Prima Cursă de F1 din Sezonul 2024 de la Antena, cu mediocri asumați comentatori, Mihai Morar și Cătălin Ghigea, un semieșec anticipat.
După ce DIGI, operatorul de servicii de telecomunicații din România, înființat în anul 1994, din motive doar de ei știute, cu siguranță nu financiare, nu mai achiziționau licența de televizare pentru Formula 1 în România, în golul lăsat de inacțiunea grecilor, intervenea Intact Media Group și ”universul” Antenelor: ANTENA 1, ANTENA 3 și platforma pay per view, AntenaPLAY.
Bine ziseră fanii, panicați că România va rămâne fără reprezentarea Marelui Circ în sezonul 2024 pe canale TV românești și cu comentarii în limba română.
Bine, până când începeau primele știri despre cine va comenta cursele la Antene. Inițial, site-urile ”serioase” care s-au bulucit prin mimetism să propage același fakenews derizoriu, îl dădeau titular, pe nimeni altul, decât pe Mircea Badea.
Mai apoi, la scurt timp după ce aburii buimăcelii ”jurnalistice” se disipa de pe ochii ”presei” românești, începeam să ne întrebăm și deloc retoric, din gura cărui ”temerar”, prin vorbele cărui meseriaș motorist, urmau românii să asorteze hegemonia arogantului ”Verștapen” și în sezonul 2024.
Aceștia se dovedeau să fie, în ordinea numerelor de pe tricou și a notorietății, nu neapărat a expertizei în domeniu, podcasterul Mihai Morar și cvasi necunoscutul, Cătălin Cedric Ghigea, ”restaurator de maşini clasice și pilot la RRA”, așa cum reiese din activitatea prodigioasă.
După inerentele umflări în pene ale trustului care până mai acum câteva zile nu dădea nici măcar un spoiler boțit pe ”Marele Circ”, a venit și weekend-ul de debut.
Știm deja că, aproape totul e pe bani, dar după experiența decentă de mulți ani cu DIGI, la Media Group, totul se plătește. Antrenamentele le vei putea vedea doar pe platforma pay per view AntenaPLAY și la prețuri demne de case mai mari, Netflix, F1TV sau SkyF1, antrenamentrele și cursa, cu poticneli, ciunteli și reclame, multe reclame.
Trecând destul de repede peste preambulul insipid și tracasat al calificărilor sau al cursei, searbădul Dan Pavel (Sports Anchor Antena 1) și răvășitoarea știristă Iulia Pepene, emoționată și despănușată de inhibiții sub pultul din studio, ne-a luat ochii în spandexul mulat pe trupul de groupie Moto GP. O apariție spumoasă, radiantă, de efect dar absolut degeaba din punct de vedere al comentariilor pe temă.
Și a început și cursa. Mă agasase până la enervare comentariul din ziua premergătoare, din calificări, cu nenumăratele inflexiuni, poticneli, gafe, nesiguranță, confuzii și pronunții stâlcite ale piloților și în naivitatea mea, după criticile care au continuat să curgă, prima cursă din sezon, avea să ne aducă, chiar și mai multă frustrare.
Cu ”Șarl LeClerc” în loc de LeCler’, cu un ”Sebastian Ocon”, în loc de Esteban, un Ricardo în loc de Ricciardo (Ricci, the Honey Bedger), sau cu ”Verștapen” în loc de Verstappen, nu știu dacă o să pot sau nu să mă obișnuiesc auzit din gura ăstora de la trust în următorii trei ani, dar cum să-l botezi pe Zhou Guanyu și să-i spui, ”Guanu Joe”? Un fel de film western de serie B.
O să ajung să mi se facă dor de Miki ”Mitoman” Alexandrescu, gândesc, în timp ce îmi vine să dau cu telecomanda după LG-ul ce mi-l arată pe ”Verștappen” la 7 milioane de secunde destanță, în timp ce ”LeClerc” joacă leapșa cu Sainz în spatele olandezului! Antal Putinică si Florin Ion, par acum la alt nivel, stratosferic! Dezamăgitoare experiență, traumatizantă chiar, de fapt, exact ce mă așteptam! La fel de bine, putea să cumpere licența, Taraf TV, nu cred că ar fi fost vreo mare diferență.
Și din nou bâlbe, apatie, zero interes, zero pasiune, un Morar deja blazat, rezervat în comentariul tehnic, fără nicio simbioză spre colegul din cabina de comentariu, un Ghigea incapabil să pronunțe corect numele piloților, defazări, incapabili de a se abține de la comentarii peste secvențele de Team Radio, incapabili de a ține pasul cu timpii piloților și asta cu monitoarele și toate sursele puse la dispoziție prin contract în fața ochilor, incapabili să răzbată dincolo de ecran, nici măcar cu o informație pe care puteam să mi-o culeg și eu singur din grafica TV. Mă uit și la fel ca și ei, înțeleg doar un lucru, că: ”Verstappen are tot dreptul să aibă pista goală în față”, e oarecum firesc, e ”campionul” cu primul titlu șmanglit șmenăristic cu ajutorul FIA.
După primele 5 ”LeClerc”, am cedat psihic, mă rugam deja la zeul motoarelor, să i se înece nefericitului cu monopostul roșu herghelia și să se retragă la boxe, să nu îi mai aud numele pronunțat din gura restauratorului cu pretenții de comentator.
La prima tură de reclame la păcănele, care mi-a dat la temelie mai tare decât secundele de avans acumulate deja de mult prea arogantul botos Verstappen, îmi venea să învăț rapid magyara sau germana și să mă mut rapid ori pe M1, ori pe RTL, un deziderat mult mai ușor de atins decât toleranța la comentariul trustișilor treziți comentatori de F1, precum americanul Logan Sargeant, la Williams.
În țările civilizate, din respect pentru audiență, la competițiile de mare interes și cu mare audiență, pe reclame, acolo, într-u colț mic al ecranului, se lasă un build in build cu evenimentul, ca să nu intru în reclamă cu LeClerc pe 2 și cu Sainz pe 3 și după reclamă, să constat, că ”Verștapen” a abandonat și că Hamilton e din nou pe 1. Desigur, nu e cazul! Nu suntem nici civilizați și nici cu respect pentru audiență. Banul contează. Vrei fără reclame, ia de poftește și plătește pe AntenaPLAY, unde oricum nu vei scăpa de comentariul insipid și deranjant.
La tura a doua de reclame, începeam să mă gândesc la oportunitățile care să nu îmi distrugă și celelate 23 de curse rămase din sezon. Urmăresc fenomenul F1 de mic, adică de vreo 40 de ani, l-am văzut pe Senna murind în direct, l-am ascultat pe Miki Alexandrescu povestind bârfe de paddock la TVR1 timp de mai multe sezoane, dar așa de frustrat că nu pot urmări cursa din cauza comentatorilor, parcă nu am fost niciodată, destul încât să mă gândesc la alternative.
Weekend-ul viitor, calificările și cursa vor fi transmise de ANTENA 3, putem spera doar, în lipsa lui Morar, invitatul special al meseriașului Ghigea, mai greu de pronunțat decât LeCler’, să nu fie Mihai Gâdea, prin telefon, ar fi cireașa care m-ar determina să iau calea pribegiei pay per view. Oricum deja plătesc, prin audiență.
În comparație, AntenaPLAY, 79.9 Euro pe an la pachet cu comentariul aferent, pe când F1TV, direct de la sursă, doar 74.99 Euro pe an, sau eventual, de ce nu, un SkySports, căci dacă trăim într-o piață liberă, capitalistă în care nu văd de ce m-aș lăsa torturat de tovarășul restaurator, Ghigea.
”Iuliana Pepene este fără îndoială una dintre cele mai frumoase și mai apreciate jurnaliste din țara noastră. Știrista va prefața, la Antena 1, calificările și cursele de Formula 1 din sezonul curent. Postul de televiziune a cumpărat drepturile de difuzare pentru F1 în următorii trei ani.
După cum spuneam, Iuliana Pepene va fi implicată în proiect, conform celor de la Antene. Fosta concurentă de la ”America Express” este o mare pasionată de automobilism, iar înainte de fiecare Mare Premiu, va prezenta o emisiune de analiză a calificărilor și curselor.
Pentru următorii trei ani, Antenele vor difuza cursele de F1. Mai precis, începând din 1 martie, Antena 1 și Antena 3 CNN vor transmite în direct calificările și cursele de Formula 1. De asemenea, acestea pot fi vizionate live și pe AntenaPLAY.
Frumoasa prezentatoare este o mare fană a mașinilor puternice. Pasionată de automobilism, Iuliana Pepene merge cu motorul, cu ATV-ul și a fost prezentă și la Salonul Auto de la Paris. Acum, fosta concurentă de la ”America Express” va prezenta, după cum am menționat și anterior, o emisiune de analiză a calificărilor și a curselor de Formula 1 din acest sezon.
”Dan Pavel și Iuliana Pepene prezintă din studioul Antena calificările Formula 1 și cele 24 de curse ale sezonului, comentând, alături de specialiști, cele mai importante momente de pe circuit și din culise”, se arată în comunicatul transmis de Antena 1.
”Cate emoții încap intr-un om? Se spune ca dacă îți cunoști subiectul poți discuta fără probleme despre el însă există emoții răvășitoare atunci când iubești atât de mult un domeniu încât te sperie respinsabilitatea de a alege cuvintele potrivite! Prima seară de Formula 1 a fost cu fluturi în stomac. Ne vedem și mâine la Antena1 cu prima cursa F1 de la Bahrain !” scria blonda pe contul de Instagram.
”Nu poţi restaura un automobil istoric, dacă nu îi cunoşti povestea şi toate detaliile de fabricaţie. Reuşita este data de foarte multă documentare, foarte multă muncă, de foarte multă atenţie la detalii, de pasiune şi de a nu face niciodată rabat la calitate”. spunea Ghigea.
Imaginea acestor comentatori mediocri și a Antenelor după cvasi eșecul mediatic din weekendul precedent, oare va mai putea fi restaurat? Putem presupune că, rămâne de văzut!
După Marele Premiu al Bahrainului, a izbucnit un scandal uriaș. Cursa de pe circuitul de la Sakhir a fost câștigată de olandezul Max Verstappen. Nu acest lucru i-a iritat pe iubitorii sportului. Ei au criticat prestațiile celor doi comentatori aleși de Antena 1, Mihai Morar și Cătălin Cedric Ghigea. În special pentru cel dintâi, comentariile au fost dintre cele mai dure, motiv pentru care conducerea televiziunii a decis să-l retragă.
Mesajul transmis de Cătălin Cedric Ghigea:
Cătălin Cedric Ghigea a răspuns criticilor pe care le-a primit de la iubitorii curselor de Formula 1. El a afirmat că a citit toate postările critice și a dat răspunsuri pentru cele mai importante. Între altele, a vorbit și despre ”retragerea” lui Mihai Morar.
”Bună seară tuturor! Așa cum am promis, voi fi prezent aici pentru a fi în contact cu voi deși, uneori pare să fie greu. Am citit toate posturile voastre și comentariile și am câteva lucruri de spus:
1. E clar ca nu ai cum sa mulțumești pe toată lumea. Si cel mai bun exemplu este pronunția numelui lui Daniel Ricciardo. Unii vor în engleză, unii în italiană, unii in română. Oricum ai face, tot îți sare cineva în cap. Am să îl pronunț exact așa cum si-l pronunță el. Dar nu cred ce se va închide subiectul nici așa.
2. Si daca tot nu mergem pe romana, DRS (in engleza Di Ar Es, in romana De Re Es) Ambele corecte. Nici aici nu ai cum sa împaci pe toată lumea.
3. Vorbitul peste team radio: în mod normal, la toate posturile, team radio vine pe feed de ambianță. Pe acest feed nu se auzea și doar vedeam grafica și scrisul pe ecran. Așteptam o vreme, credeam eu suficientă și apoi vorbeam. După transmisie am aflat ca team radio a venit pe feed separat dar volumul era dat pe minim. Asta se poate corecta ușor. Ieri, de exemplu, ambele au fost pe același feed de sunet. Azi, nu. Acest text a fost copiat de pe Ziare.com Criticat dur, comentatorul curselor de Formula 1 a intrat pe grupul fanilor! Mihai Morar, scos din schemă pentru următoarea cursă.”, este o parte a mesajului.
”Greșeala cu depășirile: mi-o asum în întregime”.
4. Nu destule explicații tehnice, prea multe explicații tehnice. In funcție de derularea cursei, a calificărilor, a antrenamentelor, le voi spune atât cât am timp.
5. Piulița! Da, rotile de Formula 1 au si ele o piuliță centrala, care este atașată jantei. Si nu, janta nu se poate monta invers ca nu ar intra pe fuzeta.
6. Intonația vocii mele. Da, este ceva la care lucrez. Dimineața am fost 3,5 ore in cabina Eurosport pentru WEC. Acolo aceasta intonație a vocii mele este una potrivita. In trecut, la DTM, cursa de sprint de o ora, ritmul era mult mai alert. Si încă ceva, cursa a fost una destul de letargica.
7. Greșeala cu depășirile: mi-o asum in întregime. M-am încurcat intre live timing ce are un delay de câteva secunde bune si imaginile de pe ecran. Sper sa nu se mai întâmple.
8. Reclame. Aici, cineva din interiorul televiziunilor generaliste poate explica mai bine ca mine. Orice televiziune comerciala are reclame. Durata reclamelor nu a fost lunga dar de 2 ori a fost in momente nepotrivite. Steag galben Sargeant si depășirea lui Sainz. Poate se va reuși cumva tehnic sa ramana cursa intr-un ecran mai mic (ca la RTL).”, a mai scris Cătălin Cedric Ghigea.
”Săptămâna viitoare sunt fără Mihai”. (Dar în celelalte? N.r.)
”9. Mihai Morar își da silința. Dpmdv, in manșele de antrenamente 1 si 3 a fost foarte ok. In restul, are nevoie de timp pentru a se acomoda. Știți întrebarea aia: Când este ultima data când ai făcut ceva nou? Pentru unii a fost AZI!
10. Săptămâna viitoare sunt fără Mihai. Pana atunci va exista grup de whatsapp si vom comunica live.
11. Nu este de ici de colo sa ai transmisiune live a 5 manse la numai o saptamana dupa ce ai cumparat drepturile de autor. Nu le iau eu apărarea. Sunt si ei in stare să facă asta.In final, vreau sa le mulțumesc celor ce au scris de bine aici dar si celor care, mai tematori de reactiile de pe grup, mi-au scris mesaje private. Din mile de oameni de pe grup, la Zoom ati foat doar 50.Cand l-am sunat pe Antal sa ii spun ca voi comenta F1 la Antena, mi-a spus sa imi iau o platosa groasa, sa citesc ce scrieți, sa discern intre ce se poate îmbunătăți si ce tine de preferințe personale chiar daca sunt manifestate agresiv. Iar despre restul, pacat ca suntem uneori prea negativi cu absolut orice! EXACT ASTA FAC.
Chiar dacă zvonurile sunt că după eșecul lamentabil din prima cursă ”comentată” în felul în care a fost comentată, ar fi fost retras de trust, că Mihai Morar va mai reveni su nu după cursa din Arabia Saudită, rămâne de văzut. Pentru a îndrepta totuși lucrurile într-o direcție cât de cât suportabilă pentru următorii 3 ani, să sperăm totuși că își va vedea în continuare de cariera de podcaster, care pare că i se potrivește ceva mai bine.
Cât despre domnul ”restaurator” Ghigea, fără a fi cârcotaș sau malițios, chiar dacă aș putea accepta ambiția, trebuie să îți cunoști și accepți propriile limite, dacă e prea mult 5 transmisiuni live pe săptămână pentru tine, vezi nene de altceva care să fie exact cât poți tu duce și nu ne mai tortura. Cred că și-a asumat o pălărie mult prea mare și mai cred că, nu va avea resursele necesare în a face corecturile ce se cer, nici el și nici trustul!
Mândria și orgoliu prea mare pe trust? Aș fi curios dacă Antal Putinică si Florin Ion, au primit vreo ofertă în a începe colaborarea cu Intact Media Group, astfel încât F1 România să rămână cu aceleași voci pertinente și avizate cu care deja ne-am obișnuit! Sunt convins, că nu și astfel, a ieșit deja ce știm cu toții cei care urmărim acest eveniment pe care Antenele l-au tratat cu superficialitate și dezinteres! Mai pe românește, au dat o palmă la un rahat.
Vezi această postare pe Instagram