Ministrul Energiei, ”liberalul” Virgil Popescu, a vorbit despre urmările embargoului pus asupra motorinei rusești: ”Nu există motive de îngrijorare”.
Ministrul Energiei susţine că există alertantivă la motorina rusească. De asemenea, el a menţionat că, în contextul discuţiilor despre un vârf al temperaturilor reci care va afecta România, ţara noastră nu are nicio problemă în asigurarea cu gaze naturale pentru sezonul rece.
Virgil Popescu consideră, că nu există motive de îngrijorare din cauza embargoului asupra motorinei ruseşti pentru că toţi marii importatori de pe piaţă şi-au diversificat sursele de aprovizionare, astfel încât să nu existe sincope în aprovizionare.
”Astăzi este prima zi din etapa a doua a pachetului de sancţiuni împotriva Rusiei care se referă la interdicţia importului de produse petroliere, adică, în principal, motorină. Până acum, embargoul viza ţiţeiul. Da, România este o ţară care importă motorină. Nu, nu există motive de îngrijorare. Am purtat discuţii cu toţi marii importatori de pe piaţă şi concluzia este că fiecare şi-a diversificat sursele de aprovizionare, astfel încât să nu existe sincope în aprovizionare. Veţi vedea că, la fel cum am depăşit cu bine embargoul asupra ţiţeiului rusesc care a început pe 5 decembrie 2022, vom depăşi cu bine şi embargoul asupra motorinei ruseşti”, a scris ministrul Virgil Popescu pe pagina sa de Facebook.
De asemenea, el a menţionat că, în contextul discuţiilor despre un vârf al temperaturilor reci care va afecta România, ţara noastră nu are nicio problemă în asigurarea cu gaze naturale pentru sezonul rece.
”Avem gaze în depozite şi vom depăşi fără probleme eventualele vârfuri de consum generate de temperaturi negative. România are astăzi în depozite 1.866.300.000 metri cubi de gaze naturale. Mai mult cu aproape 780 de milioane de metri cubi de gaze decât aveam în perioada similară a anului trecut. În plus, faţă de importurile care se realizează în prezent, mai avem posibilitatea de a importa un volum adiţional de 300 de milioane de metri cubi de gaz azer, posibilitate pe care o putem folosi oricând ar fi nevoie. Sezonul rece este pe final şi ne aşteptăm să ieşim din iarnă având încă gaze în depozite. Iar pentru iarna următoare vom avea la dispoziţie 1 miliard de metri cubi de gaz din Republica Azerbaidjan, potrivit contractului semnat zilele acestea cu Socar. Vom fi bine pregătiţi şi pentru iarna următoare, aşa cum am fost bine pregătiţi şi pentru aceasta”, a subliniat Virgil Popescu.
Embargoul impus de UE importului de carburanţi din Rusia intră în vigoare duminică, iar România va trebui să identifice în acest an surse alternative pentru cantităţi reprezentând cel puţin 80% din importurile de motorină de la nivelul anului trecut, iar UE pentru 50%.
Rafinăriile din România trebuie să identifice surse alternative pentru cel puţin 80% din importurile de motorină de anul trecut, iar cele europene, pentru aproximativ 50%, notează sursa citată, precizând că, dacă, în cazul benzinei, România este exportator net, în cazul motorinei situaţia este contrară.
România a importat, potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică (INS), în primele 9 luni ale anului trecut, 1,85 milioane tone, din care 1,25 milioane tone direct din Federaţia Rusă. Comparativ, în primele 9 luni ale lui 2021, importurile de motorină din Rusia au fost de 1,3 milioane tone în primele 9 luni şi de 1,79 milioane tone pe întreg anul.
În plus, România nu mai poate importa motorină începând cu data de 5 februarie nu numai din Rusia, ci şi din statele scutite de la aplicarea embargoului impus pe 5 decembrie importului de ţiţei rusesc, dar cărora, în schimb, le este interzis exportul de produse procesate, şi anume Bulgaria, Ungaria, Cehia, Slovacia şi Serbia.
Embargoul impus de UE importului de produse petroliere, în special motorină, ruseşti nu-şi va face însă efectul imediat. Importurile ridicate din Rusia din 2022, dar şi cele din ianuarie 2023, efectuate de statele membre UE, implicit România, sunt menite să asigure stocurile necesare evitării unei penurii, în special de motorină. În plus, majoritatea cargourilor disponibile sunt deja sau vor fi încărcate cu produse petroliere ruseşti până pe 5 februarie şi vor ajunge la destinaţie în următoarea lună.
Primele efecte ale embargoului impus de UE importului de produse petroliere ruseşti ar putea apărea în luna aprilie, când şi cererea va înregistra o creştere sezonieră, iar stocurile efectuate în ultima perioadă vor începe să se diminueze.
În contextul discuțiilor despre un vârf al temperaturilor reci care va afecta România, vreau să știți că țara noastră nu are nicio problemă în asigurarea cu gaze naturale pentru sezonul rece. Avem gaze în depozite și vom depăși fără probleme eventualele vârfuri de consum generate de temperaturi negative.
”România are astăzi în depozite 1.866.300.000 metri cubi de gaze naturale. Mai mult cu aproape 780 de milioane de metri cubi de gaze decât aveam în perioada similară a anului trecut. În plus, față de importurile care se realizează în prezent, mai avem posibilitatea de a importa un volum adițional de 300 de milioane de metri cubi de gaz azer, posibilitate pe care o putem folosi oricând ar fi nevoie. Sezonul rece este pe final și ne așteptăm să ieșim din iarnă având încă gaze în depozite. Iar pentru iarna următoare vom avea la dispoziție 1 miliard de metri cubi de gaz din Republica Azerbaidjan, potrivit contractului semnat zilele acestea cu Socar. Vom fi bine pregătiți și pentru iarna următoare, așa cum am fost bine pregătiți și pentru aceasta” a scris ministrul Energiei, Virgil Popescu, pe Facebook.
La începutul anului, în urmă cu aproximativ o lună, Andrzej Sikora, preşedinte al Institutului de Studii Energetice, spunea că ”penuria de motorină de pe piaţa poloneză se face deja simţită, fiind reflectată de exemplu în relaţia dintre preţurile acestui carburant şi al benzinei. Obişnuiam să plătim cu aproximativ 1 zlot mai puţin pentru motorină decât pentru benzină, însă în ultimele luni relaţia s-a inversat.
Și în România, prețul motorinei este mai ridicat decât cel al benzinei, dar raportul acesta nu s-a inversat din 2023.
Anterior Poloniei, Ungaria a semnalat probleme cu motorina. La sfârșitul lui 2022, mai multe benzinării mari din Ungaria, inclusiv din capitala Budapesta, se confruntau cu o penurie de combustibil, respectiv de motorină.