
Art. 81 . – (1) Cetăţenii încorporabili, rezerviştii voluntari şi rezerviştii au obligaţia de a se prezenta la locul, data şi ora prevăzute în ordinul de chemare.
(2) Prin excepţie de la alin. (1), la instituirea stării de asediu sau la declararea stării de mobilizare sau a stării de război cetăţenii încorporabili cu domiciliul în România, plecaţi temporar în afara ţării, au obligaţia de a se prezenta, în termen de maximum 10 zile de la data notificării, la centrele militare în evidenţa cărora se află, în vederea îndeplinirii serviciului militar pe bază de conscripţie.
(3) Prin excepţie de la alin. (1), la instituirea stării de urgenţă, a stării de asediu ori la declararea stării de mobilizare sau a stării de război, rezerviştii voluntari şi rezerviştii cu domiciliul în România, plecaţi temporar în afara ţării, au obligaţia de a se prezenta, în termen de maximum 10 zile de la data notificării, la structurile din cadrul instituţiilor cu atribuţii în domeniul apărării şi securităţii naţionale, în vederea îndeplinirii serviciului militar în calitate de rezervist concentrat sau mobilizat.
(4) Prin notificare, în sensul alin. (2) şi (3), se înţelege înştiinţarea în scris, la domiciliul din România, prin ordin de chemare, a celui în cauză cu privire la obligativitatea prezentării la centrele militare sau la structurile din cadrul instituţiilor cu atribuţii în domeniul apărării şi securităţii naţionale în vederea îndeplinirii serviciului militar.
(5) Cetăţenii încorporabili şi rezerviştii care nu au domiciliul în ţară, precum şi persoanele prevăzute la alin. (2) şi (3) care nu au putut fi notificate, au obligaţia ca în termen de maximum 15 zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României a hotărârii Parlamentului privind declararea stării de mobilizare sau a stării de război, precum şi a decretului Preşedintelui României privind declararea stării de mobilizare sau instituirea stării de asediu sau a stării de urgenţă să contacteze centrul militar în evidenţa cărora se află cu privire la modalitatea de îndeplinire a serviciului militar.”
9. Articolul 10 se modifică şi va avea următorul cuprins:
Art. 10. – Ofiţerii, maiştrii militari şi subofiţerii în activitate, soldaţii şi gradaţii profesionişti sunt militari profesionişti.”
10. Articolul 11 se modifică şi va avea următorul cuprins:
Art. 11. – Calitatea de ofiţer, maistru militar sau subofiţer în activitate, precum şi cea de soldat şi gradat profesionist se obţin în condiţiile prevăzute de lege.”
11. Alineatul (2) al articolului 12 se modifică şi va avea următorul cuprins:
(2) Dacă persoanele prevăzute la art. 3 alin. (3) lit. b) nu mai continuă studiile şi au îndeplinit serviciul militar în una dintre formele prevăzute la art. 3 alin. (3) lit. a), d) şi e) şi alin. (4) înainte de a intra în structura de învăţământ prevăzută la alin. (1) sau au terminat cel puţin anul I de studii, sunt trecute în rezervă cu gradul cel mai mare dobândit.”
12. Articolul 13 se abrogă.
13. Articolul 14 se modifică şi va avea următorul cuprins:
Art. 14. – Cetăţenii români, bărbaţi şi femei, care au îndeplinit serviciul militar activ sau în rezervă, ori care au avut calitatea de poliţist sau funcţionar public cu statut special din sistemul administraţiei penitenciarelor, sunt luaţi în evidenţă ca rezervişti.”
14. Alineatul (1) al articolului 15 se modifică şi va avea următorul cuprins:
Art. 15. – (1) Rezerva de mobilizare cuprinde resursele umane care pot fi folosite pentru instruire, completarea forţelor destinate apărării şi îndeplinirea unormisiuni pe timpul stării de urgenţă, al stării de asediu, al stării de mobilizare sau al stării de război şi este formată din:
a) rezerva operaţională;
b) rezerva generală.”
15. Alineatul (1) al articolului 16 se modifică şi va avea următorul cuprins:
Art. 16. – (1) Rezerviştii voluntari sunt concentraţi sau mobilizaţi, după caz, pentru:
a) instruire şi îndeplinirea unor misiuni pe timp de pace;
b) completarea forţelor destinate apărării, instruire şi îndeplinirea unor misiuni pe timpul stării de urgenţă, al stării de asediu, al stării de mobilizare şi al stării de război.”
16. Alineatul (3) al articolului 16 se abrogă.
17. Articolul 17 se modifică şi va avea următorul cuprins:
Art. 17. – (1) Rezerviştii sunt concentraţi sau mobilizaţi, după caz, pentru:
a) instruire, pe timp de pace, potrivit nevoilor instituţiilor cu atribuţii în domeniul apărării şi securităţii naţionale, pe o perioadă de până la 15 zilecalendaristice anual;
b) îndeplinirea unor misiuni pe timp de pace, potrivit nevoilor instituţiilor cu atribuţii în domeniul apărării şi securităţii naţionale, pe o perioadă determinată şi pe baza acordului acestora;
c) completarea forţelor destinate apărării, instruire şi îndeplinirea unor misiuni pe timpul stării de urgenţă, al stării de asediu, al stării de mobilizare şi al stării de
război.
(2) În situaţiile prevăzute la alin. (1), rezerviştii ocupă funcţii în structurile militare având drepturile şi obligaţiile prevăzute de lege pentru categoria de militar profesionist corespunzătoare funcţiei temporar ocupate.
(3) Modul de compensare a angajatorilor, pentru perioada în care rezerviştii voluntari şi rezerviştii participă la exerciţii şi antrenamente de mobilizare sau sunt concentraţi pentru instruire şi îndeplinirea unor misiuni, se stabileşte prin lege.
(4) Rezerviştii pot fi mobilizaţi la locul de muncă, potrivit legii.”
Citește documentul complet privind institurea stării de criză.