Ligia Deca și ”România Educată”: ”În analiza Guvernului intră astăzi două proiecte de legi care vor schimba fundamental, în bine, sistemul de învăţământ din România”.
Nicolae Ciucă: ”Sper ca nu mai târziu de şedinţa din 23 martie să se aprobe la nivelul Guvernului legile educaţiei.”
Ministrul Educaţiei, Ligia Deca, a declarat joi că în analiza Guvernului intră două proiecte de legi care vor schimba fundamental, în bine, sistemul de învăţământ din România. Avem datoria şi responsabilitatea de a oferi ţării noastre o generaţie de tineri educaţi. Ea a precizat că pachetul legilor educaţiei naţionale intră în avizarea interministerială, astfel încheindu-se întreg procesul de consultare publică. Premierul Ciucă a arătat că speră ca procesul să fie parcurs în următoarele două săptămâni, astfel încât, nu mai târziu de şedinţa din 23 martie, să se aprobe la nivelul Guvernului pachetul de legi şi să fie înaintat Parlamentului spre dezbatere şi adoptare.
Premierul Nicolae Ciucă a declarat că în şedinţa de guvern de astăzi au mai multe decizii de analizat şi de asumat, una dintre ele este legată de promovarea legilor educaţiei.
”Vom avea în parcursul guvernamental pentru perioada imediată demararea procesului de avizare la nivelul tuturor minsterelor cu responsabilitate în domeniu”, a spus şeful Executivului.
Ministrul Educaţiei, Ligia Deca, a afirmat că, în analiza Guvernului intră astăzi două proiecte de legi care vor schimba fundamental, în bine, sistemul de învăţământ din România.
”Avem datoria şi responsabilitatea de a oferi ţării noastre o generaţie de tineri educaţi, capabili să se integreze în societatea de acum şi societatea viitorului, să fie motorul unei economii dezvoltate şi să fie cetăţeni activi. Pentru asta avem nevoie de un sistem educaţional echitabil şi de calitate, iar măsurile pe care proiectele le propun, reformele, sunt bazate pe viziunea România Educată şi au fost îndelung dezbătute şi aş spune aşteptate la nivelu societăţii”, a spus ministrul.
”Astăzi, într-adevăr, pachetul legislativ intră într-o nouă dinamică, aceea a avizării în cadrul Guvernului, interministerială, legile sunt publice de la data de 27 februarie, astfel încheindu-se întreg procesul de consultare publică. Am clarificat deja principalele direcţii de reformă. Pe scurt, în primul ne dorim ca tot ce se investeşte în educaţie să fie vizibil apoi în valoarea adăugată pe care o vedem în clase şi în competenţele pe care copiii şi tinerii le obţin. Ne dorim să investim, suplimentar, peste tot unde este nevoie, definim aşa numitele zone defavorizate care vor deveni prioritare în alocările bugetare. Practic, niciun elev, niciun copil, niciun tânăr nu vor rămâne în urmă”, a spus ea.
Ligia Deca a precizat că legile ”propun măsuri integrate care afectează toţi copiii, de la învăţarea timpurie până la învăţarea pe tot parcursul vieţii, a adulţilor”.
”În primul rând, ne dorim ca tot ceea ce se investeşte în educaţie să fie vizibil apoi în valoare adăugată pe care o vedem în clase şi în competenţele pe care copiii şi tinerii le obţin. Ne dorim să investim suplimentar peste tot unde este nevoie. Definim aşa-numitele zone defavorizate, care vor deveni prioritare în alocările bugetare. Practic, niciun elev, niciun copil, niciun tânăr nu va rămâne în urmă. Propunem măsuri integrate care afectează toţi copiii, de la educaţie timpurie până la învăţarea pe tot parcursul vieţii, învăţarea adulţilor”, a arătat ea.
Ligia Deca a menţionat că, pentru că astăzi este ziua Deţinuţilor Politici, anunţă că disciplina „Istoria Comunismului” se va afla obligatoriu în planurile-cadru, toţi copiii având astfel posibilitatea să înveţe despre sacrificiile făcute în trecut, pentru a avea o societate democratică astăzi.
Ministrul a mai spus că ”Legea învăţământului preuniversitar are trei piloni importanţi: creşterea calităţii în educaţie şi reducerea analfabetismului funcţional. Al doilea pilon creşterea incluziunii, echităţii şi reducerea abandonului şcolar, şi un al treilea pilon, care este reprezentat de integrarea tuturor lecţiilor pe care le-am învăţat împreună în perioada pandemiei şi a altor situaţii de criză, pe care ţara noastră l-a traversat în ultimii ani”.
”Referitor la legea învăţământului superior, doar câteva elemente. Ne dorim, în primul rând, comunităţi universitare bine ancorate în comunitatea internaţională, inclusiv prin mobilităţi susţinute de financiar şi prin proiecte de colaborare în zona academică şi în zona cercetării. În condiţiile în care aproape unul din doi studenţi abandonează studiile universitare, mai ales în prima parte a programelor, propunem măsuri adecvate pentru a combate acest fenomen şi pentru a orienta mai bine tinerii pe parcursul lor academic. Consolidăm învăţământul centrat pe student, inclusiv participarea tinerilor în procesele decizionale, definim mai bine noţiunile de integritate şi etică universară şi întărim procesele prin care asigurăm aceste valori în sistemul de învăţământ superior, iar universităţile sunt susţinute pentru adaptarea la nevoile din piaţa forţei de muncă”, a mai spus Deca.
”Sper ca procesul să fie parcurs în următoarele două săptămâni, astfel încât, nu mai târziu d şedinţa din 23 martie, să aprobăm la nivelul Guvernului pachetul de legi şi să le înaintăm Parlamentului spre dezbatere şi adoptare”, a spus premierul în şedinţă.