Aproximativ 80 de persoane au plecat duminică seară cu primul tren pe ruta Timișoara – Viena menit să transporte muncitori sezonieri români în Austria.
Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a dat asigurări că muncitorii români care pleacă în Austria au parte de toate măsurile de protecție sanitară necesare în vremea pandemiei, conform Digi24. El a arătat că vor mai fi pe viitor și alte asemenea transporturi, în funcție de solicitări.
Trenul care a plecat avea o capacitate totală de circa 300 – 350 de locuri, dar cu toate acestea a avut doar circa 80 de călători pentru că a fost nevoie să se ia măsuri speciale: toate vagoanele sunt de tip cușetă și fiecare pasager călătorește singur. Un vagon are în mod obișnuit 36 de locuri, dar acum nu au fost mai mult de 9 călători într-un vagon.
Obligatoriu, pasagerii poartă mască și mănuși pe toată durata călătoriei. De îndată ce ajung în Viena, ei vor fi testați pentru coronavirus, vor aștepta o noapte și dacă rezultatul va fi negativ, familiile la care merg acești oameni să lucreze vor putea să vină să îi ia. Dacă rezultatul este pozitiv, ei vor fi introduși în carantină.
CFR și OBB au stabilit la ce ore, câte vagoane și pe ce traseu se deplasează aceste trenuri. Cu 48 de ore înainte, oficialii trebuie să fie anunțați în privința listei cu pasageri, de unde pleacă din România acești cetățeni, când ajung la Timișoara, cu ce se deplasează până la Timișoara, pentru ca în timp util, autoritățile să se mobilizeze și să se asigure că sunt respectate regulile pentru prevenirea răspândirii epidemiei de coronavirus, a explicat ministrul transporturilor, Lucian Bode.
Subiectul muncitorilor sezonieri care au plecat din România în plină pandemie este unul care a generat controverse puternice, mai ales după episodul de la Cluj când circa 2.000 de persoane s-au înghesuit în parcarea aeroportului fără nicio măsură de prevenție.
Situația a fost discutată luni în comisiile reunite de politică externă, afaceri europene şi muncă ale Senatului unde parlamentarii îi vor audia, de la ora 12,00, pe ministrul Afacerilor Externe, Bogdan Aurescu, şi pe cel al Muncii, Violeta Alexandru.
Senatorii PSD, pe de o parte, şi doi miniştri ai Guvernului Orban, Violeta Alexandru şi Bogdan Aurescu, au avut schimburi dure de replici în timpul audierii de la comisiile reunite de muncă şi afaceri externe din Senat, punctul de plecare fiind plecarea muncitorilor sezonieri în Germania.
Senatorul Lucian Romaşcanu, purtător de cuvânt al PSD, a avut mai multe dispute verbale cu senatoarea Florina Presadă (USR) şi Alina Gorghiu (PNL), înainte de a pune întrebările, cerându-le celor două să fie mai ”relaxate” şi să nu-l mai întrerupă, în momentul în care reprezentantele celor două partide au atras atenţia că timp de aproape două ore au pus întrebări doar cei de la PSD. Apoi, deşi nu avea legătură cu subiectul, Romaşcanu i-a cerut ministrului de Externe să spună dacă are date despre încercarea lui Marcel Ciolacu de a vinde ”Ardealul maghiarilor”.
Aurescu a refuzat să răspundă. La rândul său, Titus Corlăţean, senator al PSD, a lansat ipoteza că plecarea muncitorilor sezonieri în Germania ar fi o comandă politică de la Berlin. ”Ni se spune că a fost convorbire între un consilier al cancelarului federal şi domnul premier Orban. A fost comandă politică?”, a punctat Corlăţean.
Daniel Zamfir a participat la audierea Violetei Alexandru și a lui Bogdan Aurescu, unde s-a discutat problema muncitorilor seoznieri români care au mers la muncă în Germani, în timpul stări de uergnță. Senatorul PSD consideră că cei doi au ascuns anumite lucruri.
„Este limpede că cei doi miniștri au ascuns lucruri…lucrurile au stat aşa şi este limpede că cei doi miniștri au ascuns lucruri. Domnul Aurescu ne spune, de exemplu, că nu există niciun acord între statul român şi cel german în legătură cu plecarea la lucru a acestor muncitori. De asemenea, doamna Alexandru spune că oamenii ăştia au plecat cu contracte individuale, nu prin agenţii de recrutare. Ori aici nu se leagă nişte lucruri pentru că noi am văzut cu toţii ce s-a întâmpla pe Aeroportul din Cluj, cum o masă mare de oameni a fost adusă acolo, au plecat din zonele de carantină. Cineva i-a organizat nu? I-a transportat.
Guvernul a dat o ordonanţă de guvern pe 4 aprilie prin care permitea trimiterea la muncă a acestor oameni şi solicita spaţiu aerian. În acea zi, singurele avioane care au survolat spaţiul UE au fost aceste avioane care cărau muncitori români la muncă în străinătate, deşi, cu două zile înainte, în România, eram anunţaţi că Germania este o zonă roşie.
O clauză de neimaginat…nu a negat nimeni dreptul oamenilor de a lucra în străinătate, dreptul de a lucra în condiţii mai bune, de a fi plătiţi mai bine. Problema pe care am ridicat-o noi a fost următoarea: cum s-a permis încălcarea succesivă a mai multor reglementări, a stării de urgenţă? Oamenii au plecat în condiţii de insecuritate totală, din punct de vedere sanitar, şi au semnat nişte contracte doar în limba germană, la aeroport. Era o clauză, de neimaginat pentru mine, prin care exista doar o zi de preaviz ca să dai omul afară. La toate lucrurile astea nu am primit niciun răspuns„, a spus Daniel Zamfir