Harta autostrăzilor şi a drumurilor expres din România, la începutul anului 2024. Contracte de execuţie semnate, proiecte avansate şi o speranţă pentru 2024 de inaugurare de cel puţin 160 de kilometri de autostradă şi drum expres. Dacă privim lucrurile în acest mod, putem spune că stăm destul de bine la cum s-a construit în ultimii 30 de ani.
După ce în 2023 au fost finalizați 96 de kilometri de autostradă, șefii de la Drumuri le promit șoferilor că anul acesta lucrurile vor sta mai bine. Se vor termina lucrările la 150 de kilometri de șosea rapidă. Organizațiile neguvernamentale care urmăresc proiectele de infrastructură sunt mai rezervate. Spun că speranțe sunt doar pentru 100 de kilometri noi de șosea rapidă.
2023 ne-a arătat că lucrările se pot încheia și înainte de termenul constractual, vezi cazul Chețani – Câmpia Turzii.
Ce este marcat cu verde, potrivit platformei 130km.ro, reprezintă autostrăzile şi drumurile expres deschise circulaţiei. Pe acestea le avem, pe ele circulăm deocamdată.
Am reuşit totuşi să trecem de pragul psihologic de o mie de kilometri de drumuri de mare viteză operabile. Marcajele portocalii reprezintă drumurile în execuţie, respectiv 777 de kilometri. Şi, unul dintre cele mai importante este A7, Autostrada Moldovei, un drum mult aşteptat atat de conducătorii auto cât şi de industria din zona Moldovei, pentru că dacă ne uităm la ea constatăm că din punct de vedere al infrastructurii rutiere mari, a fost lăsată de izbelişte.
De altfel, dacă ne raportăm la toată ţara, prin 21 de judeţe din România nu trece nici măcar un kilometru de autostradă.
Dacă e să facem un top 3 judeţe cu cei mai mulţi kilometri de autostradă avem aşa – Timiş cu 106 kilometri, Călăraşi – 103 şi Alba cu 98 de kilometri de drum de mare viteză.
Provocarea pe următorii cinci, zece ani este ca guvernul, oricare ar fi el, să tureze motoarele şi să reuşească să unească România prin autostrăzi.
CNAIR ar trebui să inaugureze în 2024 cel puțin 160 de kilometri de Autostradă și Drum Expres, potrivit termenelor din contracte și ar putea depăși 200 de kilometri dacă UMB termină înainte de termen cele două loturi ale Autostrăzii Moldovei Buzău-Focșani (67 km.) așa cum au promis oficialii din Transporturi. Există, însă și un scenariu negativ care arată că, borna simbolică de 100 de kilometri de drum de mare viteză nu se atinge nici în 2024 dacă nu se termină lucrările pe Lotul 3 al Autostrăzii A București Sud, lotul 4 al Drumului Expres Craiova-Pitești sau loturile Autostrăzii Moldovei (cu descărcări). În plus, CNAIR nu poate garanta deschiderea celor 9 kilometri de autostradă-muzeu de pe Lotul Autostrăzii A 0 Nord (lotul 2 UMB finalizat, dar fără descărcare în DN 2).
Declarațiile oficiale :
Responsabilii din Transporturi, au promis 250 de kilometri de autostradă și drum expres finalizați (oficialii includ aici și cei construiți, dar pe care nu se circulă) până la sfârșitul anului 2024. Cu cei 95-96 construiți în 2023 înseamnă că în 2024 ar trebui să fie 150 km. potrivit contractelor. Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu a promis 250 de kilometri, iar sâmbătă, 30 decembrie 2023, la inaugurarea parțială a lotului 2 de pe A 0 Sud, secretarul de stat Ionel Scrioșteanu care răspunde de sectorul rutier a promis aprox. 150 km.
Scenariul (foarte) optimist : 207 km.
În scenariul optimist, greu, dar nu imposibil, vor fi 207 kilometri : 50 kilometri pe Autostrada București (Nord și Sud) cu finalizarea lotului Aktor, 64 de kilometri pe Autostrada Moldovei sau chiar 131 dacă UMB termină în avans toată secțiunea Buzău-Focșani conform promisiunilor) și loturile 1 și 4 ale Drumului Expres Craiova-Pitești (Ozaltin și UMB, 50 km.). Nu este exclus ca WeBuild să deschidă prima jumătate a lotului 5 Pitești-Curtea de Argeș, dar depinde de cum se ,,tranșează” contractul Podului Brăila și a drumurilor de legătură cu penalizări sau nu.
În martie, Strabag va deschide Drumul Expres Oradea -Autostrada Transilvania (19 km. total cu 13 km. profil Drum Expres), iar Alsim Alarko, în vară, cei 23 kilometri Bragadiru-A2 pe A0). De asemenea, la vară UMB termină 10 kilometri pe Drumul Expres Brăila-Galați. Așadar, 46 de kilometri de autostradă și drum expres sunt aproape garantați.
Varianta realistă : 160 km.
La cei 46 de kilometri aproape garantați, adăugăm doar loturile care au contracte în 2024. Lotul 3 Aktor pe A 0 sud, 18 kilometri, 4 loturi pe Autostrada Moldovei 64 km. (cu semn de întrebare pentru lotul 2 Trace-Coni de 28 km.) și cei 32 de kilometri pe Drumul Expres Lotul 4 pentru că Ozaltin are termen 2025. Pentru ca Aktor și Trace -Coni să termine, totuși contractele este nevoie de presiune uriașă de la Ministerul Transporturilor/CNAIR.
Scenariul negativ : 114 km.
În scenariul negativ, la cei 46 de kilometri (A 0, DEx) se mai adaugă doar 21 kilometri pe Autostrada Moldovei (lotul 1 Pizzarotti-Retter) care a avansat bine și constant în ultima jumătate a anului 2023, 32 de kilometri pe Drumul Expres Craiova-Pitești și cei 15 km. UMB pe loturile 1 și 4 Buzău -Focșani care au termene în 2024. Acest calcul a fost realizat și pe baza declarațiilor oficiale care arătau mobilizarea insuficientă a constructorilor Aktor și Trace. Există, însă și riscul ca Aktor să nu termine lotul 3, cel mai important lot de autostradă care trebuie deschis în 2024, iar atunci CNAIR ratează borna de 100 de kilometri dați în trafic. Scenariul în care CNAIR reziliază contractul cu Aktor pentru lipsa mobilizării sau nu îl reziliază, dar Aktor rămâne cu un avanas de cel mult 1 %/lună ar însemna un bilanț catastrofal pentru Ministerul Transporturilor/CNAIR în 2024, având în vedere că aveau toate argumentele juridice să rezilieze contractul încă de la sfârșitul anului 2022. Mobilizarea însă ceva mai bună din primele șase luni ale anului 2023 (avans de peste 20 %, cel puțin în procentele comunicate oficial), probabil la un pas de reziliere, a demonstrat, totuși că, în ultimă instanță, grecii se pot mobiliza mai ales că încep anul 2024 de la aproape 60 % execuție.