UPDATE: Serviciile, de la companiile aeriene până la asistenţă medicală, transport maritim şi finanţe, au început să îşi revină, vineri, după ce o defecţiune digitală la nivel globală a perturbat sistemele informatice ore în şir, evidenţiind vulnerabilitatea creată de trecerea lumii către tehnologii interconectate, în urma pandemiei de COVID-19.
După ce defecţiunea a fost rezolvată, companiile se confruntă acum cu zboruri întârziate şi anulate şi cu programări medicale şi comenzi pierdute şi alte probleme care ar putea dura câteva zile pentru a se rezolva.
Companiile se confruntă, de asemenea, cu întrebări despre cum să evite viitoarele întreruperi de curent declanşate de tehnologia menită să protejeze sistemele.
O actualizare a software-ului realizată de firma globală de securitate cibernetică CrowdStrike, unul dintre cei mai mari operatori din industrie, a declanşat probleme de sistem care au pus la sol zborurile, au forţat companiile media să iasă din emisie şi a lăsat clienţii fără acces la servicii precum asistenţa medicală sau bancară.
De când a izbucnit pandemia de COVID în 2020, guvernele şi întreprinderile au devenit din ce în ce mai dependente de o mână de companii tehnologice interconectate, în ultimele două decenii, ceea ce explică de ce o problemă de software s-a răspândit atât de mult.
Întreruperea a scos în lumina reflectoarelor CrowdStrike, o companie de 83 de miliarde de dolari care nu este un nume foarte cunoscut, dar care are peste 20.000 de abonaţi în întreaga lume, inclusiv Amazon.com şi Microsoft.
CEO-ul CrowdStrike, George Kurtz, a declarat pe platforma de socializare X că a fost găsit un defect ”într-o singură actualizare de conţinut pentru gazdele Windows”, care i-a afectat pe clienţii Microsoft.
”Regretăm profund impactul pe care l-am cauzat clienţilor, călătorilor şi oricui este afectat de acest lucru, inclusiv companiei noastre. Mulţi dintre clienţi repornesc sistemul şi acesta va fi operaţional”, a declarat Kurtz pentru NBC News.
CrowdStrike deţine una dintre cele mai mari cote de pe piaţa extrem de competitivă a securităţii cibernetice, ceea ce îi determină pe unii analişti din industrie să se întrebe dacă controlul asupra unui astfel de software critic din punct de vedere operaţional ar trebui să rămână doar la o mână de companii.
Întreruperea a ridicat, de asemenea, îngrijorarea că multe organizaţii nu sunt bine pregătite pentru a implementa planuri de urgenţă atunci când un singur punct de defecţiune, cum ar fi un sistem IT sau o bucată de software din cadrul acestuia, se defectează.
Dar aceste întreruperi se vor întâmpla din nou, spun experţii, până când mai multe situaţii neprevăzute vor fi integrate în reţele şi organizaţiile vor introduce backupuri mai bune.
Acţiunile CrowdStrike au scăzut cu aproximativ 12%. Titlurile rivalilor săi au crescut, SentinelOne câştigând 8% şi Palo Alto Networks cu 1,5%.
Acţiunile Microsoft au scăzut cu 0,8%. Microsoft a spus că sprijină clienţii pe măsură ce îşi repornesc sistemele.
Preşedintele american Joe Biden a fost informat despre întrerupere, a declarat un oficial de la Casa Albă. Secretarul de stat Antony Blinken a spus că înţelegerea sa a fost că întreruperea nu a fost un atac rău intenţionat.
Cu toate acestea, Agenţia de Securitate Cibernetică şi Securitate a Infrastructurii din SUA a declarat că a observat hackeri care foloseau întreruperea pentru phishing şi alte activităţi rău intenţionate.
”Acest eveniment este o reamintire a cât de complexe şi împletite sunt sistemele noastre de calcul globale şi cât de vulnerabile sunt acestea”, a declarat Gil Luria, analist senior de software la D.A. Davidson.
”CrowdStrike şi Microsoft vor avea mult de lucru pentru a se asigura că nu vor permite altor sisteme şi produse să provoace acest tip de eşec în viitor”, a spus el.
Principalii indici ai Wall Street au scăzut vineri, adâncind vânzările cauzate de acţiunile tehnologice şi de câştiguri mixte.
Indicele de volatilitate Cboe – ”indicatorul fricii” de pe Wall Street – a atins cel mai înalt nivel de la începutul lunii mai, iar dolarul a urcat pe măsură ce întreruperea cibernetică la nivel mondial a deranjat investitorii.
Microsoft, avarie de sistem majoră care a afectat întreg mapamondul, aeroporturi blocate, servicii de urgență inaccesibile, bănci închise, încet totul revine la ”normal.
O avarie a unui serviciu de cloud Microsoft, a lăsat sute de avioane la sol și au paralizat companii din toată lumea.
O avarie în serviciile de cloud Microsoft la nivel global cauzează probleme semnificative în numeroase companii, inclusiv în sectoarele aerian, financiar, de media și alte industrii. În Spania, companii precum Aena și Repsol au fost afectate. Originea problemei se află într-o actualizare a unui program al companiei de securitate informatică Crowdstrike.
Această actualizare a generat perturbări în companiile care utilizează sistemul de operare Windows în întreaga lume. Crowdstrike a comunicat că inginerii săi lucrează la rezolvarea problemei. Potrivit Downdetector, un site web care monitorizează întreruperile de servicii, de noaptea trecută s-au înregistrat creșteri bruște ale incidentelor pe diverse site-uri web, incluzând aplicații Microsoft precum Azure, platforma cloud care permite operațiunile a sute de companii.
Mulți utilizatori au raportat că, echipamentele lor au rămas blocate pe un ecran albastru, fără posibilitatea de a avansa. Inițial, problemele au fost detectate în Statele Unite, dar în câteva ore s-au răspândit global, afectând grav sectorul aeroportuar și companiile aeriene. Aena a anunțat că perturbările din sistemele sale ar putea cauza întârzieri în operativitatea obișnuită. Cu toate acestea, au menționat și că se iau măsuri manuale pentru a minimiza aceste întârzieri.
– toate aeroporturile din Spania
– aeroportul Berlin
– aeroportul Sydney
– aeroportul Edinbourgh din Marea Britanie
– compania americană United Airlines
– traficul feroviar din Marea Britanie
– bursa de valori de la Londra
– compania de comunicații Telstra Group din Australia
Toate zborurile au fost anulate pentru United Airlines, Delta Air Lines și American Airlines. Administrația Federală a Aviației a citat probleme de comunicare și nu a precizat cât timp va dura „oprirea la sol”.
Zborurile Allegiant Airlines au fost, de asemenea, anulate. Mai devreme, joi, Allegiant a declarat că site-ul său web era indisponibil din cauza unei probleme cu Microsoft Azure, software-ul cloud al gigantului tehnologic.
Microsoft a declarat vineri că investighează o problemă care afectează capacitatea utilizatorilor de a accesa diverse aplicații și servicii Microsoft 365. Mai devreme, joi, a spus pe site-ul său de raportare a stării Azure că serviciul a căzut pentru unii clienți din Statele Unite, adăugând că a identificat cauza și lucrează pentru a o remedia.
Alte companii aeriene globale, inclusiv Virgin Australia și Qantas, au fost afectate de întreruperi IT, spunând că încă operează, dar cu întârzieri.
Aeroporturile din Melbourne, Brisbane și Sydney se confruntă cu perturbări similare, deși zborurile continuă să sosească și să plece.
Instituțiile bancare și de telecomunicații din Australia, cum ar fi ANZ, Westpac, Visa și Optus, au fost, de asemenea, afectate, potrivit Downdetector, un site care urmărește întreruperile cibernetice.
Clienții Microsoft din China văd un „ecran albastru” cu un mesaj de eroare, cunoscut popular sub numele de BSOD (ecranul albastru al morții), a confirmat Microsoft vineri.
Probleme au apărut din această cauză și la noi. Pe aeroportul Otopeni, patru companii aeriene au anunțat că trebuie să desfășoare manual anumite proceduri, cum ar fi checkinul sau rezervarea biletelor, aceste companii sunt Wizz Air, Turkish Airlines, Eurowings și Ryanair. Până acum număram 7 zboruri care au înregistrat din acest motiv întârzieri, unele și de peste o oră. Pot apărea probleme și pe aeroporturile de destinație. Călătorii sunt sfătuiți să ajungă la aeroport cu cel puțin 3 ore înainte.
Potrivit Ministrului Digitalizării din România, până acum companii de importanță strategică ale statului nu au raportat probleme. În schimb, clienții unor magazine alimentare de la noi au sesizat că plata cu cardul nu putea fi procesată în această dimineață.
Cine este de vină pentru această problemă globală încă nu se știe sigur, unii experți IT arată cu degetul compania Microsoft, alții către Crowdstrike, o companie americană pentru securitate cibernetică. Aceasta din urmă ar fi lansat recent un update cu probleme. Cert este că această avarie tehnică va costa scump multe companii din întreaga lume.
”Datorită unei defecțiuni în sistemul informatic, se produc perturbări în sistemele Aena și în aeroporturile din rețeaua din Spania, ceea ce ar putea provoca întârzieri. Lucrăm pentru a rezolva problema cât mai curând posibil”, a declarat un reprezentant al companiei ce administreaza aeroporturile spaniole, pentru elmundo.es. După acest avertisment, companii aeriene precum Vueling și Ryanair au informat că sunt afectate de aceleași probleme. Ryanair a recomandat pasagerilor să ajungă cu trei ore înainte la aeroport din cauza posibilelor întârzieri. În Statele Unite, problemele inițiale au dus chiar la anularea zborurilor în cazul companiei aeriene Frontier Airlines.
Ce spun ”specialiștii” despre pana majoră a serviciilor Microsoft la nivel mondial. ”Nu a fost un atac cibernetic”.
Dependența în tot și în toate de computere și tehnologie ne-a arătat vineri cât suntem de vulnerabili și de neputincioși.
O uriașă pană globală a sistemelor informatice a blocat activitatea a zeci de mii de companii din toată lumea care foloseau serviciile și aplicațiile Microsoft. De la București la Londra, din Berlin în Los Angeles ori Sydney au fost afectate spitale, aeroporturi, bănci, posturi de televiziune, dar și lanțuri de magazine.
De vină pentru tot acest haos ar fi fost o actualizare cu probleme a unui program antivirus al companiei americane Crowd-strike.
Prezentatori Sky News: ”O pană globală majoră a sistemului informatic afectează multe dintre cele mai mari companii din lume, inclusiv pe noi, cei de la Sky News. Se crede că defecțiunea sistemului a fost cauzată de o actualizare a unui software antivirus”.
Haosul cauzat de eroarea afișată de cel mai utilizat sistem de operare pentru calculatoare din lume a cuprins infrastructura medicala, rutieră, de cale ferată și aeriană.
În Statele Unite nu a mai funcționat nici serviciul de urgență 911, iar numeroase spitale din Europa au primit astăzi doar urgențele majore. Nu-și mai puteau accesa fișele și au anulat toate intervențiile programate.
Pe aeroporturile de pe tot globul companiilor aeriene le-au picat atât softul de rezervări cât și cel de check-in. De aici perturbarea orarului de decolări și aterizări. Pe site-ul care monitorizează traficul aerian, acel du-te vino frenetic de avioane, obișnuit în toiul vacanțelor a lăsat brusc loc unei activități sporadice.
Panourile de plecări și sosiri au înghețat, afișând informații neactualizate cu privire la numerele porților și orele de decolare, ceea ce a făcut ca unii pasageri să piardă zborurile. La Edinburgh, aceeași eroare informatică a declanșat alarma de incendiu din clădirea principală.
Peste Ocean, Administrația Federală a Aviației a reținut la sol toate zborurile marilor companii aeriene americane, inclusiv Delta, United și American Airlines.
Corespondent CNN: ”Rețeaua companiei Jetstar a picat. Monitoarele care afișau diverse informații s-au închis brusc. Te încearcă un sentiment de dezolare, e o atmosferă apăsătoare. Când am ajuns acum câteva ore era haos. Nu am mai văzut acest aeroport atât de aglomerat. Am văzut mulți oameni cu lacrimi în ochi vorbind la telefon și spuneau că planurile pe care le aveau în acest weekend, nunți și tot felul de alte evenimente, s-au dus pe apa sâmbetei”.
Turiști: ”Trebuia să mergem în orașul german Koln, zborul nostru era la ora 13:45, dar tocmai am fost anunați că a fost anulat.
Reporter: Dacă îmi permiteți să vă întreb, câți bani ați pierdut din cauza acestei probleme?
Turiști: În jur de 2.000 de lire sterline”.
Problemele nu au ocolit nici marile rețele de televiziune. În Marea Britanie, postul Sky News nu a putut transmite în direct ore în șir. În așteptarea unei soluții, prezentatorii au încercat să țină totuși legătura cu telespectatorii făcând haz de necaz. La fel au pățit și posturi de televiziune din Franţa, de exemplu TF1 și RTL.
Marc Stewart, corespondent CNN: ”Această pană IT a afectat, de asemenea, viața de zi cu zi a oamenilor, cum ar fi cumpărăturile”.
Toate aceste probleme au fost provocate de o actualizare defectuoasă a unui program antivirus la sistemele Microsoft Cloud. Prin urmare, milioane de utilizatori s-au trezit cu așa numitul „ecran albastru al morții” pe monitoare, respectiv un ecran de care nu poți trece și care te anunță că sunt probleme majore cu sistemul.
James Bore, expert cibernetic: ”În termeni de securitate informatică, CrowdStrike este probabil unul dintre cei mai mari ”jucători” din lume. În timp ce Microsoft oferă sistemul de operare, CrowdStrike furnizează uneltele de protecție a acestuia, adică exact ce au nevoie foarte multe companii. Problema este că am ajuns ca un număr foarte mic de companii să producă aproape tot”.
La câteva ore după declanșare haosului, compania americană Crowdstrike a anunțat că ”defecțiunea a fost identificată și izolată” și că se lucrează pentru remediere.
George Kurtz, CEO Crodstrike: „Ne pare nespuns de rău de impactul suferit de clienții noștri, pasagerii și toți cei afectați. Nu a fost un atac cibernetic, a fost legat de o actualizare de conținut. Ar mai putea dura ceva timp până când sistemele își vor reveni”.
James Bore, expert cibernetic: „Cineva trebuie să acceseze absolut fiecare computer afectat, să-l aducă în ceea ce se numește safe mode, să găsească fișierul problemă, să-l șteargă și apoi să restarteze sistemul. Procedura în sine nu durează mai mult de 30-60 de secunde, dar trebuie făcută manual pentru fiecare în parte, nu se poate face automat. Va dura ceva timp până se rezolvă”.
Amplificate ca un bulgare de zăpadă, efectele acestei pene informatice fară precedent se vor resimți zile la rând, iar costurile pentru companii se anunță exorbitante.
Bursa de Valori din Londra a declarat că serviciul său de știri se confruntă cu „o problemă tehnică globală a unei terțe părți”, împiedicând publicarea știrilor pe site-ul său. Alte servicii ale companiei, inclusiv bursa în sine, continuă să funcționeze normal, a adăugat.
Alte afaceri afectate includ lanțurile de supermarketuri din Australia, poliția de stat, radiodifuzorul național și băncile din Noua Zeelandă.
Microsoft a declarat vineri că investighează o problemă care afectează accesul utilizatorilor la diverse aplicații și servicii Microsoft 365, inclusiv Teams.
„Serviciile noastre încă văd îmbunătățiri continue în timp ce continuăm să luăm măsuri de atenuare”, a spus compania.
A adăugat că unii utilizatori „văd o ameliorare” pe măsură ce compania abordează problema și a declarat că cauza preliminară a fost o modificare de configurație care a „dus la eșecuri de conectivitate”.
Profesoara Jill Slay, președinta SmartSat pentru Securitate Cibernetică la Universitatea din Australia de Sud, a declarat că ”impactul global” al acestei întreruperi majore globale este „enorm”, dar că este „prea devreme pentru a trage concluzii” cu privire la cauza acesteia.
”În prezent, există o întrerupere tehnică majoră la nivel global care afectează multiple companii și servicii”, a spus Slay. ”Unii atribuie aceasta serviciilor de securitate oferite de CrowdStrike. Alții o atribuie Microsoft sau Amazon. Autoritățile și industria vor monitoriza, dar în acest moment este prea devreme pentru a trage concluzii.”
Slay a spus că întreruperea „poate fi ușor rezultatul unei configurări greșite de către una dintre aceste companii sau a unei ‘interferențe’ între produse, impactul global fiind enorm.”
„Este posibil să existe o breșă de securitate, dar pentru mine, aceasta este instinctiv puțin probabilă.”
Cum este afectată România de avaria de la Microsoft. Întreaga lume este dată peste cap. Desigur, şi România este afectată din cauza acestor probleme, activitatea unor furnizori de servicii și utlități fiind perturbată la noi în ţară.
Încă de vineri dimineaţă, utilizatorii de Microsoft Windows din întreaga lume au întâmpinat probleme mari din cauza nefuncţionării sistemului de operare. La deschiderea computerelor a apărut ecranul albastru. La scurt timp, gigantul lui Bill Gates a anunțat că se lucrează pentru remedierea problemelor.
Printre companiile mari de la noi afectate de avaria se numără PPC, fostul Enel. Aceasta a anunţat că infrastructura cibernetică și că aplicația sa este indisponibilă.
”Din motive tehnice, serviciul de call center este momentan indisponibil. Ne cerem scuze și vă asigurăm că lucrăm pentru a remedia această situație în cel mai scurt timp. Mulțumim pentru înțelegere!”, a transmis inițial furnizorul.
Este nebunie şi pe Aeroportul Otopeni, unde cele mai multe curse care urmau să decoleze au fost anunţate ca fiind ”întârziate”. Oficialii Wizz Air au declarat deja că au probleme cu patru curse, unele fiind chiar anulate. Din acest motiv, pasagerii au fost rugaţi să ajungă la aeroport cu cel puțin 3 ore înainte de decolare.