Acasă Economie Schimbări majore, Asigurarea RCA va fi obligatorie și pentru anumite trotinete și biciclete electrice, victimele trotinetiștilor, ”despăgubite”

Schimbări majore, Asigurarea RCA va fi obligatorie și pentru anumite trotinete și biciclete electrice, victimele trotinetiștilor, ”despăgubite”

0
0
190

Posesorii de biciclete electrice și de trotinete electrice, vor fi obligați să încheie cu asigurătorii polițe RCA. Proprietarii unor tipuri de trotinete și biciclete electrice vor trebui să le asigure RCA. Victimele accidentelor cu trotinete vor putea fi, astfel, despăgubite.

Persoanele fizice sau firmele care dețin trotinete și biciclete electrice care au o viteză maximă constructivă mai mare de 25 km/h vor trebui să le asigure RCA, potrivit unui proiect de lege scos în dezbatere publică luni de Ministerul de Finanțe.

Proiectul de lege pus în dezbatere de Ministerul Finanțelor are în vedere transpunerea prevederilor Directivei 2021/2118/CE, care completează definiția cuvântului ”vehicul” astfel încât acesta să cuprindă și trotinetele și bicicletele electrice.

Ministerul de Finanțe a propus un proiect de lege care prevede obligativitatea asigurării RCA pentru trotinetele și bicicletele electrice cu o viteză maximă mai mare de 25 km/h, atât pentru persoane fizice, cât și pentru firme.

Vor intra sub obligația de asigurare și vehicule ce conform legislației naționale nu sunt supuse înmatriculării/înregistrării (trotinete electrice, biciclete electrice și alte vehicule)”, se arată în nota de fundamentare.

Nu toate trotinetele sau bicicletele electrice vor avea nevoie de RCA, ci doar cele care au o viteză maximă constructivă mai mare de 25 km/h sau cele care au o masă proprie mai mare de 25 kg și o viteză maximă constructivă mai mare de 14 km/h.

Unul dintre motivele care stau la baza propunerii legislative este numărul sporit de accidente. Conducătorii de trotinete electrice au provocat peste 2.600 de accidente în ultimii 5 ani și primele 6 luni din acest an, cele mai multe fiind în București, Cluj-Napoca, Iași, Constanța și Galați, consecințele fiind 20 de morți, 373 de răniți grav și 2.363 de răniți ușor.

Dacă o persoană care circulă cu trotineta electrică sau cu bicicleta accidentează pe cineva sau provoacă daune materiale, costurile pot fi preluate de un asigurător, în baza unei polițe de răspundere civilă. În același timp, pentru cel vinovat, o soluție în cazul în care este nevoie de îngrijiri medicale poate fi o poliță de asigurare de accidente persoane, de sănătate sau de viață.

În acest moment, trotinetele și bicicletele electrice pot fi asigurate facultativ.

Concret, în ce privește trotinetele și bicicletele electrice, obligativitatea încheierii poliței RCA revine doar în cazul în care acestea au o viteză maximă constructivă mai mare de 25 km/h sau cele care au o masă proprie mai mare de 25 kg și o viteză maximă constructivă mai mare de 14 km/h.

Proprietarul sau utilizatorul unui vehicul care are locul de staționare obișnuit în România încheie și menține în valabilitate o asigurare RCA pentru a acoperi riscurile care decurg din utilizarea acestuia în limitele teritoriale de aplicare.

Sunt exceptate de la obligativitatea încheierii unui contract RCA persoanele fizice şi juridice care utilizează vehicule exclusiv în cadrul evenimentelor și activităților sportive cu motor, inclusiv al curselor, al competițiilor, al antrenamentelor, al testărilor și al demonstrațiilor care se desfășoară în România într-o zonă cu acces restricționat și demarcată, atunci când organizatorul evenimentului sportiv sau o altă parte a încheiat o asigurare facultativă sau dispune de un instrument de garantare alternativ care acoperă prejudiciile provocate de către vehicule oricărei părți terțe, inclusiv spectatorilor și altor persoane prezente, dar care nu acoperă neapărat prejudiciile produse conducătorilor auto participanți și vehiculelor acestora.

Limitele minime de răspundere acoperite prin asigurarea RCA conform reglementărilor Uniunii Europene sunt următoarele:

a) pentru prejudicii materiale produse în unul şi același accident, indiferent de numărul persoanelor prejudiciate, limita de despăgubire se stabilește, pentru accidente, la un nivel de 6.434.740 lei;

b) pentru vătămări corporale şi decese, inclusiv pentru prejudicii fără caracter patrimonial produse în unul şi același accident, indiferent de numărul persoanelor prejudiciate, limita de despăgubire se stabilește la un nivel de 31.926.210 lei.

Ministerul Finanțelor a lansat în dezbatere publică un proiect de lege care vizează modificarea și completarea Legii nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto. Actul normativ se conformează cu o directivă UE și modifică legislația RCA.

Prin acest proiect de lege, termenul ”vehicul” va fi redefinit ca:

a) orice mijloc de transport pe uscat cu propulsie proprie cu o viteză maximă constructivă mai mare de 25 km/h; sau
b) orice mijloc de transport pe uscat cu propulsie proprie cu masă proprie mai mare de 25 kg și o viteză maximă constructivă mai mare de 14 km/h;
c) orice remorcă destinată utilizării cu vehiculul menționat la lit. a) sau b), indiferent dacă este cuplată sau necuplată;
d) tramvai;

Această schimbare este motivată în nota de fundamentare în felul următor: ”Definiția vehiculului” în sensul în care obligația de asigurare se raportează la anumite criterii de natură tehnică. Ca urmare vor intra sub obligația de asigurare și vehicule ce conform legislației naționale nu sunt supuse înmatriculării/înregistrării (trotinete electrice, biciclete electrice și alte vehicule)”.

Astfel, persoanele fizice sau juridice care au în proprietate vehicule supuse înmatriculării sau înregistrării în România, precum și tramvaie au obligația să se asigure pentru cazurile de răspundere civilă ca urmare a prejudiciilor produse prin accidente de vehicule. Aici sunt incluse acum și trotinetele și bicicletele electrice care depășesc viteza de 25 km/h.

Unul dintre cele mai importante motive care justifică propunerea legislativă este problematica acoperirii despăgubirilor victimelor accidentelor de circulație, persoanelor prejudiciate prin accidente de vehicule atunci când vehiculele care produc aceste accidente nu sunt înmatriculabile/înregistrabile, însă sunt utilizate în trafic sau în zone private ce sunt deschise circulației publicului, se arată în expunerea de motive.

Ca urmare a dezvoltării tehnologice, pe piața din România au intrat numeroase tipuri noi de vehicule motorizate, vehicule care datorită caracteristicilor acestora nu se supun obligației de înmatriculare/înregistrare însă produc accidente din care rezultă daune materiale dar și vătămări corporale. Unele dintre acestea sunt acționate de un motor pur electric, altele de echipamente auxiliare iar astfel de vehicule ar trebui luate în considerare la definirea noțiunii de ”vehicul” pentru care este impusă obligația de asigurare RCA în Uniunea Europeană și România. Definiția respectivă ar trebui să se bazeze pe caracteristicile generale ale unor astfel de vehicule, în special viteza maximă constructivă și masa proprie, și ar trebui să se prevadă faptul că sunt incluse numai acele vehiculele antrenate de motoare ce generează putere mecanică. Definiția ar trebui să se aplice indiferent de numărul de roți ale vehiculului și indiferent dacă vehiculele sunt supuse obligației de înmatriculare/înregistrare sau nu. Lipsa unei astfel de reglementări conduce la excluderea acestor vehicule de la obligația de asigurare, caz în care nu sunt acoperite prejudiciile produse persoanelor prejudiciate/vătămate ca urmare a unor accidente de circulație produse în trafic pe drumuri deschise circulației publice sau pe drumuri private, neîngrădite, în care accesul persoanelor nu este interzis”, se mai arată în expunerea de motive a proiectului de lege.

Unul dintre cele mai importante motive care justifică propunerea legislativă este problematica acoperirii despăgubirilor victimelor accidentelor de circulație, persoanelor prejudiciate prin accidente de vehicule atunci când vehiculele care produc aceste accidente nu sunt înmatriculabile/înregistrabile însă sunt utilizate în trafic sau în zone private ce sunt deschise circulației publicului, se arată în nota de fundamentare.

  • Ca urmare a dezvoltării tehnologice, pe piața din România au intrat numeroase tipuri noi de vehicule motorizate, vehicule care datorită caracteristicilor acestora nu se supun obligației de înmatriculare/înregistrare însă produc accidente din care rezultă daune materiale dar și vătămări corporale.
  • Unele dintre acestea sunt acționate de un motor pur electric, altele de echipamente auxiliare iar astfel de vehicule ar trebui luate în considerare la definirea noțiunii de ”vehicul” pentru care este impusă obligația de asigurare RCA în Uniunea Europeană și România.
  • Definiția respectivă ar trebui să se bazeze pe caracteristicile generale ale unor astfel de vehicule, în special viteza maximă constructivă și masa proprie, și ar trebui să se prevadă faptul că sunt incluse numai acele vehiculele antrenate de motoare ce generează putere mecanică.
  • Definiția ar trebui să se aplice indiferent de numărul de roți ale vehiculului și indiferent dacă vehiculele sunt supuse obligației de înmatriculare/înregistrare sau nu.
  • Lipsa unei astfel de reglementări conduce la excluderea acestor vehicule de la obligația de asigurare, caz în care nu sunt acoperite prejudiciile produse persoanelor prejudiciate/vătămate ca urmare a unor accidente de circulație produse în trafic pe drumuri deschise circulației publice sau pe drumuri private, neîngrădite, în care accesul persoanelor nu este interzis.”, se menționează în document.

Până la obligativitatea RCA, trebuie spus că în prezent trotinetele și bicicletele electrice pot fi asigurate facultativ.

Conducătorii de trotinete electrice din România au provocat peste 2.600 de accidente în ultimii 5 ani și primele 6 luni din acest an, cele mai multe fiind în București, Cluj-Napoca, Iași, Constanța și Galați, consecințele fiind 20 de morți, 373 de răniți grav și 2.363 de răniți ușor, arată datele Inspectoratului General al Poliției Române.

Alte modificări la legislația RCA

Reglementarea limitelor minime de despăgubire și stabilirea referinței acestora în Lei la cursul indicat în directivă:

  • a) pentru prejudicii materiale produse în unul şi același accident, indiferent de numărul persoanelor prejudiciate, limita de despăgubire se stabilește, pentru accidente, la un nivel de 6.434.740 lei;
  • b) pentru vătămări corporale şi decese, inclusiv pentru prejudicii fără caracter patrimonial produse în unul şi același accident, indiferent de numărul persoanelor prejudiciate, limita de despăgubire se stabilește la un nivel de 31.926.210 lei.

În prezent, o singură asigurare RCA care costă să zicem 1500 de lei pe an poate acoperi, potrivit legii, următoarele cheltuieli maxime în urma unui accident:

  • a) 1,22 milioane de euro pentru daune materiale
  • b) 6,07 milioane de euro pentru pentru vătămări corporale și deces

Alte schimbări propuse la legea RCA:

  • Limitarea acoperirii RCA pe baza noțiunii de utilizare a unui vehicul. Sunt eliminate cazurile în care accidentele sunt produse în situații în care vehiculele nu sunt utilizate ca mijloc de transport;
  • Modalitatea de control a asigurării RCA. Se permite utilizarea unor dispozitive electronice de control a asigurării RCA în trafic, fără oprirea vehiculelor, în măsura în care legislația GDPR este respectată;
  • Introducerea unui tipizat standardizat la nivel european în ceea ce privește atestarea istoricului daunelor întâmplate acoperite de RCA ale asiguratului;
  • Reglementarea posibilității suspendării efectelor contractului RCA la cerere pe perioada suspendării înmatriculării vehiculului cu introducerea unor obligații în sarcina asiguratului în această perioadă.
Încarcă mai mult
Load More In Economie

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Vezi Și

A fost decis criteriul creșterii pensiilor pentru persoanele cu deficiențe de vedere, Bucura Oprescu: ”Vor avea în continuare indexate veniturile”

Facebook 5 X (Twitter) WhatsApp Telegram Reddit Email A fost decis criteriul creșterii pen…